Permalänk
Medlem

full hd

jag har tänkt koppla min dator till en full hd tv och behöver ett nytt grafikkort med hdmi jag har läst på men fattar inte vad jag behöver för kort det är massor med värden som inte säger mig ett dugg.så jag tänkte om någon kan ge mig lite tips på vad jag behöver för grafikkort nått billigt alla tips är välkomna:)
burken jag har innehåller...
asus m4a78 moderkort
processor amd 4200 dualcore
nätdel 420 watt vet ej märke
inbyggt ljudkort realtek s/pdif out
3 gig minne 800 mhz
vista 64bit...
nuvarande grafikkort asus 8400gs...

Visa signatur

nattuggla uppe när alla andra inte är det..........

Permalänk
Medlem

Skaffa en

8400GS funkar nog att spela upp på tvn utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Som hennix säger så räcker det med att du köper en "DVI-HDMI adapter" och en HDMI-kabel, alternativt en kabel som ser ut som på bilden ovan. Det borde finnas i vilken datorbutik som helst.

Permalänk
Medlem

ni menar att grafikkortet räcker till för full hd.. det vore kanon isåfall

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

borde inte vara några problem

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av åke
ni menar att grafikkortet räcker till för full hd.. det vore kanon isåfall

Det finns två olika versioner av 8400GS, baserade på olika kärnor, men även det klenare av de två klarar 1920x1200 i maxupplösning, så full-HD kommer inte vara några problem. Däremot så är jag inte säker på att det kommer funka om du vill köra din vanliga datorskärm samtidigt som din TV, eftersom den kombinerade upplösningen troligen blir för hög.

För att kolla vilken kärna ditt kort har så behöver du ladda ner GPU-Z. I huvudfliken "Graphics card" står det "GPU". Där kommer det stå antingen G86 eller G98. Om det står G98 så bör det gå bra, om det står G86 så är det mindre bra.

Tyvärr är jag inte så bra på hur det funkar med "Single-link" och "Dual-link DVI", så det vore bra om någon annan kunde klargöra om det kommer fungera eller inte.

Permalänk
Medlem

Single-Link fungerar utan problem upp till 1920x1200 60Hz, så du behöver inte Dual-Link.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kommer inte få ut något ljud via HDMI bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det finns två olika versioner av 8400GS, baserade på olika kärnor, men även det klenare av de två klarar 1920x1200 i maxupplösning, så full-HD kommer inte vara några problem. Däremot så är jag inte säker på att det kommer funka om du vill köra din vanliga datorskärm samtidigt som din TV, eftersom den kombinerade upplösningen troligen blir för hög.

För att kolla vilken kärna ditt kort har så behöver du ladda ner GPU-Z. I huvudfliken "Graphics card" står det "GPU". Där kommer det stå antingen G86 eller G98. Om det står G98 så bör det gå bra, om det står G86 så är det mindre bra.

Tyvärr är jag inte så bra på hur det funkar med "Single-link" och "Dual-link DVI", så det vore bra om någon annan kunde klargöra om det kommer fungera eller inte.

jag kollade med gpu-z och det står g86 vad innebär det då??

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av åke
jag kollade med gpu-z och det står g86 vad innebär det då??

Som sagt så kommer det funka utmärkt med din full-HD TV, men jag är inte säker på att det kommer funka att ha både din TV och din datorskärm inkopplade samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Som sagt så kommer det funka utmärkt med din full-HD TV, men jag är inte säker på att det kommer funka att ha både din TV och din datorskärm inkopplade samtidigt.

jag kommer att använda tvn som skärm så ingen mer skärm...

Visa signatur