Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Kan vara så att man själv måste ringa UPS och avtala tid för upphämtning.

Sickena pajasar. Det står ingenstans i e-mailsen man får eller länkarna som finns där. När jag väl ringer, måndag morgon, så ska jag få en truck samma dag. Onsdag ringer jag igen och då har något blivit fel, så torsdag eftermiddag fick jag äntligen iväg den jävla datorn. FFFUUU-

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rynner
Hej! Har ett problem här.
Har precis köpt en begagnad 6324W i hopp om att kunna lira lite halvgamla spel o.s.v. Denna har konfigurationen:
T5270 1,50 Ghz
2GB RAM
120GB 7200rpm
GeForce 8600GT

Grejen är att jag försöker lira Titan Quest, men det laggar så mycket att det blir ospelbart även på 800x600 med allt på lägsta :S
Och jag har tankat drivisar från laptopvideo2go.com

Nån som vet vad felet kan vara???? :S
Titan Quest kräver visserligen P4 1,8 ghz , men nog borde väl dual-core väga upp det?

Samma fel med originaldrivers?

Dra ner http://www.cpuid.com/hwmonitor.php och kolla hur varmt ditt grafikkort blir. Finns någon gräns vid 90C nånting så klockar kortet ner sig och det börjar fps-droppa.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Hej! Har haft en Zepto 6224w i ett drygt halvår nu och jag vågar inte spela på den för tillfället när jag ser hur varm den blir. När den idlar ligger temperaturen på mellan 60-70 grader, och idag när jag testade WoW (lägsta möjliga inställningar) så går GPU:n upp till 98 (!) grader enligt Speedfan.

Så till frågan. Jag dammsuger datorn regelbundet (utifrån, det vill säga), och jag undrar om det har att göra med drivrutinerna. Jag kör med Nvidia_175.80_8600M_GT_Vista_32bit, det vill säga de senaste som finns på Zeptos hemsida. Detta är förmodligen helt fel drivrutiner att köra med. Så min fråga är vilka jag bör testa med? När jag kollar via Nvidias hemsida skriver de att "The manufacturer of this system requires that you download the driver for your GPU from their support site." Bör jag köra Nvidias senaste ändå, eller från laptopvideo2go.com's, som de flesta här verkar köra med? I så fall vilken av deras drivrutiner?

Stort tack på förhand från en inte särskilt kunnig Zepto-ägare!

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll med vilka drivers du kör. Temperaturen blir skyhög ändå. Spelade själv wow ett tag och det var riktigt störigt när det börja fps-droppa pga. värmen. Det enda du kan göra är att se till att datorn har god ventilation undertill och ovanpå tangentbordet.
I Vista körde jag laptopvideo2go-drivers. I Win7 kör jag de från nVidia.

EDIT: Du kan lyfta på tangentbordet, (sitter tre skruvar på undersidan, du måste ta bort en lucka till minnet också) och sen lyfta upp tangentbordet försiktigt. Finns noggrannare instruktion här någonstans. Dammsuga bort allt damm.
För någon månad sen bytte jag även kylpastan på cpun och gpun men det blev inte någon märkbar skillnad.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Hemsk dator detta.. glad att jag fick pengarna tillbaka efter många om och men.. Den klarar inte vad den är byggd för att göra.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Det spelar ingen roll med vilka drivers du kör. Temperaturen blir skyhög ändå. Spelade själv wow ett tag och det var riktigt störigt när det börja fps-droppa pga. värmen. Det enda du kan göra är att se till att datorn har god ventilation undertill och ovanpå tangentbordet.
I Vista körde jag laptopvideo2go-drivers. I Win7 kör jag de från nVidia.

EDIT: Du kan lyfta på tangentbordet, (sitter tre skruvar på undersidan, du måste ta bort en lucka till minnet också) och sen lyfta upp tangentbordet försiktigt. Finns noggrannare instruktion här någonstans. Dammsuga bort allt damm.
För någon månad sen bytte jag även kylpastan på cpun och gpun men det blev inte någon märkbar skillnad.

Tack för snabbt svar. Får se om jag vågar öppna datorn själv eller be någon mer kunnig vän göra det, vill ju inte att nåt ska gå sönder. Egentligen har jag inget problem med fps-drps eller liknande, det kan jag leva med så länge datorn inte dör. Men det kan ju knappast vara nyttigt för den att tugga på vid 98 grader...

Permalänk

Alright, update: Det var inget fel på moderkortet utan antagligen i adaptern. Den skickade jag inte med eftersom jag kollade den med en voltmätare och inte tyckte mig se nåt fel. Hur som helst, efter fyra dagars väntan fick jag svar från Zepto där de förklarar att de sänder en ny adapter idag, så jag är nöjd med hur de skött det här. Kanske är de påväg att skärpa till sig efter höstens/vinterns pajaserier.

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem

Vi väntar fortfarande på att nån moderator eller liknande lägger denna i samlingstråden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har haft min Zeptp 6324 i snart 1.5 år, och den rullar fortfarande på utan problem i spel. Men ja har haft problem.

6324/6224 blir i regel för varma, kylaren måste vara underdimensionerade eller nått. Men det går att fixa.
De e säkert nån som redan skrivit de tidigare men ja orkar inte gå igenom hela tråden.

Ladda bara ner RM Clock.
http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_235_bin.rar

Jag har en Core2Duo på 2.4 GHZ, men jag har satt den på 2.2Ghz med 0.95V
Den ville bara klara 2.4GHz med 1.05v.

Det kanske känns lite tråkigt att behöva underklocka CPU:n men man märker ingen skillnad på 200mhz, speciellt inte när man spelar spel, då är ändå grafikkortet flaskhalsen. Därför valde ja 2.2Ghz med 0.95v istället för 2.4Ghz med 1.05v. Men om man vill så går de ju att köra datorn på 2.4Ghz, men då stiger tempen med typ 5C-10C eller nått.

När ja kör på batteriet går den automatiskt ner på 1.2Ghz med 0.95v.

2.4Ghz 1.375(deafult) idle 70C load 95C
2.4GHZ 1.05v idle 55C load 80C
2.2Ghz 0.95v idle 50C load 70C

Kommer inte ihåg vad Gpu fick tidigare, men nu kommer den upp till ca 60 idle, 90C load. Kan tyckas mycke, men en GPU ska klara den värmen utan att behöva gå in i 2D-mode/clock. Om ja inte skulle minskat volten på CPU:n tror ja den hade gått över 100C då GPU:n och CPU:n delar fläkt och kylfäns.

Kan vara lite småklurit att ställa in RM Clock. Men ja kan ge vissa tips.
Under "Advanced CPU settings"

Klicka i "mobile" istället för "desktop". Annars kan du inte ställa in 0.95v.

Sen går du bara under fliken "Profiles". ställer in volten för rätt multipel.

2.0Ghz är 10.0X (200*10) = 0.95v
2.2Ghz är 11.0X (200*11) = 0.95v
2.4Ghz är 12.0x (200*12) = 1.05v
osv.

I de olika profilerna sen kan man välja "Use P-state transitions (PST)" för AC-power och Battery, kryssa i dom rutorna. Sen väljer man bara den multipeln man vill använda sig av och kryssar i den. I mitt fall "11.0x"

Till sist så kan man välja under "Profiles" vilken profil man vill använda under normal drift eller batteri.

Glöm inte att kryssa i "Run at Windows startup" och "Start minimized to system tray" under Settings:).

Hoppas de hjälper.

Permalänk
Medlem

Vad gör man när man får följande fina bilder när man startar sin 6224w.
Den kommer in i windows i felsäkert läge. Antagligen är det bara GPUn som pajat. Känns surt eftersom allt annat funkar säkert och man kan inte byta ut bara GPUn(?).
Datorn är drygt 2 år så har ingen garanti kvar. Vad kan en lagning gå på?

Tips på vad man kan hitta på med den annars.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Utnyttja hemförsäkringen om du har någon. Att få infocare (Zeptos reparationsfirma) att laga den är en utmaning i sig. Om man väl får tag på dem så får man reda på att det kostar skjortan och tar månader att laga.

Permalänk
Medlem

m0nkiii: Fick nyligen samma problem för ca 2 veckor sedan. Fick dock tillbaka 70% av det ursprungliga värdet av försökringsbolaget!.. Nu försöker jag bara hitta en begagnad 6324W så jag kan fixa min gamla.. För övrigt så är jag väldigt missnöjd med zepto sedan dagen jag köpte den! Köp aldrig något utav dem, ett gäng amatörer som inte levererar vad dom lovar.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Köpte för cirka 2 år sedan en zepto6224w och har inte varit speciellt nöjd men sen jag köpte ens stationär så har jag använt den bärbara mest till surfing och skrivande.

Saken är den för att cirka 2 månader sedan slutade den fungera helt eller snarare att den går igång men skärmen är helt död, inget kommer upp alls på den och windows ljudet går inte igång. Då jag efter många om och med kommer i kontakt med den danska supporten på zepto så säger dom att det bara är 1 års garanti på datorerna och att jag kan skicka in den men då kommer få betala för reparationen. Jag är inte så insatt i hela reklameringsgrejen men är det itne 3 år som gäller?

Vore guld om någon mer kunnande kunde hjälpa mig, känns sådär att behöve betala en reparation för en 11 000 kr datorn som man inte använt så mycket redan efter 2 år.

Permalänk

Någon som fått SD-kort läsaren att fungera i Windows 7? Jag får nämligen inte det. Drivaren som följde med till Vista fungerar inte. Kommer upp något kort unde "This Computer"

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norskel
Hejsan

Köpte för cirka 2 år sedan en zepto6224w och har inte varit speciellt nöjd men sen jag köpte ens stationär så har jag använt den bärbara mest till surfing och skrivande.

Saken är den för att cirka 2 månader sedan slutade den fungera helt eller snarare att den går igång men skärmen är helt död, inget kommer upp alls på den och windows ljudet går inte igång. Då jag efter många om och med kommer i kontakt med den danska supporten på zepto så säger dom att det bara är 1 års garanti på datorerna och att jag kan skicka in den men då kommer få betala för reparationen. Jag är inte så insatt i hela reklameringsgrejen men är det itne 3 år som gäller?

Vore guld om någon mer kunnande kunde hjälpa mig, känns sådär att behöve betala en reparation för en 11 000 kr datorn som man inte använt så mycket redan efter 2 år.

Det är stor skillnad på reklamation och garanti.

Garantin är på ett år, det innebär att om något i din dator "gått sönder av sig själv" pga dålig kvalitet tex. så ersätter Zepto det.

En reklamation kan du göra upp till 3 år efter att du köpt varan. Men då måste du som konsument bevisa att varan var trasig/hade brister när du köpte den vilket kan vara riktigt svårt och ibland tom. omöjligt.

Du får nog lämna in den om det inte är så att det bara är din nätadapter som är trasig och batteriet helt urladdat, det hade varit det första jag hade försökt ta reda på.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkai Star
Någon som fått SD-kort läsaren att fungera i Windows 7? Jag får nämligen inte det. Drivaren som följde med till Vista fungerar inte. Kommer upp något kort unde "This Computer"

Jag har inte haft några problem med de drivarna som Zepto har på sin FTP för Win7.

För 32-bit
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Discontinued_Models/Znote_6224W/...

För 64-bit
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Discontinued_Models/Znote_6224W/...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Unable to locate file
C:\User\blablabla\TIPCI.msi

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkai Star
Unable to locate file
C:\User\blablabla\TIPCI.msi

Något fel med hur tempfilerna hanteras.
Ladda ner filen till ditt skrivbord. Packa upp filen till en mapp på ditt skrivbord. Starta setup.exe

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Hjälpte inte. Efter det första meddelandet kommer det även upp ett som säger att gamla TIPCI drivaren inte kunde tas bort.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Först och främst vill jag tipsa om det här för er som tycker det går dåligt att spela på er Znote 6224/6324W
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/21619-8600m-gt-downclo...
Det är en tråd om hur man hindrar att GPU:n nedklockas på nyare drivrutiner.
Har inte testat sjäv än men ska göra då jag kommer hem.

Sen tänkte jag överklocka grafikkortet lite utifall jag ändå inte blir nöjd med prestandan. Först och främst ska jag öppna datorn och rensa bort damm.
Fungerar det med nTune i Windows 7? Någon som har några riktvärden utöver det som står i första inlägget på processor och minne som de kört med lång tid utan kylplatta under datorn och så.
Några tips på extra kylning som går att sätta på grafikkortet kanske till och med?

Sen så funderar jag även på att utöka till 4gb minne. Fungerar det med DDR2 SODIMM 6400 800MHZ minnen? Jag har tolkat det så men är inte säker.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Ja det bör funka med 6400, dock är 5300/667 MHz maxhastighet tror jag.

När jag kör 2x2GB i min 6224 måste jag aktivera "memory gap" i BIOS annars går inte datorn igång.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Behöver lite hjälp med min Zepto 6224w.

Idag, när jag startade den var skärmen helt svart. Den funkar, hör hur den spelar upp ljud och kan se msn inloggningen från andra datorer. Så den är inne i windows. Att koppla en extern skärm till den funkar inte heller, snabbkommandot på tangentbordet vill inte funka.

Sen läste jag att nyligen gick zepto i konkurs. Så, jag undrar om någon av er har tips på att lösa detta. Har arbeten på den datorn som inte åkt med i senaste backupen och behöver komma åt snarast.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Ja det bör funka med 6400, dock är 5300/667 MHz maxhastighet tror jag.

När jag kör 2x2GB i min 6224 måste jag aktivera "memory gap" i BIOS annars går inte datorn igång.

Då är det ju dumt att köpa 6400. Hoppades att det skulle gå eftersom FSB är 800 MHZ
Samt att den här bilden på notebookreview.com visar 800mhz under minnen. Fast det är nog som du säger att den stödjer 800MHz men de klockas i 667MHz

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3863

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beengalas
Behöver lite hjälp med min Zepto 6224w.

Idag, när jag startade den var skärmen helt svart. Den funkar, hör hur den spelar upp ljud och kan se msn inloggningen från andra datorer. Så den är inne i windows. Att koppla en extern skärm till den funkar inte heller, snabbkommandot på tangentbordet vill inte funka.

Sen läste jag att nyligen gick zepto i konkurs. Så, jag undrar om någon av er har tips på att lösa detta. Har arbeten på den datorn som inte åkt med i senaste backupen och behöver komma åt snarast.

Låter tyvärr som en defekt grafikkort. Inte mycket att göra åt de om du inte lyckas få tag i ett nytt moderkort någonstans ifrån. Plocka ur disken och stoppa in i ett externt hårddiskchassi, så kan du i alla fall rädda vad som ligger på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkai Star
Då är det ju dumt att köpa 6400. Hoppades att det skulle gå eftersom FSB är 800 MHZ
Samt att den här bilden på notebookreview.com visar 800mhz under minnen. Fast det är nog som du säger att den stödjer 800MHz men de klockas i 667MHz
http://www.notebookreview.com/assets/25241.jpg
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3863

Korrekt, 667MHz är max. Går ju dock att stoppa in 800MHz, men de klockas ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Låter tyvärr som en defekt grafikkort. Inte mycket att göra åt de om du inte lyckas få tag i ett nytt moderkort någonstans ifrån. Plocka ur disken och stoppa in i ett externt hårddiskchassi, så kan du i alla fall rädda vad som ligger på den.

Men låter lite konstigt, i och med att jag blir inloggad på t ex msn och skype på den datorn. Kommer in i windows, allt verkar funka som det ska men ingen bild bara.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk

Efter att ha rensat datorn ordentligt på damm och stuff samt tagit bort en skyddsplast jag tyckte var i vägen för luftflödet =P så ligger nu GPU temperaturen på strax under 100 grader då jag spelar. Måste klocka ner ordentligt för att få ner den på temperaturer som gör att den kommer hålla länge så jag har helt enkelt bestämt mig för att helt enkelt köra tills det kraschar.
Kostade bara 3700kr ändåså.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag hade enorma överhettningsproblem med min 6324W. Jag kunde inte vara på login screenen på wow mer än 2 minuter, för grafikkortet hettades upp till 120 grader och stängde av datorn.
Så jag undervoltade datorn, plockade bort hela tangentbordet och satte en 120mm fläkt på grafikkortet som jag kopplade in i ett vägguttag. Fungerar prima!
Temperaturen maxar 80 vid login screenen nu, istället för 120.

Inte den snyggaste lösningen, men fungerar prima!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZabavaN^
Jag hade enorma överhettningsproblem med min 6324W. Jag kunde inte vara på login screenen på wow mer än 2 minuter, för grafikkortet hettades upp till 120 grader och stängde av datorn.
Så jag undervoltade datorn, plockade bort hela tangentbordet och satte en 120mm fläkt på grafikkortet som jag kopplade in i ett vägguttag. Fungerar prima!
Temperaturen maxar 80 vid login screenen nu, istället för 120.

Inte den snyggaste lösningen, men fungerar prima!

http://img109.imageshack.us/img109/8098/bildpb.jpg

där dödade du logiken i en bärbar dator men nice ghettolösning föv.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
där dödade du logiken i en bärbar dator men nice ghettolösning föv.

Den har varit en stationär dator det senaste halvåret sedan vissa tangenter på tangentbordet la av och batteriet räcker knappt 20 minuter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZabavaN^
Den har varit en stationär dator det senaste halvåret sedan vissa tangenter på tangentbordet la av och batteriet räcker knappt 20 minuter

men frågan är hur de kunde misslyckas så brutalt med kylningen... det ska inte behövas en 120mm fläkt föratt hålla den på 80 grader. som föv även det är lite högt... har själv en 6615 som dog av tempen. den lyser upp som en julgran i alla möjliga färger när man belastar kortet. ser ut som detta ungefär fast mer färgglatt

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur