Dell lanserar Latitude Z med trådlös laddning

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

Dell lanserar Latitude Z med trådlös laddning

Dell satsar på professionella användare med en ny modell i Latitude-serien med trådlös laddning av batteriet.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Försöker dom att ge sig på mac tro???

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Aug 2009

Så istället för att ge sig på den ofantliga utmaningen att stoppa i laddsladden, så ställer man datorn på sin jättesmidiga laddstation istället. Jippie...

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Så meningslöst med stället. Dyrare, tillför ingen praktisk nytta och antagligen hälsovådligt också med ett så kraftigt magnetiskt fält.

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Så meningslöst med stället. Dyrare, tillför ingen praktisk nytta och antagligen hälsovådligt också med ett så kraftigt magnetiskt fält.

Skulle det vara speciellt kraftigt skulle det nog riskera att skada hårdvaran, även om det inte finns några mekaniska delar.

Men som sagt, trådlös laddning är det ju visserligen i alla fall. Men ungefär lika praktiskt som ett trådlöst nätverk som kräver att du har dockar datorn på routern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Tanken med laddningsstationen är väl att man ska kunna ha en hemma, en på jobbet, en i sommarstugan etc. och slippa ta med sig sladd och tegelsten på vardagsresor. Å andra sidan kan man ju nöja sig med att köpa extra sladd + tegelstenar att ha på dessa platser

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Övik
Registrerad
Maj 2005

Nå djuriskt vad ful den var!

Vad ger det att ha ett ställ när man bli mindre mobil med denna gentemot vanlig sladd.

Nä om dom klarar göra detta på ca 1 meters avstånd börjar det bli intressant

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Tror detta blir en stor flopp från Dell's sida, men det är ett steg i rätt riktning iaf (Inte floppen då)

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur

Någonstans måste man ju börja eller hur?

Intel har ju tidigare demonstrerat liknande teknik fast då med en 60W lampa som tydligen fungerade ett par feet ifrån sändaren.
http://thefutureofthings.com/news/5763/intel-s-wireless-power...

"With a rubberduck one's never alone"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Vad ger det att ha ett ställ när man bli mindre mobil med denna gentemot vanlig sladd.

Man tar ju förstås inte med sig laddstationen...
Fördelen är ju att du kan ha din vanliga laddare i datorväskan hela tiden och slippa packa upp och ner den varje gång du ska använda datorn hemma, vilket kan vara ganska bra om man inte har något uttag som ligger smidigt till.

Frågan är inte om det vore smidigare ändå att bara ha två laddare.

Själv nöjde jag mig med att köpa en till sladd till den vanliga laddaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Detta är ju självklart lite av ett experiment. Rätt så uppenbart.

Och det tycker jag är bra, härligt att se att de jobbar framåt och inte bara sitter och ändrar moderkort så man får betala extra mycket för deras prylar

Vem vet, snart kanske vi inte alls behöver ha ett sånt där ställ nära.

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Stort plus att de tar utvecklingen framåt! Lär sätta press och ta in tekniken i fler produkter!

Finns en föreläsning om detta på www.ted.com

Wireless power eller dyl heter den, minns inte vem som talar.
Klart sevärd iallafall!

Mjölk är livet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Smaken är som baken, själv tycker jag att det var urläcker!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
Stort plus att de tar utvecklingen framåt! Lär sätta press och ta in tekniken i fler produkter!

Finns en föreläsning om detta på www.ted.com

Wireless power eller dyl heter den, minns inte vem som talar.
Klart sevärd iallafall!

Tack för länken där

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Kan verkligen inte förstå hur alla helt plötsligt har blivit helt emot all form av utveckling? Så fort något nytt kommer ut så gnäller varenda kotte.

Jag som trodde att det bara var gamlingar som var bakåtsträvare, men nu verkar ju alla vara det helt plötsligt...

ALL utveckling är BRA, oavsett om DU inte har nytta av den eller anser att det inte fyller någon funktion.

Är riktigt trött på allt gnäll...

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Personligen så gillar jag idén eftersom man i framtiden ska kunna ladda allt på detta sättet från mobiltelefoner, kameror, laptops och småbilar bara genom att placera dem på en laddplatta.

Vad jag inte riktigt fattar med dendär plattan är hur man ska kunna jobba med datorn under tiden som man laddar den. Man får ju sitta på 2 telefonkataloger för att nå upp.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tjörn
Registrerad
Jan 2008

Håller med, någonstans måste man börja.

I början brukar väl mycket teknik vara onödig och bara de rika/entusiastiska köper grejerna.

Här har ni en länk till den första mobiltelefonen, 40kg.
http://wwwc.aftonbladet.se/it/0001/03/mobil.html

Antar ni förstår poängen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Någonstans måste man ju börja eller hur?

Intel har ju tidigare demonstrerat liknande teknik fast då med en 60W lampa som tydligen fungerade ett par feet ifrån sändaren.
http://thefutureofthings.com/news/5763/intel-s-wireless-power...

8700K@5GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 16GB 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 1080, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. 2x Acer Predator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Äntligen! Har väntat på att denna teknik skulle komma på "riktigt" någongång! Den må kanske inte vara så full praktisk än, men kul att se att det går framåt! Om ett par år har man säkert utvecklat tekniken, men nån måste ta det första steget för att det ska hända något!

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

jag trodde att magnetiska fält var farligt för hårddiskar för att de korrupterade minnet? känns lite läskigt att lägga laptopen på en så stor yta som är magnetisk.. jag är skeptisk, även fast jag är glad att den här sortens teknik har hittat ut till världen nu..
ingen som håller med mig?

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@67c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo 700, i5 6300hq, 12gb 2133mhz, gtx950m, 128gb m2 + 750gb FullHD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2009

Kul med ny teknik såklart.

Hur praktiskt dock , med ett 'ställ' som ser ut på det viset till en laptop.. Har inte jobbat så mkt med en laptop , men kan tänka mig hur mina armar skulle kännas efter nån timme i positionen man skulle ha för att sitta bra...

De e klart , man kan ju ha tangentbord och mus till den , men då kan man lika gärna köpa en docka att sätta laptopen i , med strömförsörjning och tangentbord/mus inkopplad , och ha kvar laddaren på jobb , eller i väskan eller whatever...

Om dom gjorde en modell som man kunde ha som skrivbordsunderlägg dock... med en väderstation , pennvässare , radio , mp3spelarladdare och mobilladdare som gick på induktion , DET hade varit coolt. (Exempel bara , pennvässare var mest på skämt... 8)

Framtiden ser ljus ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Nikola tesla var först, det är gammal teknik som har börjat tas upp nu på allvar. För hundra år sen, en 200 fot högt torn med "hatt" som en svamp. En maskin/antenn/sändare för trådlös elektricitet. Men som aldrig blev klar pga att hans sponsor drog sig ur, sen jämnades det med marken 1917.

Tänk om han hade fått dem pengar han saknade, så annorlunda vår värld kunde ha sett ut. Eller kanske den skulle ha grillat folk levande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
jag trodde att magnetiska fält var farligt för hårddiskar för att de korrupterade minnet? känns lite läskigt att lägga laptopen på en så stor yta som är magnetisk.. jag är skeptisk, även fast jag är glad att den här sortens teknik har hittat ut till världen nu..
ingen som håller med mig?

Tror nog de kommer runt det genom att köra SSD.

Man kanske borde satsa lite pengar på en sån här sen när man blir rik...

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Går ju inte att använda medans man laddar.
Fälten som krävs för att inducera spänningen i datorn kan väl inte vara fullt efterforskade?

Känns som att krångla till något som fungerar alldeles ypperligt. Som att skapa en bil med bara ett hjul som håller sig upprätt med gyro.
Fantastisk med utveckling men jävligt opraktiskt.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Går ju inte att använda medans man laddar.
Fälten som krävs för att inducera spänningen i datorn kan väl inte vara fullt efterforskade?

Känns som att krångla till något som fungerar alldeles ypperligt. Som att skapa en bil med bara ett hjul som håller sig upprätt med gyro.
Fantastisk med utveckling men jävligt opraktiskt.

Det är det som är det "roliga" med tekniken, det må verka oanvändbart till en början, men ge det en chans så ser tekniken helt annorlunda ut inom ett par år Då kommer du säkert tacka den!

i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Det är det som är det "roliga" med tekniken, det må verka oanvändbart till en början, men ge det en chans så ser tekniken helt annorlunda ut inom ett par år Då kommer du säkert tacka den!

Eller så inser man att för att inducera spänning så krävs magnetfält.
För att kunna inducera tillräckligt hög och jämn spänning på ett avstånd av flera meter så krävs rätt grymma magnetfält. Att man sen samtidigt ska sitta och arbeta i skiten är ju bara en skrämmande tanke.

Ifall det ansågs farligt att sitta framför en CRT-skärm som inte var jordad eller att man inte ska placera dagis under högspänningsledningar så är det inget mot vad en sån framtid skulle erbjuda.

En sak att inducera spänning på ett par cm avstånd en annan att tro att man kan göra samma sak över ett flertal meter.

http://videos.howstuffworks.com/discovery/6535-mythbusters-fr...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eller så inser man att för att inducera spänning så krävs magnetfält.
För att kunna inducera tillräckligt hög och jämn spänning på ett avstånd av flera meter så krävs rätt grymma magnetfält. Att man sen samtidigt ska sitta och arbeta i skiten är ju bara en skrämmande tanke.

Ifall det ansågs farligt att sitta framför en CRT-skärm som inte var jordad eller att man inte ska placera dagis under högspänningsledningar så är det inget mot vad en sån framtid skulle erbjuda.

En sak att inducera spänning på ett par cm avstånd en annan att tro att man kan göra samma sak över ett flertal meter.

http://videos.howstuffworks.com/discovery/6535-mythbusters-fr...

Sen när vart magneter farligt? Tror säkert man kan ändra på lösningen att få något magnetiskt fält att få något med magnetism i datorn i sig skapa elektricitet. Jag förstår ditt oroande med el i luften, men jag tror det kommer en lösning på det med. Annars vore ju arbetsbord eller andra typer av bord en bra möbel att bygga in en laddare i. Du kan ha datorn överallt på bordet, och den laddas fortf. Vi kommer nog definitivt se mer av detta i framtiden, iaf vad jag hoppas på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Det här är ju inte något nytt ens på konsumentsidan ...
Ett mycket stort antal människor världen över äger ju redan en produkt som laddas med hjälp av induktion – en helt vanlig eltandborste.
Men, där handlar förstås om mycket låga effekter.

Det finns inga moln – det är bara någon annans hårddiskar ...

Har några prylar och en gammal bil ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Det här är ju inte något nytt ens på konsumentsidan ...
Ett mycket stort antal människor världen över äger ju redan en produkt som laddas med hjälp av induktion – en helt vanlig eltandborste.
Men, där handlar förstås om mycket låga effekter.

Jo precis, men det är kul att tekniken får fler användningsområden. Något som vore kul och se är om delar av instrumentpanelerna på bilarna kan få denna platta för t.ex. mobiltelefoner, mp3-spelare mm.

Edit: Eller varför inte tillhörande musmatta med en trådlös mus, behöver aldrig vara orolig att batterierna tar slut mitt i något du arbetar/spelar med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Sen när vart magneter farligt? Tror säkert man kan ändra på lösningen att få något magnetiskt fält att få något med magnetism i datorn i sig skapa elektricitet. Jag förstår ditt oroande med el i luften, men jag tror det kommer en lösning på det med. Annars vore ju arbetsbord eller andra typer av bord en bra möbel att bygga in en laddare i. Du kan ha datorn överallt på bordet, och den laddas fortf. Vi kommer nog definitivt se mer av detta i framtiden, iaf vad jag hoppas på!

Elektriska magnetfält är inte hälsosamma. S.k. EMF.
Det går säkerligen att se till att apparaterna är energisnåla och kräver låga fält för att inducera spänningen. Dessutom kan man säkert göra ett system som bara inducerar när datorn är i närheten.
Men jag är lite tveksam till att tekniken är energisparande. Fungerar ju som en transformator fast man har skiljt på spolarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Eller varför inte tillhörande musmatta med en trådlös mus, behöver aldrig vara orolig att batterierna tar slut mitt i något du arbetar/spelar med.

Sen, långt framöver, kanske någon kommer på den geniala idén att dra en liten tunn sladd till musen, då slipper man bära runt på en musmatta så fort man vill använda den till någon annan dator.
Sen tids nog kanske man även inser fördelen med att även använda denna sladd för att skicka information.

/me hoppas på framtiden!