1TB Western Digital LÅTER MKT!

Permalänk
Medlem

1TB Western Digital LÅTER MKT!

Hejsan
Precis köpt en 1TB Western Digital Caviar Black SATA II
Men den låter något så fruktansvärt när man startar spel lr liknande, den tuggar verkligen riktigt mkt.

Någon som vet om detta är ett vanligt problem lr det är bara att skicka tillbaka direkt?

mvh

Permalänk
Medlem

Du kan alltid kolla upp hur mkt den skall låta annars. Eller så rmar du in den så får du en ny om den låter för mkt

Permalänk
Medlem

kan inte vara så att den hamnar i resonans med ditt chassi? ^^ (chassit vibrerar med hårddisken) Då låter det mycket.

Permalänk
Medlem

*Rmar?

*Har spänt skruvarna så hårt man ska och tycker ändå den låter enormt mkt. Men får kolla lite extra på det nästa gång jag startar om datorn (är mitt uppe i ett spel )

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

RMA, reklamering. rma'r, man reklamerar.

Min 1.5TB WD echo green låter ju knappt, black spinnar i 7200 rpm hela tiden, kanske är nåt sånt + resonans i ditt chassi nåväl..

Permalänk
Medlem

civ, är disken skruvad direkt i chassit? och vad för sorts chassi har du?

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Nexus Caterpillar Silent,

aa den är skruvad direkt i chassit.

Men det låter verkligen som ett standar "tugga tugga"

Permalänk
Medlem

skaffa någon sorts av anti-vibrations kit för hårddiskar till det chassit enda jag kan rekommendera.

något sådant finns en del att välja på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311521

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Något kit du känner till och rekommenderar ? Har faktiskt aldrig sett lr hört talas om något anti-vibrationskit till hårddiskar

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att konstatera om det verkligen är resonansljud genom att koppla in den utanför chassit.

Finns en del olika typer av ljuddämpning.
Gummibussnings-varianten är billig och bra.
Dock förutsätter denna att disken monteras i 5.25".

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/nexus-double...

Permalänk
Medlem

Men jag håller med SUMITOMO, plocka ur disken först och kör den utanför chassit.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Hedersmedlem

WD Black är ju faktiskt en prestandaorienterad disk och låter betydligt mer än många andra under sökning. Jämfört med Green tex är skillnaden i ljudnivå stor, men även hastigheten, speciellt när det handlar om många småfiler.

Min sitter gummiupphängd men låter i nivå med eller mer än VelociRaptorn under sökning. Green-diskarna går inte att höra och de sitter bredvid.

Jag har monterat några i Antec 300 (som fäster stumt) och visst låter det. Man måste (som brukligt) fundera vilka prioriteringar man har innan köp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro