Varför Mac och inte GNU/Linux?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Är det för desktopbruk som du vill installera Linux på Macen måste jag avråda dig. Du skulle inte vinna någonting på det ...

Once you go Mac you never go back... Både vad gällande mjukvara och hårdvara.. Det håller en egen klass. Tanken är inte att det bara ska funka, utan det ska funka bra också. Allting är mer genomtänkt

För att bidra men en liten iakttagelse. Jag tror Mac användare är alltför hemmablinda i det här avseendet. Besök ett större Linux evenemang och du lär bli förvånad över hur många bärbara Mac du ser, men kanske än mer förvånad när du märker att praktiskt tagit ingen kör OSX på dem.

Vissa uppfattningar är bara myter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För att bidra men en liten iakttagelse. Jag tror Mac användare är alltför hemmablinda i det här avseendet. Besök ett större Linux evenemang och du lär bli förvånad över hur många bärbara Mac du ser, men kanske än mer förvånad när du märker att praktiskt tagit ingen kör OSX på dem.

Men om det är just ett linuxevenemang kan man väl inte dra så många slutsatser (förutom att många gillar apples datorer)? Intressantare vore väl att undersöka hur stor del av någon mera slumpmässigt utvald grupp macägare som kör något annat än os x; jag skulle tro att det är betydligt färre.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte? spanXen avrådde från att installera Linux på en bärbar Mac eftersom det inte skulle ge någonting alls. Eftersom nu faktiskt inte alls är ovanligt att Linux användare ändå gör det bevisar det att:

- ett förinstallerat OSX inte är tillräckligt start skäl till "once you go Mac you never go back", åtminstone inte för befintliga Linux användare
- Linux användare väljer inte Linux för att spara pengar utanför att det ger något de inte får i OSX.

Det betyder inget vad gäller Mac användare generellt men det var inte heller det spanXen kommenterade. Självklart köper den största delen Mac för att få ett komplett system med OSX, inte för att installera annat operativsystem. Om så vore fallet hade OSX blivit irrelevant.

I förhållande till den specifika frågan kan vi dra slutsatser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Varför inte? spanXen avrådde från att installera Linux på en bärbar Mac eftersom det inte skulle ge någonting alls. Eftersom nu faktiskt inte alls är ovanligt att Linux användare ändå gör det bevisar det att:

- ett förinstallerat OSX inte är tillräckligt start skäl till "once you go Mac you never go back", åtminstone inte för befintliga Linux användare
- Linux användare väljer inte Linux för att spara pengar utanför att det ger något de inte får i OSX.

Men att de redan frälsta fortsätter att vara frälsta är väl inget ovanligt; man kan väl dessutom misstänka att de till exempel roar sig med linuxutveckling och därför mer eller mindre tvingas köra linux även om de normalt sett skulle föredra os x? Eller också ser de bara till att installera linux innan de går till evenemanget för att smälta in bättre? Bara för att alla tjänstebilar kommer från volvo behöver det inte nödvändigtvis betyda att jag tycker att det är det bästa märket.

Edit: Jag menar alltså inte att det inte finns tillfällen då linux är bättre; bara att det förmodligen är rätt få som utsätts för dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma Elgot. Ett påstående gjordes, en iakttagelse lades till. That's it. Varför famla ut i hypoteser om sådant jag varken påstått eller som vi vet det exakta svaret på?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma Elgot. Ett påstående gjordes, en iakttagelse lades till. That's it. Varför famla ut i hypoteser om sådant jag varken påstått eller som vi vet det exakta svaret på?

Jag vill inte komma längre än jag gjorde i mitt första inlägg; det var bara ett påpekande om att man kanske inte kan dra några större slutsatser av att andelen volvoägare bland volvoentusiaster är högre än hos resten av befolkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men om det är just ett linuxevenemang kan man väl inte dra så många slutsatser (förutom att många gillar apples datorer)? Intressantare vore väl att undersöka hur stor del av någon mera slumpmässigt utvald grupp macägare som kör något annat än os x; jag skulle tro att det är betydligt färre.

Självklart är det så. Det beror naturligtvis på att det är olika målgrupper.

Dom som köper Mac är såna som vill att det "bara ska funka." Enkelt, smidigt, snabbt. Man behöver inte förstå nått särskillt(om man inte vill.) Man behöver bara använda. Sen får det gärna vara snyggt också!

Dom som kör linux är dom som vill "pilla lite". Och dom som verkligen vill förstå. Om allt bara funkar är lite av charmen borta. Man vill bli utmanad, man vill lösa problem. Det är trots allt kul!

Samma sak som människor som gillar gamla bilar. I det fallet kan det ju t.om. ofta vara dyrare, men det är fan inte enklare.

Visa signatur

Så säger ni alla, men jag lämnar inga uppskov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Observera ditt val av ordet "bärbara"

Det enda det visar är att deras portabla hårdvara är mera intressant än PC. Vilket är ingen nyhet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

On spot AkUs. Jag avsåg inget annat än bärbara. Att någon skulle installera Linux på en stationär är troligen ytterst ovanligt, och jag kan inte ens se vitsen med det. Stationärt köper man antingen Mac konceptet komplett eller så väljer man en PC utan Apples handpåläggning.

Visst, vad gäller de bärbara är det ingen nyhet. Fenomenet har kunnat ses under ett flertal år.

Permalänk
Medlem

Egentligen, är hårdvarustödet och att slippa drivrutinproblem ett SÅ bra argument? Jag menar, det hade ju inte varit så svårt att göra lite research och köpa en dator med perfekt stöd i Linux och det hade fortfarande troligtvis blivit bra mycket billigare. (det skulle ju inte heller innebära SÅ mycket research, då det *mesta* stöds bra)

Visa signatur
Permalänk

Multitouchpaden är värt Mycket i mina ögon den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Egentligen, är hårdvarustödet och att slippa drivrutinproblem ett SÅ bra argument? Jag menar, det hade ju inte varit så svårt att göra lite research och köpa en dator med perfekt stöd i Linux och det hade fortfarande troligtvis blivit bra mycket billigare. (det skulle ju inte heller innebära SÅ mycket research, då det *mesta* stöds bra)

Dock får man köra med många nödlösningar som tex wine för photoshop och andra otrevligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Dock får man köra med många nödlösningar som tex wine för photoshop och andra otrevligheter.

Jovisst finns det andra anledningar, men det är enbart det argumentet om hårdvarustöd jag vill bemöta då jag tycker det är lite ologiskt. ^^

Visa signatur
Permalänk

Är alltid en massa prat om att Apples datorer är så dyra osv. Det man betalar för är byggkvalité, design och bra komponenter. T.ex. skärmarna i deras bärbara datorer, S-IPS-paneler som bara de är riktigt dyra.

Far har en Sony VAIO-laptop som kostade ca 17k, känns lika välbyggd som ett pepparkakshus och inte sitter det någon bra panel i den datorn, precis värdelös till vettigt bildarbete. Kostade nästan lika mycket som min Macbook Pro som jag njuter av varje sekund då jag jobbar med den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64

Ifall frågan gäller Adobes professionella utbud, ja då är det en nödlösning, i annat fall är det bättre att lära sig ett aningen annorlunda UI och använda native Linux program.

Om Wine är en nödlösning beror helt på hur programmet är kodat. Ett flertal "hemma" program som t ex dBpower och Spotify är kodade för att fungera bra i Wine. I dessa fall har det övergått till att bli ett av många andra program, bara att det är beroende av bibliotek som Wine tillhandahåller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske menar han att man inte märker av att datorn åldras lika mycket om man håller sig till nano, irssi och links (kanske till och med fluxbox), men jag vet inte om alla är beredda att gå så långt.

Nej jag menar att om köper Windows Vista 2006 så har man Windows Vista 2011(om det inte krashar innan dess). Om man däremot kör GNU/Linux till exempel Ubuntu 7 2006 så har man Ubuntu 10 2011. Om man kör Mac OS 9 2006 så kör man Mac OS 9 2011 fast det är inte fy skam eftersom det fortfarande är bättre än W7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Är alltid en massa prat om att Apples datorer är så dyra osv. Det man betalar för är byggkvalité, design och bra komponenter. T.ex. skärmarna i deras bärbara datorer, S-IPS-paneler som bara de är riktigt dyra.

Far har en Sony VAIO-laptop som kostade ca 17k, känns lika välbyggd som ett pepparkakshus och inte sitter det någon bra panel i den datorn, precis värdelös till vettigt bildarbete. Kostade nästan lika mycket som min Macbook Pro som jag njuter av varje sekund då jag jobbar med den.

Sammtidigt så kanske VAIO:n hade bättre CPU eller något. Att det inte står hur mycket som OS:et kostar betyder sällan att det är billigt. En Mac notebook kan också massproduceras i en annan utsträckning än en VAIO. Och blir därför billigare. Men min poäng var att det inte är just hårdvaran som kostar (utöver desigen) på Macs om man ska dra dem över en kam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Multitouchpaden är värt Mycket i mina ögon den

+1

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Multitouch är inte exklusivt för apple som tur är, men FAN! Jag är så jävla sugen på att skaffa en mac, ska bara skrapa ihop lite pengar först

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag har kört linux permanent på desktopdatorn sen våren 2006 och MacOS X på laptopen i ca två år. Så jag använder båda systemen parallellt.

Min åsikt är att inget av dem är riktigt perfekt, men MacOS X ligger närmare perfektion än linux. Linuxen utvecklas även i rasande takt, vilket är väldigt positivt. MacOS X saknar t.ex. en vettig pakethanterare från start, det går att installera diverse olika i efterhand, men det blir aldrig lika integrerat som exempelvis APT i Debian/Ubuntu. Linuxen saknar däremot en vettig Exposé-implentation, om inte Compiz har blivit betydligt bättre det senaste året. Även spotlight tycker jag fungerar bättre än de flesta indexeringstjänster på linuxen.

I övrigt så är det egentligen på vissa programområden jag ser OSX som en stor fördel, jag sysslar en hel del med foto och då vill jag ha tillgång till Photoshop t.ex.

På server sidan kör jag Debian och det har jag för åsikt att fortsätta med

Pekplattan på Macbookarna är faktiskt en sak jag kan betala extra för, kan man inte tvåfingerscrolla eller tvåfingerklicka för högerklick så är det en oanvändbar pekplatta i min mening. Sen är det inte helt fel att det är stora och rejäla plattor istället för de pyttesmå som brukar finnas på PC-laptops.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag har kört linux permanent på desktopdatorn sen våren 2006 och MacOS X på laptopen i ca två år. Så jag använder båda systemen parallellt.

Min åsikt är att inget av dem är riktigt perfekt, men MacOS X ligger närmare perfektion än linux. Linuxen utvecklas även i rasande takt, vilket är väldigt positivt. MacOS X saknar t.ex. en vettig pakethanterare från start, det går att installera diverse olika i efterhand, men det blir aldrig lika integrerat som exempelvis APT i Debian/Ubuntu. Linuxen saknar däremot en vettig Exposé-implentation, om inte Compiz har blivit betydligt bättre det senaste året. Även spotlight tycker jag fungerar bättre än de flesta indexeringstjänster på linuxen.

I övrigt så är det egentligen på vissa programområden jag ser OSX som en stor fördel, jag sysslar en hel del med foto och då vill jag ha tillgång till Photoshop t.ex.

På server sidan kör jag Debian och det har jag för åsikt att fortsätta med

Pekplattan på Macbookarna är faktiskt en sak jag kan betala extra för, kan man inte tvåfingerscrolla eller tvåfingerklicka för högerklick så är det en oanvändbar pekplatta i min mening. Sen är det inte helt fel att det är stora och rejäla plattor istället för de pyttesmå som brukar finnas på PC-laptops.

Ah. Compiz är helt klart ingen höjdare, iaf inte om man ska se på video i fullskärm, spela spel eller göra något som ändrar upplösning/uppdateringsfrekvens. Då blir det alltid att byta till Metacity innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det flesta anser att användabasen är helt olika. Vilket stämmer till stor del men skulle det finnas en lagom dyr dator med standardiserat GNU/Linux så skulle det nog kunna vara ett alternativ för en del dödliga Macanvändare. Men det finns inte.

Sen finns det de som som är lite mer teknisk insatta som föredrar Linux men kör Mac OS X het enkelt för att det ger det bästa av två världar både kraftfulla UNIX och multimedia program .
Man får inte heller glömma bort att Apple nog utan tvekan är det företag som spridit GNU/open source program mest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam

Var har du läst att det skulle vara S-IPS-paneler i Apples bärbara datorer?