Permalänk

Ssd kontra 5870

Sitter och funderar på hur jag ska göra med mitt stundande datorköp.

Skulle vilja köpa en ssd som systemdisk och ett 5870-kort, men tror jag spräcker min budget lite väl mycket då.

Vad ger mest tror ni, en vanlig wd black-disk och ett 5870 eller en ssd och ett 5850-kort.

Kommer använda datorn till lite olika, spel, bildredigering, film osv.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

SSD + 5850.

Skillnaden mellan 5850 och 5870 är inte så extraordinärt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Vad har du för system idag? alltså grafik, cpu, hdd's etc

Permalänk
Medlem

Du blir nog mest nöjd med ssd + 5850. bättre spelprestande och trevligt med kortare laddtider och sånt

Permalänk
Medlem

5870 ger bättre spelprestanda, hårddisken har inget med "inne i spelet"-prestanda att göra... bara förkortar laddningsskärmarna i spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
SSD + 5850.

Skillnaden mellan 5850 och 5870 är inte så extraordinärt.

+1

5850 + SSD, sagt utan att veta vad du kör med idag grafiskt?
Går att skaffa ett till 5850 senare om du vill ha ännu mer prestanda.

SSD för en rapp/alert maskin i det stora hela.

Två flugor i en smäll är alltid bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
5870 ger bättre spelprestanda, hårddisken har inget med "inne i spelet"-prestanda att göra... bara förkortar laddningsskärmarna i spelet.

Precis SSD-disken kommer ge dig snabbare laddningstider när datorn letar informatorn från hdd:n. Grafikkortet kommer ge dig mer bilder/sek i spel. Har inte så mycket med varandra att göra. Så tänk ut vilken prestanda du prioriterar högst och välj därefter!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

SSD + 5850 alla dagar i veckan, ingen tvekan om saken.

Du får så enormt mycket mer prestanda överlag med SSD jämfört med den lilla skillnaden i grafikprestanda mellan 5850 och 5870.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux