I OS X är större delen av program väl integrerade, det jag använder mest är synkroniseringen av musik, program och kontakter mellan min MacBook Pro och iPhone (jag provade GNOMEs Evolution, rörigt). Användargränsnittet är snabbt, smidigt och enhetligt oavsett vilket program du använder, vilket även gäller större delen av tredjepartsprogram. Det jag tycker bäst om är utan tvekan att fönsterhanteringen är applikationsbaserad istället för fönsterbaserad. En ikon i dockan för programmet, oavsett antal fönster. För att växla mellan fönster i programmet använder jag Exposé. Oslagbart. Har Exposé för alla fönster bundet till mittenknappen på min mus, underbart. Till detta kommer en bra support för ritplattor och en del riktigt kul ritprogram som Rita och ArtRage 2 i det lägre prisskitekt. Ej att förglömma är TextMate, poppis men underbar. De flesta program ser helt enkelt mycket bättre ut i OS X i mina ögon. Jag har inte behövt bekymra mig med att hitta ett annat tema när det som är standard fungerar såpass bra.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av b0bzor!Som många säger så handlar det väl främst om att man vill ha ett komplett, alltid fungerande system som man använder primärt.
Håller med. Det är Apple själva som väljer hårdvaran och utvecklar mjukvaran till att passa som handen i handsken. På så vis vet du att du köper något som är garanterat att fungera som det skall. Gör det inte det är det bara att ringa kundtjänst.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av b0bzor!...på laptops så är det nästan alltid krångel hur man än gör - oftast ACPI (vila&vakna/strömsparsfunktioner/skärmstyrkor osv osv), ljud, diverse prylar i datorn som inte fungerar.
Om du inte vill sitta och läsa manpages och mecka med konfigurationsfiler så är dina säkraste kort GNOME eller KDE, men till och med de kan ha problem med detta beroende på vilken distribution du valt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av b0bzor!Många Linux-distutgivare har också lite skreva prioriteter, man ser gärna att implementera nya häftiga 3D-"snurra-kuben"-effekter istället för att försöka fixa stöd för vettigare saker...
Något som drabbat inte bara GNU/Linux utan även Windows Vista och OS X Leopard (jag kör fortfarande Tiger). Istället för att fixa strulande delar i systemet, göra sig av med onödig bloat och snabba upp systemet blev det trendigt att slänga in en massa ögongodis. Skönt med en ny generation med vettiga prioriteringar, jag tror stenhårt på Windows 7, Snow Leopard och kommande versioner av GNOME och KDE.
Till Apples nackdelar hör att de inte erbjuder ett pakethanteringssystem för sådant som Apache, PHP, Python och så vidare. Faktum är att såvida du inte köper nästa utgåva av OS X uppdateras de inte alls! Jag kör FreeBSD på en annan PC istället för att behöva prenumerera på OS X. Helt absurt, men jag förstår att de inte vill förlora intäkter.
Sedan är det riktigt drygt att få min iPhone till att fungera till 100 % med GNU/Linux på min MSI Wind. Jag åker en hel del tåg och vill inte släpa runt på min MacBook Pro, men har varken lyckats få min iPhone till att synkronisera musik (har inte ens tänkt tanken om kontakter) eller agera 3G-modem (tethering, för vissa fungerar det, inte för mig).
Apple kunde gott öppna upp sig mer. Annars är OS X helt okej.