Råd angående HD-setup

Permalänk
Medlem

Råd angående HD-setup

Hej!

Har idag 2 st WD Caviar Blue 640Gb 2-plattors (WD6400AAKS) varav en är partionerat 180/460 och kör Vista på 180 delen.
Tänkte nu köpa en ny disk för lagring, men frågan är om man inte ska köpa en ny disk för OS istället.

*Antingen köper jag en WD Green eller en Samsung F2 EcoGreen (1 eller 1.5TB, borde ju inte göra någon skillnad mer än värme och ljud (2 vs 3 plattor)) och använder som lagring och fortsätter med min ursprungliga system-disk-setup.

*Eller så köper jag en WD Black eller en Samsung F3 1TB och använder en partionerad del till OS.

Vad tycker ni? eller har ni kanske ett annat förslag? (och nej jag tänker inte köpa en SSD och använda som systemdisk :), fortfarande för tidigt)

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Den tystaste av dessa är faktiskt Samsungs F2:a, men det är inte så stor skillnad, så köp den som du känner passar din plånbok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag skulle säga att det bästa du kan göra för systemet är att krympa systempartitionen. Annars är det väldigt liten skillnad i systemprestanda mellan olika HDDar så köp du en 5,400 rpm-disk med hög datatäthet (500 GB/platta) för lagring och behåll din nuvarande 7,200-rpm för systemet.