Dell lanserar Latitude Z med trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

Dell lanserar Latitude Z med trådlös laddning

Dell satsar på professionella användare med en ny modell i Latitude-serien med trådlös laddning av batteriet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Försöker dom att ge sig på mac tro???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Så istället för att ge sig på den ofantliga utmaningen att stoppa i laddsladden, så ställer man datorn på sin jättesmidiga laddstation istället. Jippie...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Så meningslöst med stället. Dyrare, tillför ingen praktisk nytta och antagligen hälsovådligt också med ett så kraftigt magnetiskt fält.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Så meningslöst med stället. Dyrare, tillför ingen praktisk nytta och antagligen hälsovådligt också med ett så kraftigt magnetiskt fält.

Skulle det vara speciellt kraftigt skulle det nog riskera att skada hårdvaran, även om det inte finns några mekaniska delar.

Men som sagt, trådlös laddning är det ju visserligen i alla fall. Men ungefär lika praktiskt som ett trådlöst nätverk som kräver att du har dockar datorn på routern.

Permalänk
Medlem

Tanken med laddningsstationen är väl att man ska kunna ha en hemma, en på jobbet, en i sommarstugan etc. och slippa ta med sig sladd och tegelsten på vardagsresor. Å andra sidan kan man ju nöja sig med att köpa extra sladd + tegelstenar att ha på dessa platser

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Nå djuriskt vad ful den var!

Vad ger det att ha ett ställ när man bli mindre mobil med denna gentemot vanlig sladd.

Nä om dom klarar göra detta på ca 1 meters avstånd börjar det bli intressant

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Musikälskare

Tror detta blir en stor flopp från Dell's sida, men det är ett steg i rätt riktning iaf (Inte floppen då)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur

Nä om dom klarar göra detta på ca 1 meters avstånd börjar det bli intressant

Någonstans måste man ju börja eller hur?

Intel har ju tidigare demonstrerat liknande teknik fast då med en 60W lampa som tydligen fungerade ett par feet ifrån sändaren.
http://thefutureofthings.com/news/5763/intel-s-wireless-power...

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Nå djuriskt vad ful den var!

Vad ger det att ha ett ställ när man bli mindre mobil med denna gentemot vanlig sladd.

Nä om dom klarar göra detta på ca 1 meters avstånd börjar det bli intressant

Man tar ju förstås inte med sig laddstationen...
Fördelen är ju att du kan ha din vanliga laddare i datorväskan hela tiden och slippa packa upp och ner den varje gång du ska använda datorn hemma, vilket kan vara ganska bra om man inte har något uttag som ligger smidigt till.

Frågan är inte om det vore smidigare ändå att bara ha två laddare.

Själv nöjde jag mig med att köpa en till sladd till den vanliga laddaren.

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju självklart lite av ett experiment. Rätt så uppenbart.

Och det tycker jag är bra, härligt att se att de jobbar framåt och inte bara sitter och ändrar moderkort så man får betala extra mycket för deras prylar

Vem vet, snart kanske vi inte alls behöver ha ett sånt där ställ nära.

Permalänk
Medlem

Stort plus att de tar utvecklingen framåt! Lär sätta press och ta in tekniken i fler produkter!

Finns en föreläsning om detta på www.ted.com

Wireless power eller dyl heter den, minns inte vem som talar.
Klart sevärd iallafall!

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Nå djuriskt vad ful den var!

Smaken är som baken, själv tycker jag att det var urläcker!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
Stort plus att de tar utvecklingen framåt! Lär sätta press och ta in tekniken i fler produkter!

Finns en föreläsning om detta på www.ted.com

Wireless power eller dyl heter den, minns inte vem som talar.
Klart sevärd iallafall!

Tack för länken där

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte förstå hur alla helt plötsligt har blivit helt emot all form av utveckling? Så fort något nytt kommer ut så gnäller varenda kotte.

Jag som trodde att det bara var gamlingar som var bakåtsträvare, men nu verkar ju alla vara det helt plötsligt...

ALL utveckling är BRA, oavsett om DU inte har nytta av den eller anser att det inte fyller någon funktion.

Är riktigt trött på allt gnäll...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Personligen så gillar jag idén eftersom man i framtiden ska kunna ladda allt på detta sättet från mobiltelefoner, kameror, laptops och småbilar bara genom att placera dem på en laddplatta.

Vad jag inte riktigt fattar med dendär plattan är hur man ska kunna jobba med datorn under tiden som man laddar den. Man får ju sitta på 2 telefonkataloger för att nå upp.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Håller med, någonstans måste man börja.

I början brukar väl mycket teknik vara onödig och bara de rika/entusiastiska köper grejerna.

Här har ni en länk till den första mobiltelefonen, 40kg.
http://wwwc.aftonbladet.se/it/0001/03/mobil.html

Antar ni förstår poängen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Någonstans måste man ju börja eller hur?

Intel har ju tidigare demonstrerat liknande teknik fast då med en 60W lampa som tydligen fungerade ett par feet ifrån sändaren.
http://thefutureofthings.com/news/5763/intel-s-wireless-power...

Visa signatur

8700K@4.8GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 32GB CL14 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 2080 TI, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. Samsung oddesey G9 49"

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har väntat på att denna teknik skulle komma på "riktigt" någongång! Den må kanske inte vara så full praktisk än, men kul att se att det går framåt! Om ett par år har man säkert utvecklat tekniken, men nån måste ta det första steget för att det ska hända något!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

jag trodde att magnetiska fält var farligt för hårddiskar för att de korrupterade minnet? känns lite läskigt att lägga laptopen på en så stor yta som är magnetisk.. jag är skeptisk, även fast jag är glad att den här sortens teknik har hittat ut till världen nu..
ingen som håller med mig?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik såklart.

Hur praktiskt dock , med ett 'ställ' som ser ut på det viset till en laptop.. Har inte jobbat så mkt med en laptop , men kan tänka mig hur mina armar skulle kännas efter nån timme i positionen man skulle ha för att sitta bra...

De e klart , man kan ju ha tangentbord och mus till den , men då kan man lika gärna köpa en docka att sätta laptopen i , med strömförsörjning och tangentbord/mus inkopplad , och ha kvar laddaren på jobb , eller i väskan eller whatever...

Om dom gjorde en modell som man kunde ha som skrivbordsunderlägg dock... med en väderstation , pennvässare , radio , mp3spelarladdare och mobilladdare som gick på induktion , DET hade varit coolt. (Exempel bara , pennvässare var mest på skämt... 8)

Framtiden ser ljus ut.

Permalänk
Medlem

Nikola tesla var först, det är gammal teknik som har börjat tas upp nu på allvar. För hundra år sen, en 200 fot högt torn med "hatt" som en svamp. En maskin/antenn/sändare för trådlös elektricitet. Men som aldrig blev klar pga att hans sponsor drog sig ur, sen jämnades det med marken 1917.

Tänk om han hade fått dem pengar han saknade, så annorlunda vår värld kunde ha sett ut. Eller kanske den skulle ha grillat folk levande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
jag trodde att magnetiska fält var farligt för hårddiskar för att de korrupterade minnet? känns lite läskigt att lägga laptopen på en så stor yta som är magnetisk.. jag är skeptisk, även fast jag är glad att den här sortens teknik har hittat ut till världen nu..
ingen som håller med mig?

Tror nog de kommer runt det genom att köra SSD.

Man kanske borde satsa lite pengar på en sån här sen när man blir rik...

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Går ju inte att använda medans man laddar.
Fälten som krävs för att inducera spänningen i datorn kan väl inte vara fullt efterforskade?

Känns som att krångla till något som fungerar alldeles ypperligt. Som att skapa en bil med bara ett hjul som håller sig upprätt med gyro.
Fantastisk med utveckling men jävligt opraktiskt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Går ju inte att använda medans man laddar.
Fälten som krävs för att inducera spänningen i datorn kan väl inte vara fullt efterforskade?

Känns som att krångla till något som fungerar alldeles ypperligt. Som att skapa en bil med bara ett hjul som håller sig upprätt med gyro.
Fantastisk med utveckling men jävligt opraktiskt.

Det är det som är det "roliga" med tekniken, det må verka oanvändbart till en början, men ge det en chans så ser tekniken helt annorlunda ut inom ett par år Då kommer du säkert tacka den!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Det är det som är det "roliga" med tekniken, det må verka oanvändbart till en början, men ge det en chans så ser tekniken helt annorlunda ut inom ett par år Då kommer du säkert tacka den!

Eller så inser man att för att inducera spänning så krävs magnetfält.
För att kunna inducera tillräckligt hög och jämn spänning på ett avstånd av flera meter så krävs rätt grymma magnetfält. Att man sen samtidigt ska sitta och arbeta i skiten är ju bara en skrämmande tanke.

Ifall det ansågs farligt att sitta framför en CRT-skärm som inte var jordad eller att man inte ska placera dagis under högspänningsledningar så är det inget mot vad en sån framtid skulle erbjuda.

En sak att inducera spänning på ett par cm avstånd en annan att tro att man kan göra samma sak över ett flertal meter.

http://videos.howstuffworks.com/discovery/6535-mythbusters-fr...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eller så inser man att för att inducera spänning så krävs magnetfält.
För att kunna inducera tillräckligt hög och jämn spänning på ett avstånd av flera meter så krävs rätt grymma magnetfält. Att man sen samtidigt ska sitta och arbeta i skiten är ju bara en skrämmande tanke.

Ifall det ansågs farligt att sitta framför en CRT-skärm som inte var jordad eller att man inte ska placera dagis under högspänningsledningar så är det inget mot vad en sån framtid skulle erbjuda.

En sak att inducera spänning på ett par cm avstånd en annan att tro att man kan göra samma sak över ett flertal meter.

http://videos.howstuffworks.com/discovery/6535-mythbusters-fr...

Sen när vart magneter farligt? Tror säkert man kan ändra på lösningen att få något magnetiskt fält att få något med magnetism i datorn i sig skapa elektricitet. Jag förstår ditt oroande med el i luften, men jag tror det kommer en lösning på det med. Annars vore ju arbetsbord eller andra typer av bord en bra möbel att bygga in en laddare i. Du kan ha datorn överallt på bordet, och den laddas fortf. Vi kommer nog definitivt se mer av detta i framtiden, iaf vad jag hoppas på!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Det här är ju inte något nytt ens på konsumentsidan ...
Ett mycket stort antal människor världen över äger ju redan en produkt som laddas med hjälp av induktion – en helt vanlig eltandborste.
Men, där handlar förstås om mycket låga effekter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Det här är ju inte något nytt ens på konsumentsidan ...
Ett mycket stort antal människor världen över äger ju redan en produkt som laddas med hjälp av induktion – en helt vanlig eltandborste.
Men, där handlar förstås om mycket låga effekter.

Jo precis, men det är kul att tekniken får fler användningsområden. Något som vore kul och se är om delar av instrumentpanelerna på bilarna kan få denna platta för t.ex. mobiltelefoner, mp3-spelare mm.

Edit: Eller varför inte tillhörande musmatta med en trådlös mus, behöver aldrig vara orolig att batterierna tar slut mitt i något du arbetar/spelar med.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Sen när vart magneter farligt? Tror säkert man kan ändra på lösningen att få något magnetiskt fält att få något med magnetism i datorn i sig skapa elektricitet. Jag förstår ditt oroande med el i luften, men jag tror det kommer en lösning på det med. Annars vore ju arbetsbord eller andra typer av bord en bra möbel att bygga in en laddare i. Du kan ha datorn överallt på bordet, och den laddas fortf. Vi kommer nog definitivt se mer av detta i framtiden, iaf vad jag hoppas på!

Elektriska magnetfält är inte hälsosamma. S.k. EMF.
Det går säkerligen att se till att apparaterna är energisnåla och kräver låga fält för att inducera spänningen. Dessutom kan man säkert göra ett system som bara inducerar när datorn är i närheten.
Men jag är lite tveksam till att tekniken är energisparande. Fungerar ju som en transformator fast man har skiljt på spolarna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Eller varför inte tillhörande musmatta med en trådlös mus, behöver aldrig vara orolig att batterierna tar slut mitt i något du arbetar/spelar med.

Sen, långt framöver, kanske någon kommer på den geniala idén att dra en liten tunn sladd till musen, då slipper man bära runt på en musmatta så fort man vill använda den till någon annan dator.
Sen tids nog kanske man även inser fördelen med att även använda denna sladd för att skicka information.

/me hoppas på framtiden!