DELL 2209WA, finns det nån bättre?

Permalänk

Så här ser kontrollpanelen ut för mig, kör med riktigt gamla drivrutiner, det underliga var dock att Nvidias kontrollpanel verkar ha uppdaterat sig själv på nåt vänster, står version 1.5.200.00, copyright 2002-2009.

http://geting.se/viewimage.php?image=193474-Nvidias%20kontrol...

Har sex olika alternativ under timing, bl a två CVT.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Så här ser kontrollpanelen ut för mig, kör med riktigt gamla drivrutiner, det underliga var dock att Nvidias kontrollpanel verkar ha uppdaterat sig själv på nåt vänster, står version 1.5.200.00, copyright 2002-2009.

http://geting.se/viewimage.php?image=193474-Nvidias%20kontrol...

Har sex olika alternativ under timing, bl a två CVT.

Problemet är att jag inte kan hitta vart man ändrar timing

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Fick upp den i 75 Hz nu, Ställde in CVT Reduced Blanking under Timing Standard.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

Hehe, du hastar igenom rutorna lite väl snabbt verkar det som, timing standard fanns ju med ditt egna screenshot.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Sådär, Kommer få en fabriks ny skärm av Dell om ca 1-2 veckor. Riktigt trevlig support!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt exemplar idag och är riktigt nöjd.

Finns det bättre skärmar? Ja. Finns det bättre skärmar i samma prisklass? Nej.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hmm, ja, tror att de översatt det lite konstigt till svenska. TN-paneler får vita pixlar istället för färgade (eller om det var svarta).
Egentligen kan de hävda att de endast åtar sig att byta ut pixlar som blivit just vita, vilket som sagt enbart sker på TN. Men jag tror inte de är så elaka.

Mjae, TN-paneler kan få svarta, röda, gröna vita eller andra färger likaså, beror helt på hurpass illa pixeln farit däran. Men ja, de byter oavsett färgen normalt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Nu har jag också beställt en...
Hoppas att den kommer göra mig nöjd tills den dagen jag hittar en prisvärd 24" eller större som fått lika bra betyg

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk

ni som fått upp den i 75 hz, kör ni 1680x1050?

och alla som jag läst fått upp den i 75 hz har nvidia. jag har radeon 4890 och får bara upp skärmen i 60. på 1280x1024 kan jag ställa i 75 hz dock...

Permalänk
Medlem

Tjena.

Jag beställde en 2209wa igår från Dustin home (2444 inkl. frakt) som ersättare för min nuvarande skärm (1907fp). Det verkar vara en hel del skärm för pengarna men nu är jag lite orolig att mitt gamla grafikkort ska ställa till med problem. Jag har ett geforce 6800 i min gamla dell-burk, tror ni att kortet "klarar av" att driva skärmen? (Dum fråga antagligen, men jag är lite osäker.)

/Kristofer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krimz
Jag har ett geforce 6800 i min gamla dell-burk, tror ni att kortet "klarar av" att driva skärmen?

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_6_Series#GeForce_6_serie... säger 2048x1536 @ 85 Hz som maximum resolution så det borde inte vara något problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_6_Series#GeForce_6_serie... säger 2048x1536 @ 85 Hz som maximum resolution så det borde inte vara något problem.

Tackar! Nu känner jag mig lugnare.

Permalänk
Medlem

Blir ju så ledsen av allt detta, sitter och funderar ifall jag ska köpa en DELL 2209WA eller en SYNCMASTER P2450H (alternativt en BENQ E2420HD).

BenQ: http://www.dustinhome.se/pd_5010332319.aspx
Samsungen: http://www.dustinhome.se/pd_5010330468.aspx

Ganska sugen på en större skärm men är verkligen Dellen så j*vla mycket bättre gällande bildkvalité och betraktningsvinkel? Sitter ju inte med professionel bildredigering här inte men det är ju alltid uppskattat med snygg bild. Spelar även en del när jag hinner och föredrar där en större skärm :P.

Finns ju skärmar för 10k+ som uppfyller alla mina krav men tjejen vill till Thailand ...

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Altmann
Ganska sugen på en större skärm men är verkligen Dellen så j*vla mycket bättre gällande bildkvalité och betraktningsvinkel?

Ja. Det beror naturligtvis på vilka specifikationer man värdesätter mest men personligen hade jag enkelt valt en 22" IPS före en 24" TN, speciellt när de skärmarna du länkade bara har 1080 pixlar vertikal upplösning vilket bara är marginellt mer än 1050. Som bonus får man även överlägsna justeringsmöjligheter ifall man vill höja/sänka/rotera skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ja. Det beror naturligtvis på vilka specifikationer man värdesätter mest men personligen hade jag enkelt valt en 22" IPS före en 24" TN, ...

Jo jag har glott på en del youtube presentationer gällande betraktningsvinkel och jag kan bara säga wow. Men samtidigt undrar jag hur gemene man som inte jonglerar eller gör yoga framför datorn lider av detta :P? Kör själv en CRT och är ganska van vid fina färger mm :P.

Jag kanske bara ska köpa en Dell och helt enkelt testa? Lite orolig att den är "mkt" mindre än en 24".

Sen är ju inte Samsung T240 heller helt uträknad ...

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Citat:

Jo jag har glott på en del youtube presentationer gällande betraktningsvinkel och jag kan bara säga wow. Men samtidigt undrar jag hur gemene man som inte jonglerar eller gör yoga framför datorn lider av detta :P? Kör själv en CRT och är ganska van vid fina färger mm :P.
....

Oavsett vad du väljer för TFT så är det ett nerbyte vad gäller betraktningsvinkel, men du kan åtminstone minimera skadan.
Man lider av dåliga betraktningsvinklar även om man sitter "rakt" framför eftersom ögonen endast befinner sig precis rakt framför en liten, liten del av skärmen. Blir vinklar till alla andra områden.
Har min skärm i porträttläge och skulle tippa på att vinkeln mellan topp och botten är åtminstone 55°, det är då på ca 50 centimeters avstånd.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tackar för inpu, tror nog att jag drar till en affär imorgon och jämför 22" mot 24". Sen bestämmer jag mig efter det :P.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kanske bara ska köpa en Dell och helt enkelt testa? Lite orolig att den är "mkt" mindre än en 24".

Sen är ju inte Samsung T240 heller helt uträknad ...

Vad du än gör så välj inte skitskärmen T240, det tar 5min på prisjakt för att hitta 10 skärmar som är bättre än den i ungefär samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Beställde i söndags kväll och paketet anlände idag, fina fisken! Väldigt skön skärm och inga döda pixlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Vad du än gör så välj inte skitskärmen T240, det tar 5min på prisjakt för att hitta 10 skärmar som är bättre än den i ungefär samma prisklass.

Absolut, men den har 16:10 vilket var det jag kollade lite på. Men nej, jag vette fan asså tor nog det blir Dellen ^^. Ska bestämma mig till helgen

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

Ok en liten update nu, beställt både 2209WA och en BenQ G2420HD, jag räknar med att få dem runt den 20:e och så smäller jag upp en jämförelse om det finns intresse.

Visa signatur

Altmann

Permalänk

absolut finns det intresse, då slipper alla diskutera fram och tillbaka, då blir det pang på rödbetan! kör gärna lite fps spel om du kan och hojta om du märker att dellen laggar efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHoudini
absolut finns det intresse, då slipper alla diskutera fram och tillbaka, då blir det pang på rödbetan! kör gärna lite fps spel om du kan och hojta om du märker att dellen laggar efter.

Det skiljer 3ms i inputlag, troligen har de samma responstid, så att märka av några eftersläpningar gentemot BenQn är föga troligt.

Citat:

Ok en liten update nu, beställt både 2209WA och en BenQ G2420HD, jag räknar med att få dem runt den 20:e och så smäller jag upp en jämförelse om det finns intresse.

Ställ gärna in Dellen så den får 75hz också.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHoudini
http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1034028590&postcount=...

talar om lagg test där.

Japp, och killen kommer fram till det jag och andra sålänge sagt, ska man ha en 22a så är Dellen ett självklart val, iaf ifall man har 2-4k att lägga.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att jag hade en röd pixel på min skärm och fick den utbytt jag med. Dom kommer och levererar en ny och hämtar min gamla inom 3 veckor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Tänkte bara tillägga att jag hade en röd pixel på min skärm och fick den utbytt jag med. Dom kommer och levererar en ny och hämtar min gamla inom 3 veckor.

Du har testat med de här programmen då?
http://udpix.free.fr/
http://www.jscreenfix.com/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Funderar på att köpa en ny skärm som ska komma att ersätta min nuvarande (SyncMaster 1100DF) men även för Xbox 360 bruk. Min nuvarande skärm är jag mycket nöjd med och de skärmar jag ägt innan har även de varit CRT så TFT och LCD är något jag har rätt dålig koll på. Fick upp ögonen för Dellen då många starkt rekommenderar den och anser den vara den bästa på markanden när det gäller 22 tum. Även Benq G2420HD har fångat min uppmärksamhet då en hel del rekommenderar denna. Använder min dator till att nästan uteslutande spela spel på även om det ibland blir en del filmtittande då och då.

Hur stora är skillnaderna mellan en LCD och en TFT? Vilken rekommenderas för spelande på en dator eller konsol och filmer på BD?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Funderar på att köpa en ny skärm som ska komma att ersätta min nuvarande (SyncMaster 1100DF) men även för Xbox 360 bruk. Min nuvarande skärm är jag mycket nöjd med och de skärmar jag ägt innan har även de varit CRT så TFT och LCD är något jag har rätt dålig koll på. Fick upp ögonen för Dellen då många starkt rekommenderar den och anser den vara den bästa på markanden när det gäller 22 tum. Även Benq G2420HD har fångat min uppmärksamhet då en hel del rekommenderar denna. Använder min dator till att nästan uteslutande spela spel på även om det ibland blir en del filmtittande då och då.

Hur stora är skillnaderna mellan en LCD och en TFT? Vilken rekommenderas för spelande på en dator eller konsol och filmer på BD?

Det är väl samma skiten fast den enda har en TVtuner i sig, eller så är skillnaderna inte så stora iaf, eller hur det var. Iaf så är Dellen bättre på allt än just storleken och antalet uttag, nu får du väga in vad som spelar störst roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det är väl samma skiten fast den enda har en TVtuner i sig, eller så är skillnaderna inte så stora iaf, eller hur det var. Iaf så är Dellen bättre på allt än just storleken och antalet uttag, nu får du väga in vad som spelar störst roll.

Jg kan känna att refresh raten är rätt låg. Med powerstrip går det att få upp till 75, men jag är osäker på om det verkligen blir 75 i spel...då jag körde på 60hz så kände jag att det inte riktigt hängde med. på 75 hz vet jag inte om skillnaden är så himla stor. kan mycket vara placebo, vet inte om 75 hz körs. enligt powerstrip är den i 75.