Permalänk

Svenska till Latin

Tja det är så att jag hade tänkt att Tatuera in ordet "ta vara på ditt liv för du får bara ett" på latin men dessvärre har jag inte den blekaste vart jag ska få det översatt så jag undra om någon här kanske kan

Visa signatur

//emil

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du ska göra det på latin när du själv inte ens vet hur man skriver det? Hur ska då andra förstå? Eller vill du att folk ska tycka det står något coolt och sen ska de fråga vad det betyder och du säger vad det betyder och att det är latin, right?

Permalänk

Jag vet inte hur man översätter det, men se till att får samma svar från ett antal "säkra" källor innan du tatuerar någonting...
Felstavningar/felöversättningar i tatueringar måste vara bland det värsta som finns.

Permalänk
Medlem

Det här var det bästa jag kunde få fram men tatuera förhelvete inte in det innan du kollat med någon som kan

planto plurrimi of vestri vita vos adepto iustus unus

Men översätt det först till engelska sen söker du 'english to latin translate' på google.

Är garanterat fel det jag skrev, och det ser inte speciellt snyggt ut

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Alltså, klart det kommer bli fel, finns ju ingen som kan föra ett samtal på latin mer än ett par minuter. Folk kan ju omöjligt veta hur det ska se ut grammatiskt om det inte finns någon känd snubbe som sagt det, gissar jag på i alla fall.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd

Fråga en latinlärare?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Latin är ett utdött språk. Får jag föreslå engelska; "You only live once" som en kompis till mig har tatuerat på underarmen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Får man fråga varför du ska göra det på latin när du själv inte ens vet hur man skriver det? Hur ska då andra förstå? Eller vill du att folk ska tycka det står något coolt och sen ska de fråga vad det betyder och du säger vad det betyder och att det är latin, right?

Såklart, det är väl hela nöjet med att ha något okänt tatuerat på kroppen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Latin är ett utdött språk. Får jag föreslå engelska; "You only live once" som en kompis till mig har tatuerat på underarmen.

Skulle säga att det är dött men inte utdött. Språket finns kvar och brukas - om än i högst begränsad skala - fortfarande, men det utvecklas långsamt om ens alls.

Nåväl, en snabbkurs i latin har givit mig något i stil med "Altum vitum, (unus) adferor sumus (nobis)".
"Altum vitum" är jag tämligen säker på ska vara en korrekt form av "ta vara på livet". Unus har jag inte orkat gräva fram hur det lämpligen ska böjas, därav parentesen. Sedan kommer den intressanta satsbyggnaden i latinet som jag inte har hunnit lära mig ännu, så här börjar det bli lurigt. Adferor är passivformen för verbet adfero (att ge) och bildar tillsammans med verbet sum (att vara) i 1:a person pluralis perfektparticip. Sedan kommer frågan om man bör slänga in ett pronomen (dativobjekt, 1:a pers. plur. - nobis) eller inte. Den frågan får bli ett helgbestyr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

kolla här http://www.yuni.com/library/latin.html det kanske finns något där

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag vet ett jättebra sätt att ta vara på sitt enda liv. Klottra lite random skit på sin kropp, på ett språk som ingen längre talar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Skulle säga att det är dött men inte utdött. Språket finns kvar och brukas - om än i högst begränsad skala - fortfarande, men det utvecklas långsamt om ens alls.

Ok viktigpetter

Ska jag säga att Latin som talspråk är utdött sen typ romarrikets fall... 1500 år sen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag vet ett jättebra sätt att ta vara på sitt enda liv. Klottra lite random skit på sin kropp, på ett språk som ingen längre talar.

Haha

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Äh skit i Latin.
Vill du ha något som står sig i framtiden, välj Esperanto.
Något i den här stilen fick jag det till:

Pritrakt via vivo. Vi sole vivi iatempe.

Vackert!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tatuera in det på svenska.
Åk utomlands!

Varför latin? Risken är ju att någon som kan frågar "varför har du valt x när man brukar använda y?" och då är du ganska körd. Eller det kanske bara är jag som ser en klar fördel med att kunna tyda och tolka det man huggit in i huden?

Annars kan du tatuera;
"Viveri samfriedo osvied", det är kortare och coolare.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3

Varför latin?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Fast det får en att framstå som en idiot om man faktiskt inte kan latin.

Jag prudentia ironin;
Men Memento te mortalem esse, Delirant isti Sweclockare.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Hmm ... Volvo!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Pax vobiscum.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Tack för tipsen, men efter att jag tänkt efter en del så har jag bestämt mig för
" You live only once " istället

Visa signatur

//emil

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Äsch, engelskan är ju på väg att ta över vårt land. Vissa hurrar över standardiseringen, vissa suckar och säger att språket är en viktig del av oss själva och att spanjorerna ändå aldrig kommer lära sig engelska.

Själv skulle jag helt klart välja latin eller esperanto. Eller kanske såntdär man talar i Älvdalen .. en tatuering är ju till för att imponera och för att ge en själv en bra känsla, så varför inte tatuera in nån matematisk formel om du vill vara säker på att förstås av även utomjordingar?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)