Permalänk
Medlem

Minne är allt, minst 8gb eller mer imo. Mina 8gb känns lite efter att jag suttit i PS länge.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Skälet till att många proffs kör med Mac är att Mac har ngt PC inte har.

Det är en standard i hårdvara. En PC kan komma i X-antal konfiguarationer medans en Mac kommer i en (bortsett från modeller). Detta betyder att användaren inte behöver bry sig då de flesta som håller på med bildredigering inte vet speciellt mycket om hårdvara.

Om man skall köra Mac OS eller Windows är enligt mig smaksak. Jag har kört Mac OSX och det var inget för mig.

Sen allt om att PC har dåliga skärmar osv är så bull shit att det är läskigt. Har ni hört talas om Eizo skärmar? Marknadens bästa skärmar för bildredigering och gissa vad. De funkar till PC lika bra som till Mac.

Hårdvaran? Mja Mac kör Intel Core processorer, gissa vad! De finns till PC!
Mac kör med NVIDIA grafikkort (vissa med ATI). Gissa vad de finns till PC!

Jag har kört Adobes CS4 paket i Mac och Win Vista och enligt mig är det skönare med Vista. Varför? Ja jag har kört med Windows hela mitt liv. Dvs att det är smaksak och vanesak.

Men som sagt att proffs väljer Mac är för att de inte behöver sitta och Googla i 4 timmar för att hitta något. Ska dom ha en bärbar dator så har dom kanske 4-5st att välja mellan från Apple, medans PC har de kanske 10000 modeller att välja på.

Om du kan din hårdvara och vill ha så mycket kraft för pengarna som möjligt så slår en PC en Mac varje dag när som helst hur som helst. Men är du inte speciellt bekväm med det tekniska och vill ha lyxen att ha en färdig lösning från första början och inte ha för många alternativ att välja mellan så är det Mac.

Ska du köra en PC tänk på detta:
Skaffa dig en bra processor en Intel Core 2 Duo räcker gott och väl. En AMD Phenom II räcker också gott och väl.

Satsa på ett NVIDIA grafikkort från 9000 serien uppåt då de har stöd för CUDA. NVIDIA har sammarbetat med Adobe så att tec Photoshop använder CUDA. Jag kör med ATI grafikkort och där fungerar 3D accelereringen också. Så du måste inte ha ett NVIDIA kort.

RAM-minne. Satsa på 4GB+. Beror hur stora/avancerade saker du gör. OBS! Programmet du använder måste ha stöd för 64-bit om du skall utnyttja med än 3.2GB RAM. Photoshop CS4 finns som 32-bit och 64-bit. Andra program som Indesign/Ilustrator osv finns fortfarande endast som 32-bit. Så välj noga.

Allt annat som moderkort, chassi, PSU osv osv faller automatiskt på plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ

Sen allt om att PC har dåliga skärmar osv är så bull shit att det är läskigt. Har ni hört talas om Eizo skärmar? Marknadens bästa skärmar för bildredigering och gissa vad. De funkar till PC lika bra som till Mac.

Satsa på ett NVIDIA grafikkort från 9000 serien uppåt då de har stöd för CUDA. NVIDIA har sammarbetat med Adobe så att tec Photoshop använder CUDA. Jag kör med ATI grafikkort och där fungerar 3D accelereringen också. Så du måste inte ha ett NVIDIA kort.

Vem är du?
Och varför läser du inte tråden innan du skriver?

Har inte CUDA tagits upp tidigare i tråden? Att det enbart hjälpte till på vissa punkter och/eller att det är bättre att vänta på dx11 directcompute...

Har inte skärmar tagits upp tidigare? Att man kan köpa en bra skärm till PC är väl inget nytt. Se min signatur.

Går det förresten inte att köra OSX på en "vanlig" pc? Jag har stött på det nånstans, men det kanske var hackade drivrutiner eller nåt. Vad vet jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

bra inlägg omEn||LabZ

Finns två anledningar som inte är presenterade i tråden om varför folk väjer Mac. Det ena handlar om livsstilsval där Apple haft fantastiska framgångar i sina reklamkampanjer. Det andra har att göra med att det finns en del program som bara fungerar till Mac och folk är väl inkörda på specifik mjukvara så dessa inte vill lära sig annat.

Här har jag iaf ett förslag till dig med Windows 7(64 bit), 8 gig ram, riktigt rapp systemdisk, kortläsare och lämpligt grafikkort.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Här har du två prisvärda skärmar.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA