Nvidia Ion – Asus AT3N7A-I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Tycker vi kan länka in en bild på Zotac-kortet med det medföljande aggregatet:

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_09_2009/post-1...

Då slipper man separat nätagg, picopsu mm.

Prisjakt Länk

Skulle vara kul att se vad detta moderkort med detta nätagg drar

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Jag vill ha firewire!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Jag vill ha firewire!

Du har ju en pci-plats så bara att sätta i ett pci firewire kort då!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Som jag skrev i recensionen bör de siffrorna tas med en rejäl nypa salt. Det enda nätagget vi hade tillgängligt var på 750 W vilket gör att effektsiffrorna nere under 100 W förbrukning antagligen är deprimerande dåliga. Förutom det visar wattmätaren 18W direkt när man pluggar i agget, helt utan ansluten hårdvara.
Om jag chansar vilt skulle jag tro att systemet inte drar mer än 40-45W under load om man har ett bättre anpassat nätagg.

Om man skall testa en sådan här produkt. bör man nog ha ett bättre anpassat nätagg.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Du har ju en pci-plats så bara att sätta i ett pci firewire kort då!

Och helt plötsligt är det inte så slim längre.

Permalänk

Man måste ju inte köpa största kortet... de finns ju mindre firewirekort typ Sweex FW003. Det bygger obetydligt på höjden (interna kontakten är högst med 45mm, själva kortet är 43mm).

Permalänk

Jag fick mitt Asus AT3N7-I igår. Och jag ska skicka tillbaka det så fort jag kan. Ljudnivån är helt vansinnig. Jag förstår verkligen inte hur nån kan vilja ha det oljudet från sin tv/stereobänk. Jag kanske är gnällig, jag tyckte även att dvico Tvix m6500 var högljudd, men detta tar priset. Och inte nog med att "ion"-kylaren i sig var högljudd, nätdelsfläkten i chassit jag beställde till (Compucase 8K01BS) var också väldigt högljudd. Jag mätte upp effekten lite som snabbast medans jag installerade Windows på den och med en 120w nätdel så låg belastningen vid väggen på ca: 60w och det med en extern usb-cdrom. Så visst, den drar inte så mycket och den är liten och nätt, men jag återgår till min gamla htpc.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Skulle vara kul att se vad detta moderkort med detta nätagg drar

Strömförbrukningen ligger på ca 40W vid filmuppspelning.

martin_enn - jag skulle kolla på Zotac-kortet om jag var du.

Jag testkör mitt kort 100% ljudlöst och det fungerar fint.

Ljudlöst medföljande nätagg, ingen fläkt på cpu:n, XBMC-Live från USB-minne och strömmar fimmaterial via nätverket.

Även om man kör fläkt på cpu:n räcker det med svag, tyst fläkt.

Permalänk
Medlem

PicoPSU i alla ära, fördelarna känner vi till, men frågan är om dom i långa loppet är lika uthålliga/driftssäkra som ATX-PSU?

Permalänk
Medlem

Var är HDMI utgången??

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Ehh

Mellan PS2 porten / de två USB portarna helt till vänster och VGA / SPDIF utgången kanske?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Så där ja... nu börjar det likna något.

Skaffade ett lågbudgetchassie (Compucase 8K01 120W) och slet bort fläkten på Asus-kortet och ersatte den med en 120mm Nexus fläkt monterad i datorlådans lock. Fläkten passar perfekt alldeles ovanför moderkortet. Med medföljande gummistroppar var det bara att snäppa fast fläkten i några av ventilationshålen.
Fläkten lät en del så jag kör med en Zalman fanmate för styra fläkten och vid ca 700rpm börjar det bli tyst. Vid filmtittning så håller GPU/CPU ca 40-41 grader så det finns marginal att sänka varvtalet ytterligare om man så önskar.

Nätaggregatet var ju som befarat ingen höjdare. Bytte det mot ett 60W pico-psu. Knäpptyst! Enligt Clas Ohlsons effektmätare så käkar systemet ca 35-40W vid belastning

Med dessa små moddar så börjar jag bli nöjd trots Asus missar.

Permalänk
Avstängd

Ville bara utfärda en varning då det endast verkar finnas moderkort med den högljudda fläkten ute på marknaden.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Jag är tveksam till att det blir så mycket bättre med den nya fläkten. När jag skruvade ner den ursprungliga fläktens varvtal från 6000->4000rpm så blev det bättre men inte bra. Men accepterar man den ljudnivån så slipper man med nya fläkten att punga ut med några tjugor för en fläktstyrning.

Permalänk
Medlem

Asså, nu dj...lar, är det nåt knas.

Har överklockat i enlighet med artikeln MEN,

när jag tittar i CPU-Z (1.52.2) Graphics-Current så fås i artikeln:

Core -----> 510
Shaders -> 1300
Memory -> 1600

mina värden är:

Core -----> 200
Shaders -> 400
Memory -> 800

däremot om jag kollar med Graphics-3D får jag samma värden som i artikeln.

Så nu är frågan VARFÖR, möjligen har jag ett senara BIOS 0215 än den i artikeln (framgår ej), så det KAN vara möjligt att det nya BIOS klockar ner i vila?

?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ultrabrite
Så där ja... nu börjar det likna något.

Nätaggregatet var ju som befarat ingen höjdare. Bytte det mot ett 60W pico-psu. Knäpptyst! Enligt Clas Ohlsons effektmätare så käkar systemet ca 35-40W vid belastning

Mätte du vad den drog med 120w nätdelen?

Vet du hur mkt man vågar belasta maskinen med en sån PicoPSU, säg att du vill ha 3st 3,5 tums diskar i maskinen tex, pallar den med det?

/T

Visa signatur

Desktop: Intel i7 860 @ 2.8GHz | CoolerMaster Hyper TX3 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | ATI HD4890 | 8192MB Corsair 1600MHz | Corsair HX 450W | Antec Nine Hundred | 2x WD 250GB
Server: Asus AT3N7A-I Intel Atom 330 | 3x WD Green 1.5TB | Samsung 750MB | USB Diskar: 4x 1TB, 2x 750GB, 1x 500GB

Permalänk

Jag vill minnas att mätaren visade närmare 60W och hade man bara sladden i datorn visade mätaren nästan 20W.

Att det skiljer en del beror nog mest på att mätapparaten inte är helt pålitlig och har svårt att hantera induktiva och kapacitiva laster.

Jag skulle undvika 3 diskar och en liten picopsu. Möjligt att det funkar med de kraftigare (men har ej testat). I ditt fall skulle jag överväga att sätta diskarna i en NAS och placera dem där de kan sitta och brumma ostört.