Första mannen i världen att botas från HIV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu har jag inte läst så mycket av det där, men... vart är studien? För det finns väl en seriös studie granskad och publicerad i en seriös tidning? Annars är nyheten helt värdelös.

Om du hade orkat läsa artikeln hade du kunnat konstatera att det rör sig om ett riktigt fall. En av världens främsta AIDS-forskare Jeffrey Laurence blir intervjuad och artikelförfattaren tillhandahåller även en mycket solid referenslista: http://www.thebody.com/content/art53624.html?getPage=5

Mer intressant finns att läsa i intervjun, bl a vad Laurence själv tror krävs för att utrota HIV:

Citat:

It's all very exciting. What could people do to accelerate this research?

Support research. It is the only way we're ever going to have additional treatments and eventually a cure for this disease.

Stay knowledgeable about this disease. Don't let it fall off the radar map. Too many people think that since we have drug therapies that permit many people an almost normal lifespan, this is over and we can move on to the next cause. But it's really not like that. There are serious side effects of the drugs that we have.

If we haven't stopped this disease everywhere, then we've stopped it nowhere. It's really important to eventually cure it everywhere. It's very important to advocate for a vaccine because we've never ever stopped any viral epidemic through treatment alone. It's always required a vaccine. And vaccines are going to be incredibly difficult to develop in HIV.

So stay active. Make your friends and your legislators interested and aware of the fact that you're still interested.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Det är inte den första. Har hört att det finns flera som botats helt igenom bromsmedicinerna, har dock för mig att ingen visste varför dessa blev botade men inte andra.

P.S.
Har inte läst hela tråden, kan vara någon som nämnt det här tidigare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Appropå Jerka^s citat ovan, var går man egentligen om man vill stödja forskningen?
Tror att mycket fler hade valt att stödja den om det varit lättare att veta var och hur man gjorde det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaminix
Appropå Jerka^s citat ovan, var går man egentligen om man vill stödja forskningen?
Tror att mycket fler hade valt att stödja den om det varit lättare att veta var och hur man gjorde det.

Ofta är dessa kopplade till universitetssjukhus eller universitet på ett eller annat sätt och får pengar tex via stipendier från olika organisationer och/eller att fakulteten de jobbar i betalar för dem etc.

Sån här forskning är svår att sponsra direkt om de inte har "öppnat upp" för det, som tex hjärt/lung/cancerfonden.

Edit: har du länk till de/nån som blivit botad av bromsmedicin?

Vet att några kan få så pass bra värden att de nästan är helt friska, men att de försämras utan medicineringen.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför detta inte blivit mer uppmärksammat än det borde vara? Visst, det är väl inte 100% säkert att bli botad (antar jag, har säkert fel) men det enda jag kunde hitta var artikeln på thebody?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Får man fråga varför detta inte blivit mer uppmärksammat än det borde vara? Visst, det är väl inte 100% säkert att bli botad (antar jag, har säkert fel) men det enda jag kunde hitta var artikeln på thebody?

Skämtar du? Har du inte hört?

"Malou knäckt av sågningen"!
"Lukta rätt påjobbintervjun"!

Hur skulle tidningarna ha plats för en notis kring en liten medicinsk upptäckt, det är ju inte precis som att de upptäckt "så får du fastare mage på 8 timmar!" eller något annat viktigt. Bara en lösning på en väldigt avancerad sjukdom... ^^

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Fast detta är ju ingen "lösning". Utan en stor och omfattande operation som fungerar på några fåtal. Benmärg är inte bara att byta ut sådär. Dessutom kan man få värre bieffekter av en benmärgstransplantation än att ha hiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Kort: Risken att dö av behandlingen är flera ggr större än chansen att helt bli av med HIV.

Och pengarna.

Och att det är enstaka fall det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kort: Risken att dö av behandlingen är flera ggr större än chansen att helt bli av med HIV.

Och pengarna.

Och att det är enstaka fall det rör sig om.

Okej, men tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att det inte uppmärksammats någon annanstans. Jaja, är iallafall väldigt "coolt" detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, men tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att det inte uppmärksammats någon annanstans. Jaja, är iallafall väldigt "coolt" detta.

Håller med dig, Handa!

"Nu botar forskare HIV"
"Så vet du om du är Immun mot HIV"
"Lösningen på HIV snart en verklighet!"
"Toppforskare botar HIV!"
"Är du HIV-resistens? - Köp idag och få med bilagan 'En sexköpares guide till sydafrika'"

Listan kan säkerligen göras längre. En veckas höga försäljningssiffror borde väl detta ge i alla fall? Jag hade definitivt blivit intresserad!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Håller med dig, Handa!

"Nu botar forskare HIV"
"Så vet du om du är Immun mot HIV"
"Lösningen på HIV snart en verklighet!"
"Toppforskare botar HIV!"
"Är du HIV-resistens? - Köp idag och få med bilagan 'En sexköpares guide till sydafrika'"

Listan kan säkerligen göras längre. En veckas höga försäljningssiffror borde väl detta ge i alla fall? Jag hade definitivt blivit intresserad!

Mycket riktigt. Kommer du på sjukhus etc så är det inte svårt att få igång en diskussion kring ämnet, men om du förväntar dig att Aftonbladet ska skriva om det så är du ute och cyklar.

Det betyder ju i sådana fall at du förväntar dig att de faktiskt gör sitt jobb och kör med grävande journalistik.

Och det vet vi ju går strikt emot dessa blaskors principer

Nej men skämt åsido.
Det är en väldigt stor grej detta och vad jag vet så har inte studien/rapporten kommit ut än, så det är än så länge lite djungeltelegrafi över det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

...men chansen att dö av behandlingen är flera gånger mindre än chansen att dö av HIV, vilket typ är det som spelar roll.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
...men chansen att dö av behandlingen är flera gånger mindre än chansen att dö av HIV, vilket typ är det som spelar roll.

Om man uttrycker det såhär då:

Förväntad livslängd med behandlingen < förväntad livslängd med bromsmediciner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars

Nej, chansen att dö av en behandling som totalt utrotar allt vad ditt immunförsvar heter under lång tid är betydligt större än risken att dö av behandlad HIV.

Och ska vi vara anala av oss så dör ingen av vare sig HIV ller AIDS(, inte för att det spelar roll för patienten).