Recovery-cd till Fujitsu Siemens Amilo (bärbar dator) i Lund?

Permalänk

Recovery-cd till Fujitsu Siemens Amilo (bärbar dator) i Lund?

Hej!

Jag har fått ett problem med en bärbar dator. Jag köpte den häromdagen av en kompis och skulle idag köra en recovery för att få tillbaka den till fabriksinställningarna. Jag tryckte F8 under booten och kom in i en meny där man kunde välja att antingen bränna recovery DVD:er eller köra en recovery från hårddisken. Jag försökte först bränna DVD-skivor, men det gick inte, även efter upprepade försök. Jag tänkte att det väl kunde vänta och körde en recovery från hårddisken istället. Problemet är bara att nu startar inte datorn eftersom filen winstartup.exe (har för mig att den heter så) inte kan hittas. Jag ringde supporten och hörde om de kunde skicka recovery-skivor, men det skulle dom ha 400:- för!!! Alldeles för mycket pengar för en student som mig.

Därför undrar jag om det finns någon här som bor i Lund, har en Amilo med Windows Vista som antingen kan bränna recovery DVD:er eller låna ut sina medföljande?

Jag vet att detta är ett longshot, men jag är riktigt osugen på att sponsra girigbukarna på Fujitsu med 400:-. Naturligtvis står jag för eventuella DVD-skivor. Som tack för hjälpen kan jag bjuda på en lunch eller nått.

Mvh

Christoffer

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Prova att göra en Recovery igen. Har hänt en kompis som fick göra om det två gånger innan det blev OK.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Det går tyvärr inte. Sitter och matar som en tokig på F8 under booten men jag kommer inte in i menyn igen. :/

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Låter som att HDD-n har krackelerat. Vilken osis.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Då går det inte att komma in i bios heller då?

Visa signatur

Permalänk

Jo bios går att komma in i. Vad leder dig att tro att HDDn har krajjat? Vore ju riktigt tråkigt om det vore så...

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk

Vore det möjligt att använda någon annans Windows Vista-skiva men min produktnyckel? Den finns ju på undersidan av datorn. Sen kan man kanske leta upp alla drivisar för hand på Internet...

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Nja, var inte säker på det men eftersom du skrev att inget hände när du tryckte på F8 så kunde det ju va så. Om du kommer in i bios kan du ju prova att resetta inställningarna där för att eleminera eventuella fel som kan bli under uppstart. Ett annat alternativ kan vara att koppla ur strömadapter och batteri tillfälligt för att se om något som hängt sej kanske blir återställt.
Skadar väl inte att prova?

Visa signatur

Permalänk

Nej det är ju iofs sant, men det står att winloader.exe är trasig eller fattas. Känns inte som om det är något hårdvarufel då. Är iofs inte särskilt kunnig på det här längre.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Prova håll ned ALT+F10 under uppstart för att starta reperationsconsolen annars blire nog 400spänn

Permalänk

Det funkar inte heller. Helvete!

Det som gör mig mest förbannad är att jag ska betala 400 spänn bara för att deras jävla skitprogram inte kan bränna backup-cds till att börja med.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

TS skriver ju högst upp att det är F8 till Recoveryconsollen. Eller ser jag fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju iofs installera om med en annan vista skiva om du har en vista-nyckel på din dator (samma version som du har då, premium?) om du har tillgång till en sån. Fast då får du hämta ned drivisar från Fujitsu Siemens från en annan dator via ett usb minne t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips kanske att installera win 7.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Spiken - Man måste ha en Fujitsusimens corporated Vista skiva isf Därav 400kr, Men Brände du ingen Recovery skiva direkt när du startade datorn ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Spiken - Man måste ha en Fujitsusimens corporated Vista skiva isf Därav 400kr, Men Brände du ingen Recovery skiva direkt när du startade datorn ?

Behövs inte alls! Det som behövs är nyckeln till vista som är klistrad på datorns undersida, hur ska man annars kunna installera om man t.ex. köper en annan oem-version av OS-et (med medföljande nyckel). Det som också behövs är drivrutiner som jag skrev här ovan. Har gjort så här ett flertal ggr utan problem. Det man måste göra dock efter nyinstallation är att aktivera sitt exemplar eftersom det inte är originalskivan, men det är inte heller nåt problem eftersom det finns en äkta nyckel på klisteretiketten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den installerade nyckeln från originalinstallationen är inte densamma som den som finns på klisteretiketten på datorn. Kolla gärna själv på vilken oem-byggd dator som helst. T.ex med programmet SIW (System Information for Windows -> http://www.gtopala.com)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man köper tex en Acer, och man glömt Bränt en recovery skiva.
Då kan man inte använda en vanlig XP/Vista skiva, utan måste ha en Acer corporated skiva.
PGA att nycklarna är bundna till Acer skivor.
Självklart kan man köpa en ny licens men då kostar det såklart mer än 300 som acer tar för sina.

Nu kanske ni förstår hihi

Permalänk
Medlem

* Går inte på Acer Datorer Iaf De e ja säkirt pa

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man köper tex en Acer, och man glömt Bränt en recovery skiva.
Då kan man inte använda en vanlig XP/Vista skiva, utan måste ha en Acer corporated skiva.
PGA att nycklarna är bundna till Acer skivor.
Självklart kan man köpa en ny licens men då kostar det såklart mer än 300 som acer tar för sina.

Nu kanske ni förstår hihi

Läste du inte vad jag skrev? Jag har gjort så här ett flertal gånger med icke originalskivor så säj inte att det inte går, om du inte har försökt själv och kommit fram till motsatsen. Det fungerar inte med den installerade nyckeln som mycket riktigt är bunden till originalinstallationsskivan men det fungerar med den som är klistrad på undersidan av datorn eftersom det inte är samma nyckel. Om TS har möjlighet att låna en vista skiva av någon så kan han prova själv och återkomma med resultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"klistrad på undersidan av datorn " va oj då :S

Hur som helst fungerar inte med Acer datorer det är min kunskap av reperatör. Jag hoppas han återkommer till denna tråd

Permalänk
Medlem

Antagligen är MBR överskriven av den korrupte recoverypartitionen och då fungerar inte F8. Det ska finnas program som konverterar den CD-Key (som är en OEM key) som finns under datorn till en "riktig" OEM CD-Key. Då är det bara att hitta en som har en OEM skiva och knappa in den CD-key som du fick av programmet.

Permalänk
Medlem
Citat:

"klistrad på undersidan av datorn " va oj då :S

Hur som helst fungerar inte med Acer datorer det är min kunskap av reperatör. Jag hoppas han återkommer till denna tråd

Funkade då bra att installera Vista från en "vanlig" skiva på frugans Acer för 2 veckor sedan så min erfarenhet säger iaf att du har fel.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Det ska finnas program som konverterar den CD-Key (som är en OEM key) som finns under datorn till en "riktig" OEM CD-Key. Då är det bara att hitta en som har en OEM skiva och knappa in den CD-key som du fick av programmet.

Behövs inte konverteras någon nyckel!
Det är bara att använda den nyckel som är klistrad på undersidan av datorn tillsammans med en OEM Vista-skiva.
Precis som lungre skriver i inlägget ovan!

Visa signatur

Permalänk

Tack för hjälpen allihop. Jag använde en polares Vista-skiva men med min nyckel. Fungerade mycket bra. Sen tankade jag ner ett program från Fujitsu som automatiskt identifierade vilken maskinvara jag har och vilka drivrutiner som krävdes. Så nu fungerar allt utom att scrolla med touchpaden. Antagligen är det någon inställning i det medföljande programmet från synaptics som krävs.

Nice!

Visa signatur

Im your mother Luke...