Varför Mac och inte GNU/Linux?

Permalänk

Varför Mac och inte GNU/Linux?

Utan att starta ett flame war här så tänkte jag att ni kunde få svara på en fråga jag alltid undrat. Varför köra Mac när man kan köra Linux gratis? Jag måste medge att två punkts scrollen på Mac notebook var häftig men inte så att jag skulle villja betala extra för den. För mig känns det som att Linux gör allt Mac gör och lite till. Mac har lite virus, Linux har färre. En fem år gamal Mac är fräsh, men en 5 år gamal Linux är fräshare.

Permalänk
Hedersmedlem

Mac är dyrt så många tror det är bättre.
Annan design, snyggare.
Det är lite status att ha en Mac så många tycker därför det är coolt med Mac.
Mac är dessutom förinstallerat på alla Mac datorer och en del är inte kunniga nog att byta själv.
Många tycker att Mac är otroligt enkelt att använda.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Tack vare/pga att man är låst till Apples mjuk- och hårdvara och i viss mån även mjukvara) interagerar de sinsemellan på ett sätt som är svårt att uppleva på andra håll, allt strul med drivrutiner osv är borta. Sen är datorerna är snygga, knäpptysta, har en fantastisk pekplatta osv.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Re: Varför Mac och inte GNU/Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Jag måste medge att två punkts scrollen på Mac notebook var häftig men inte så att jag skulle villja betala extra för den.

Menar du att man kan scrolla genom att dra med två fingrar på pekplattan? Det klarar nästan alla pekplattor rent hårdvarumässigt, och det är ganska enkelt att ställa in det i Linux med synaptics-drivrutinen som man använder till pekplattor. Det är bara att googla på "synaptics two finger scroll" så hittar du massor av guider.

Permalänk
Hedersmedlem

Citat:

För mig känns det som att Linux gör allt Mac gör och lite till.

Det är väl snarare tvärt om; os x gör (bland annat) det linux gör, men lite bättre (om än dyrare). Dock får man ju ofta en för många attraktiv dator på köpet.

Permalänk
Medlem

Mac är en helhetsupplevelse där användaren slipper strula med drivrutiner och saker. Själva operativsystemet känns genomtänkt och inte ihopplockat som GNU/Linux. Varken Gnome eller KDE (eller någon annan skrivbordsmiljö) kommer upp i samma klass som OSXs Aqua. Det finns även bra stöd (dock inte bättre än Windows) för professionella och kommersiella program som är nödvändiga för många användare.

Jag arbetar dagligen med GNU/Linux på jobbet och tycker att det är ett bra operativsystem, men det har många brister, speciellt de punkter jag nämnde ovan. Det som dock är riktigt bra med GNU/Linux är pakethanteraren. Är det något bibliotek eller program som saknas, är det bara att öppna pakethanteraren och ladda ner.

Permalänk
Medlem

Snygga datorer/chassin samt inget trassel med drivrutiner mm, användarvänligt os "out of the box".

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

När jag testa Ubuntu tyckte jag personligen att det var mest klyddigt...

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

Jag hade "linux" på schemat för 2 år sedan och det gick ju rätt bra på den bärbara jag hade till skolan.

Men när jag testa det hemma så funka det ju inte att ha en 22" wide screen för då fick ubuntu damp.

Sedan fungerar det inte spela dom spelen jag vill tyvärr även om det är rätt få spel jag spelar så vill jag ha stöd för allt annat om jag skulle vilja leka runt och testa nya spel osv.

Dock så finns det ju bblean osv idag så man kan göra om windows snygg osv till linux känsla

Sorry om det var en del offtopic.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧Airpods max / Sony xm5|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag har kört en mängd olika linux dists, inget går så smidigt och bra som Mac OS X. Sedan är för min del MacBooken helt överlägsen alla andra bärbara datorer även fast den är dyrare, jag betalar gladeligen 5-6 tusen extra för en mac mot någon rutten Dell eller liknande.
Att slippa irritera sig på saker är värt mycket pengar.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Jag gillar programmen i osx.
Jag spelar ju WoW lite då och då så det är ganska najs att kunna köra det native.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv både OS X, Ubuntu och Debian väldigt flitigt...

Personligen tycker jag inte det går att jämföra OSX med GNU/Linux på skrivbordet. OS X ÄR mycket smidigare och enklare och har stöd för de flesta tredjepartsmjukvaror och hårdvaror. Det är mycket bättre kvalitet på all mjukvara, sjukt mycket bättre faktiskt.

Om man istället ser på serversidan så kör jag hellre GNU/Linux än OSX. Visst, OSX är också Unix och har inbyggt Apache, FTP, PHP m.m... Men det känns ändå mer naturligt att köra GNU/Debian. Men för allt vardagligt som att surfa, spela, koda web, producera bild, musik och film m.m är OS X (och dess tredjeparsprogram) sjukt mycket bättre än Linux.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
.... Det finns även bra stöd (dock inte bättre än Windows) för professionella och kommersiella program som är nödvändiga för många användare. ....

Ap, ap, ap... Jag vill definitivt hävda raka motsatsen! Driver en egen reklambyrå/IT-support och det finns såååå många program till OS X som jag använder dagligen som inte finns till windows. Program för både bild, web, musik, foto m.m... Jag skulle nog vilja anse att windows bara är bättre på spel och ev. större kontorsprogram för enterpriseföretag.

I det stora hela håller nästan alla program till OS X fruktansvärt hög kvalitet och standard.

Visa signatur

Permalänk

Ubuntu = massa tjafs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Ap, ap, ap... Jag vill definitivt hävda raka motsatsen! Driver en egen reklambyrå/IT-support och det finns såååå många program till OS X som jag använder dagligen som inte finns till windows. Program för både bild, web, musik, foto m.m... Jag skulle nog vilja anse att windows bara är bättre på spel och ev. större kontorsprogram för enterpriseföretag.

I det stora hela håller nästan alla program till OS X fruktansvärt hög kvalitet och standard.

Jo du har nog rätt på den biten, men man får tänka på inom vilket område man kollar. Just inom ditt område verkar OSX överlägsen alla andra operativsystem.

Permalänk

Själv bytte jag desktop OS ifrån Linux (Gentoo) till Mac främst för att jag tyckte och tycker att alla teman över ohyggligt fula och ointegrerade (fint ord ) såvida man inte uteslutande ägnade sig åt att konfa teman och leta grafik. Det gäller Gnome, KDE och så vidare.
För mig stod valet mellan:
Linux: Fult och ointegrerad mjukvara med terminal och allt underbart som hör därtill.
Mac OS X (UNIX): Snyggt och integrerad mjukvara med terminal och allt som här därtill.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Menar du att man kan scrolla genom att dra med två fingrar på pekplattan? Det klarar nästan alla pekplattor rent hårdvarumässigt, och det är ganska enkelt att ställa in det i Linux med synaptics-drivrutinen som man använder till pekplattor. Det är bara att googla på "synaptics two finger scroll" så hittar du massor av guider.

Tvåfingerscroll hade min laptop från 2003 direkt från start Inget att skryta med

Min uppfattning är att OS X i princip är Linux, men ett par snäpp mer välpolerat. Antar att det för många är värt, för min del är KDEmod 4.3 alldeles utmärkt. Men att man får så fin hårdvara i en Mac är ju värt en del också... har många gånger funderat på att köpa en Macbook och köra Linux på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Tvåfingerscroll hade min laptop från 2003 direkt från start Inget att skryta med

Min uppfattning är att OS X i princip är Linux, men ett par snäpp mer välpolerat. Antar att det för många är värt, för min del är KDEmod 4.3 alldeles utmärkt. Men att man får så fin hårdvara i en Mac är ju värt en del också... har många gånger funderat på att köpa en Macbook och köra Linux på

Är det för desktopbruk som du vill installera Linux på Macen måste jag avråda dig. Du skulle inte vinna någonting på det eftersom OS X är unix i grund och botten. Nästan alla program till GNU/Linux finns till OS X, och dessutom har du såklart alla program till OS X som inte finns till Linux.

Once you go Mac you never go back... Både vad gällande mjukvara och hårdvara.. Det håller en egen klass. Tanken är inte att det bara ska funka, utan det ska funka bra också. Allting är mer genomtänkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker linux är ett mycket bra system. Dock är Mac OS X hårdvaru anpassat, inget som slår det. Linux kan vara 1000ggr bättre skrivet än Mac OS X, men stabiliteten man uppnår i OS X går inte att slå på fingrarna sålänge det är som det är.

Man kan juh köpa Red Hat hårdvaru anpassat. Men den prislappen är juh absurd. Är juh bara till för företag som har egna system o så. Går nog även med SuSE och andra stor linux distar, dock som sagt, dyyyyrttt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som många säger så handlar det väl främst om att man vill ha ett komplett, alltid fungerande system som man använder primärt.

På en stationär dator går det att få till en rättså schyst linux-installation efter lång tids inställande men på laptops så är det nästan alltid krångel hur man än gör - oftast ACPI (vila&vakna/strömsparsfunktioner/skärmstyrkor osv osv), ljud, diverse prylar i datorn som inte fungerar.

På Macen så fungerar allting, start från vila tar max 1-2 sekunder på min MBP, på min Dell (se sig) så ska jag vara glad om allting fungerar som det ska efter en långsam uppstart från vila. Ibland så fungerar inte wlan och annat trams och då får man starta om datorn, det är sådana småsaker som gör att man inte orkar alltid.

Många Linux-distutgivare har också lite skreva prioriteter, man ser gärna att implementera nya häftiga 3D-"snurra-kuben"-effekter istället för att försöka fixa stöd för vettigare saker som t.ex. ovan nämnda problem, eller möjligheten för vanligt folk att enkelt ställa in sin nätverksskrivare och bara tuta och köra... eller varför inte snacka om att koppla in extern skärm/projektor till datorn och få det att se vettigt ut direkt utan fipplande och ev. omstarter utav dator/X. Innan man gör små, men inte helt oviktiga, saker fungerande så kommer man inte komma långt.

Jag är inte den som är den dock, jag kör gärna Linux (just nu är Debian) och provar, använder, leker och lär mig saker. Det utvecklas väldigt fort och en vacker dag så lär det vara ett vettigt alterntiv för många.

Jag kör Ubuntu på min server, Debian på min sekundära laptop och FreeBSD på min router, sitter dagligen med våra RedHat EL4 (sysadmin) på jobbet men när jag kommer hem till min Mac så är jag precis som sagt: hemma.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Många säger stabilitet men tycker ni verkligen att man inte kan ofra lite stabilitet för fler möjligheter? Gillar du inte Bootarn? Byt ut den! Trött på filhanteran? Byt ut den!

Jag tycker även att det är fel att säga:
Linux: Fult och ointegrerad mjukvara med terminal och allt underbart som hör därtill.
Mac OS X (UNIX): Snyggt och integrerad mjukvara med terminal och allt som här därtill.

Eftersom man drar väldigt många olika distrobution över en kam. I tex openSUSE kan man använda olika GUI till allting men eftersom det är mycket långsamare kan man även köra allt i Terminalen. Vissa distros är fula by default men efter lite tveaks så blir de direkt bra. Andra är snygga från början.

http://farfewertoes.com/wp-content/uploads/2008/04/screenshot... Mandriva
http://www.imagebam.com/image/2f607d41159180 openSUSE
http://www.imagebam.com/image/e221db41159186 openSUSE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl snarare tvärt om; os x gör (bland annat) det linux gör, men lite bättre (om än dyrare). Dock får man ju ofta en för många attraktiv dator på köpet.

Vad menar du? Jag lista två exempel i första posten men jag fattar inte vad du menar när du bara säger så där.

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret är enkelt.

Där fick jag allt till det med orden, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad menar du? Jag lista två exempel i första posten men jag fattar inte vad du menar när du bara säger så där.

Virus är väl inte något större problem varken för linux eller os x? Och vad man tycker om äldre datorer är väl ganska individuellt? OS X erbjuder liksom linux en ordentlig terminal och unixverktyg men även ett stabilt (till och med snabbt och snyggt) grafiskt gränssnitt, problemfri hårdvarukonfiguration och dessutom ett och annat program med officiellt stöd (till och med spel).

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv hur jag upplever det hela.

Jag har kört Linux mer eller mindre sen 99 tills för ca 2 år sen(Kör det försig ibland på min stationära dator och samt min server). Tyckte det var roligt att leka runt och pilla på systemet så linux passa mig fint men jag tröttnade tillslut med allt eviga pillande för att funka som det ska , det har helt klart blivit bättre på sista tiden. Men sen skaffade jag en macbook och enda jag kan säga är , it just work och det är väldigt skönt att ha ett stabilt system som aldrig har krånglat förmig och har dom funktionerna jag behöver.

Linux behöver nog ett par år till innan jag kan tänka mig att köra det igen helt och hållet men tills dess håller jag mig till mac med osx.

Permalänk

Jag trivs bäst med Mac. Så enkelt är det. Och för mig som använt Mac sedan den tiden då Windows var ett skämtskal på DOS är ett bra och genomtänkt GUI och handhavande viktigast. Linux har blivit mycket bättre sedan jag provade det för första gången 1999 i och med att KDE och Gnome med anhang har utvecklats och närmat sig giganterna Windows och OSX, men det når inte riktigt fram. På min netbook måste jag redigera en textfil för att få ikonerna att hamna i den ordningen jag vill. Nu är ju Linpus lite begränsat, men likväl känns det som om Linux inte når riktigt ända fram.
Personligen tycker jag att utvecklarna borde sluta forka alla releaser i hundra olika varianter och samarbeta för att skapa en så bra slutanvändarupplevelse som möjligt, om de vill att Linux ska få en användning utanför serverrummen och teknologers boningar.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

I OS X är större delen av program väl integrerade, det jag använder mest är synkroniseringen av musik, program och kontakter mellan min MacBook Pro och iPhone (jag provade GNOMEs Evolution, rörigt). Användargränsnittet är snabbt, smidigt och enhetligt oavsett vilket program du använder, vilket även gäller större delen av tredjepartsprogram. Det jag tycker bäst om är utan tvekan att fönsterhanteringen är applikationsbaserad istället för fönsterbaserad. En ikon i dockan för programmet, oavsett antal fönster. För att växla mellan fönster i programmet använder jag Exposé. Oslagbart. Har Exposé för alla fönster bundet till mittenknappen på min mus, underbart. Till detta kommer en bra support för ritplattor och en del riktigt kul ritprogram som Rita och ArtRage 2 i det lägre prisskitekt. Ej att förglömma är TextMate, poppis men underbar. De flesta program ser helt enkelt mycket bättre ut i OS X i mina ögon. Jag har inte behövt bekymra mig med att hitta ett annat tema när det som är standard fungerar såpass bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!Som många säger så handlar det väl främst om att man vill ha ett komplett, alltid fungerande system som man använder primärt.

Håller med. Det är Apple själva som väljer hårdvaran och utvecklar mjukvaran till att passa som handen i handsken. På så vis vet du att du köper något som är garanterat att fungera som det skall. Gör det inte det är det bara att ringa kundtjänst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!...på laptops så är det nästan alltid krångel hur man än gör - oftast ACPI (vila&vakna/strömsparsfunktioner/skärmstyrkor osv osv), ljud, diverse prylar i datorn som inte fungerar.

Om du inte vill sitta och läsa manpages och mecka med konfigurationsfiler så är dina säkraste kort GNOME eller KDE, men till och med de kan ha problem med detta beroende på vilken distribution du valt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!Många Linux-distutgivare har också lite skreva prioriteter, man ser gärna att implementera nya häftiga 3D-"snurra-kuben"-effekter istället för att försöka fixa stöd för vettigare saker...

Något som drabbat inte bara GNU/Linux utan även Windows Vista och OS X Leopard (jag kör fortfarande Tiger). Istället för att fixa strulande delar i systemet, göra sig av med onödig bloat och snabba upp systemet blev det trendigt att slänga in en massa ögongodis. Skönt med en ny generation med vettiga prioriteringar, jag tror stenhårt på Windows 7, Snow Leopard och kommande versioner av GNOME och KDE.

Till Apples nackdelar hör att de inte erbjuder ett pakethanteringssystem för sådant som Apache, PHP, Python och så vidare. Faktum är att såvida du inte köper nästa utgåva av OS X uppdateras de inte alls! Jag kör FreeBSD på en annan PC istället för att behöva prenumerera på OS X. Helt absurt, men jag förstår att de inte vill förlora intäkter.

Sedan är det riktigt drygt att få min iPhone till att fungera till 100 % med GNU/Linux på min MSI Wind. Jag åker en hel del tåg och vill inte släpa runt på min MacBook Pro, men har varken lyckats få min iPhone till att synkronisera musik (har inte ens tänkt tanken om kontakter) eller agera 3G-modem (tethering, för vissa fungerar det, inte för mig).

Apple kunde gott öppna upp sig mer. Annars är OS X helt okej.

Permalänk
Medlem

Citat:

En fem år gamal Mac är fräsh, men en 5 år gamal Linux är fräshare.

What?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Varför Mac och inte GNU/Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thoht
What?

Kanske menar han att man inte märker av att datorn åldras lika mycket om man håller sig till nano, irssi och links (kanske till och med fluxbox), men jag vet inte om alla är beredda att gå så långt.

Permalänk
Hedersmedlem

Två koncept. Olika målgrupper. Fyller olika primära behov.

Det estetiska intrycket är individuellt. Personligen tilltalas jag inte särskilt av OSX, men det betyder inte att OSX är fult, bara att det inte faller mig i smaken. För vissa är det estetiska betydelsefullt för andra inte.

OSX har inte lyckats etablera sig som ett bra serveralternativ. För vissa användare, mig själv inkluderat, är det s k skrivbordssystemet en hybrid av skrivbords- och serverlösning. Alltså avgör användningsområdet mer än detaljer i skrivbordsmiljön. Dessutom skulle OSX knappast vara ett kostnadseffektivt alternativ.

Om man vill ha en färdig väl fungerande paketlösning är OSX bra, särskilt om du sedan gillar andra Apple prylar (å andra sidan kan vi snart komma att få mer homogena konkurrerande plattformar där Linux kamperar ihop med Android, och det är egentligen redan nu möjligt att välja prylar som är helt plug and play med Linux). Ifall du däremot helst bestämmer själv vad du vill och inte vill ha kan Linux vara bättre. När det gäller bärbara lösningar beror det nog också på vad du föredrar; jag jobbar hellre med skrivbordssystem kompletterat med netbooks, men andra kanske föredrar att mer eller mindre på konstant basis använda notebooks.

Att något av dem skulle vara "sjukt mycket bättre" eller "överlägset" gäller utifrån hur stor vikt någon lägger vid en viss detalj eller egenskap. Eftersom jag är medveten om att marknaden inte är styrd av FOSS tar jag mig några extra minuter till att kolla vissa inköp för bästa kompatibilitet (fast behovet har stadigt minskat och i flera fall har stödet visat sig t o m bättre i Linux), och slutade egentligen för flera år sedan att "pilla" för att få saker att fungera. Den mest avgörande faktorn är användaren, dennes behov, åsikt, känsla och förväntningar. Ibland är behoven reella, ibland mer känslostyrda. Det finns användningsområden där OSX är att föredra, och andra där Linux är att föredra; och trots det kan en individs känsla negera skäliga argument för att konstant föredra den ene över den andre.

Jag är å andra sidan dömd att inte bli en seriös OSX användare eftersom mina behov är en arbetsmiljö uppbyggd kring fönsterhanterare som Awesome, terminal baserade program som Mutt och Weechat, och Firefox med Vimperator, en miljö som sammantaget gör att musen mest ligger och vilar (och vilar mina armar). Jag ser inte heller något estetiskt mervärde i en bärbär Mac i jämförelse med en klassiskt kantig Thinkpad.

Det finns inte ett svar på varför.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Är det för desktopbruk som du vill installera Linux på Macen måste jag avråda dig. Du skulle inte vinna någonting på det eftersom OS X är unix i grund och botten. Nästan alla program till GNU/Linux finns till OS X, och dessutom har du såklart alla program till OS X som inte finns till Linux.

Once you go Mac you never go back... Både vad gällande mjukvara och hårdvara.. Det håller en egen klass. Tanken är inte att det bara ska funka, utan det ska funka bra också. Allting är mer genomtänkt

Vinna och vinna. Jag skulle aldrig köpa en Mac för att köra OSX. Däremot gillar jag deras burkar Om det sedan är prisvärt är ju en annan fråga...