Permalänk
Medlem

i7 920 datorn fryser efter överklockning

Hej

Har som sagt klockat min i7 920 (D0:a) till 4 ghz @ 1.28 v. Speedstep och turbo är av. Det som händer är att ibland vid helt random tillfällen så fryser datorn och hänger sig så jag blir tvungen att starta om den, den startar inte om sig själv utan är bara fryst det går inte att röra musen eller någonting.

Vad tror ni det kan bero på? Har kört prime95 1h lite snabbt bara för att kolla så att den var någorlunda stabil och det klarade den, tror inte det har med volten att göra efter att ha sett vissa här på swec köra sina i 4ghz @ 1.20 v mer eller mindre. All hjälp uppskattas!

Visa signatur

|| Cooler master 690 || ASUS P6T X58 || Intel Core i7 920 D0:a @ 4 ghz || Nocuta NH U12P || GeForce GTX 260 1792MB @ 700 mhz || Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6GB || Corsair 550W ||

Permalänk
Avstängd

prova lås minnena och inte köra på auto. Min 920 var inte stabil förens jag låste multiplern till minnet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att den fryser är ju helt klart för att den inte är stabil, Mycket tänkbart att det är minnena dock som kör in i väggen pröva sänka minnesmultipliern/frekvensen eller cl

Permalänk
Medlem

Tror den blir för varm.

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem

Dina minnen borde köras precis rätt om din bclk ligger på 200, lägre annars. Prova ställ in detta manuellt och ställ spänningen till standard på minnena (ej över 1,65). Om detta är gjort tror jag inte på minnena.

Min DOa är inte stabil vid den klocken/spänningen, behöver 1,32v. Den klarar också en timme i prime på 1,28 men failar efter ca 5 timmar. Så jag tycker inte du kan utesluta att vcore är för låg trots allt.

Dom andra prylarna som gjort störst skillnad för mig är att höja nordbryggans spänning ett litet snäpp manuellt till typ 1,15 (från 1,13 som den låg på innan för mig på auto). Sätt också PCI clock scew till disable istället för auto (eler var det enable? Inte auto iaf ). Dom två sista småsakerna gjorde att jag kunde öka BCLK från 191 till 205, något som annars bara gick vid väldigt hög vcore. Så de småsakerna gjorde enormt mycket.

Edit: Ska ju naturligtvis vara PCI Spread Spectrum Disabled ovan och inget annat. Clock scew har jag båda på auto.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andenswe
Tror den blir för varm.

Är ju möjligt. Vad har TS för kylare och chassi? Kör du med HT på?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Är ju möjligt. Vad har TS för kylare och chassi? Kör du med HT på?

Kör med HT on med en Nocuta NH U12P, 35 grader idle och 65 grader 100% load

Visa signatur

|| Cooler master 690 || ASUS P6T X58 || Intel Core i7 920 D0:a @ 4 ghz || Nocuta NH U12P || GeForce GTX 260 1792MB @ 700 mhz || Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6GB || Corsair 550W ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
prova lås minnena och inte köra på auto. Min 920 var inte stabil förens jag låste multiplern till minnet...

Tack för svaren. Hur låser jag minnes multipliern nu då?

Visa signatur

|| Cooler master 690 || ASUS P6T X58 || Intel Core i7 920 D0:a @ 4 ghz || Nocuta NH U12P || GeForce GTX 260 1792MB @ 700 mhz || Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6GB || Corsair 550W ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Dina minnen borde köras precis rätt om din bclk ligger på 200, lägre annars. Prova ställ in detta manuellt och ställ spänningen till standard på minnena (ej över 1,65). Om detta är gjort tror jag inte på minnena.

Min DOa är inte stabil vid den klocken/spänningen, behöver 1,32v. Den klarar också en timme i prime på 1,28 men failar efter ca 5 timmar. Så jag tycker inte du kan utesluta att vcore är för låg trots allt.

Dom andra prylarna som gjort störst skillnad för mig är att höja nordbryggans spänning ett litet snäpp manuellt till typ 1,15 (från 1,13 som den låg på innan för mig på auto). Sätt också PCI clock scew till disable istället för auto (eler var det enable? Inte auto iaf ). Dom två sista småsakerna gjorde att jag kunde öka BCLK från 191 till 205, något som annars bara gick vid väldigt hög vcore. Så de småsakerna gjorde enormt mycket.

Edit: Ska ju naturligtvis vara PCI Spread Spectrum Disabled ovan och inget annat. Clock scew har jag båda på auto.

Tack så hemskt mycket för svaret! Ska prova ovanstående och ser om det hjälper.

Visa signatur

|| Cooler master 690 || ASUS P6T X58 || Intel Core i7 920 D0:a @ 4 ghz || Nocuta NH U12P || GeForce GTX 260 1792MB @ 700 mhz || Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6GB || Corsair 550W ||

Permalänk
Avstängd

om du kör 200 blck med 1600 minnen ska du låsa den på 8x (Vilket auto gör åt dig, men som sagt, jag kunde inte få en stabil clock förrens jag låste den utan auto) , jag har inte just ditt mobo, men det borde vara hyfsat lätt att hitta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
om du kör 200 blck med 1600 minnen ska du låsa den på 8x (Vilket auto gör åt dig, men som sagt, jag kunde inte få en stabil clock förrens jag låste den utan auto) , jag har inte just ditt mobo, men det borde vara hyfsat lätt att hitta...

Precis. Kan dock tillägga att vissa BIOS ser ut som ovan, andra är det target frequency som låses (i praktiken samma sak men presenteras annorlunda). Det kan alltså också vara så att du ska låsa manuellt till 1600 Mhz (eller 1604 som det blir i mitt BIOS vid BCLK 200).

Själv har jag klockat ner min till 3,8@1,19 vcore för att svalka den lite.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att höja spänningen till CPUn ytterliggare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror processorerna stängs av ifall värmen blir för hög.
Har hänt mig ett par gånger men jag kommer dock inte ihåg om det var för att jag ställt in en viss maxtemp för proppen i bios eller om det var själva processorn som själv stängde ner. Sedan kan väl också nämnas att om spänningen är för låg så har det iallafall för mig aldrig hänt att datorn frusit utan den har bara startat om helt enkelt. Det är bara vid för hög spänning jag fått frysningar. Kanske blir annorlunda för en del men det låter konstigt

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Funkar inte det jag och Cybervillain skrev. Funkar inte det så är det nog upp 0,02-0,05 på vcore som gäller. För varm är den inte, 65 grader load är fina temps på en 920. Har aldrig varit med om frysningar vid för låg vcore dock, bara omstart, BSOD och liknande. Men man vet ju aldrig. Kanske är minnena som får lite för dåligt med kräm?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Okej har testat att höja vcore en aning (1.29v) samt att köra PCI spread spectrum i Disabled, minnernas spänning satte jag på auto och sen dess har datorn peppar peppar inte frusit nå mer gång, är dock lite tidigt för att säga att problemet är löst, kan återkomma om den fryser igen. Tack!

Visa signatur

|| Cooler master 690 || ASUS P6T X58 || Intel Core i7 920 D0:a @ 4 ghz || Nocuta NH U12P || GeForce GTX 260 1792MB @ 700 mhz || Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6GB || Corsair 550W ||

Permalänk
Medlem

Tror det är din vcore. Har haft det problemet också när jag hade vcore på auto och minnesmutipeln på auto. Jag satte vcore på 1.3185 och låste minnesmultipeln och den hänger inte sig. Bara om jag sänker vcore så fryser den i windows eller ger en BSOD.

Dock klarar den inte av att bechmarkas...tempen stiger till 80 grader och programmet OCCT säger ifrån! Blir irriterad som fan.....jag har iofs HT ON men det e det som e finessen med i7:an . Vill inte stänga av + att jag nog inte kommer komma upp i load. När jag väl gör det med nåt program eller spel så får jag väl sänka.

Några tips på hur jag kan sänka tempen? Har redan Noctua kylaren och har idle 37 40 39 41 men när den kör load så kommer den upp till 80 sen säger den stopp programmet.

Vad jag har hört så kör OCCT med 3 grader eller mer över den riktiga tempen.

Kanske borde köra Prime95...

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Applicera om kylpastan eller testa köra med två fläktar på NH-U12P.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Vad för spänning matar du till QPIn?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D