Morgon- och kvällsmänniskor, existerar det?

Permalänk
Medlem

Morgon- och kvällsmänniskor, existerar det?

Jag är övertygad om att jag är en kvällsmänniska i generna. Dock påstår många att det handlar om lathet, vad tror ni?

Jag har aldrig vaknat utvilad en enda dag i mitt liv, jag är fruktansvärt oengagerad på morgonen, blir lite bättre fram på eftermiddagen men det är inte förrän solen börjar försvinna ner i horisonten som jag blir människa. Jag blir faktiskt en helt annan människa på kvällen, får mycket mer energi, blir sugen på att hitta på saker och får storslagna ideèr - som är bortblåsta morgonen därpå. Viktigt att tillägga är dock att jag sover bra och länge, sover alltid runt 8 timmar, så det handlar inte om att jag går och lägger mig för sent på kvällarna.

Visst, det handlar säkert en del om kondition och matvanor osv. men såpass mycket så att jag skulle studsa upp ur sängen 05.00 som vissa människor gör tror jag inte. Jag är övertygad om att jag är född såhär, så vitt jag vet finns det dock ingen forskning som stödjer det till 100%?

Så vad tror ni? Är vi födda som morgon/kvällsmänniskor? Alla djur är ju morgon/kvälls-aktiva som om det vore ristat i sten, hur kommer det sig att människor är så annorlunda? Är det vårat samhälle som rubbat balansen?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att vissa människor fungerar bättre på morgonen respektive kvällen/natten är andra. Dock vet jag ju inte om detta är genetiskt eller har att göra med diverse vanor.

Jag har precis samma 'problem' som du. Trött på förmiddagen oavsett hur mycket jag har sovit, men när kvällen kommer är tröttheten som bortblåst. Har varit så så länge jag kan minnas. Under skoltiden så skrev jag alltid diverse arbeten nattetid, och även idag när jag t.ex. programmerar, så går det alltid mycket bättre ju senare det är. Det känns helt enkelt som att jag tänker klarare då.

Visa signatur
Permalänk

Känner igen mig till 100%, det är antagligen därför jag precis vaknade nu och ändå känner mig seg som fan.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det har med vanor att göra. Jag vande mig vid att gå upp klockan 3 på natten och hur pigg som helst när jag delade ut tidningar. Nu går jag upp runt 12 ibland...

Sedan så "måste" kroppen röra på sig för att må bra, om man inte rör på sig alls så blir man degig och trött hela dagarna.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Visst finns det morgon- och kvällsmänniskor.
Själv har jag alltid varit svår att få upp på morgonen, även som liten. Min far å andra sidan är raka motsatsen. Han har nog aldrig haft en sovmorgon senare än klockan 7 i hela sitt liv.

Sedan finns det säkerligen de som är mer eller mindre avhängda solljusets rytm och kan vrida och vända på det som de vill - Memon verkar vara ett bra exempel på det.

Själv funderar jag på om jag lider utav DSPS - Delayed Sleep Phase Syndrome (googla om ni vill veta mer) - men känner inte att det är något jag behöver söka hjälp för för stunden i vart fall. Tids nog blir det nog det ändå, men ja ...
Kontentan av det hela är ändå att det finns tämligen starka belägg för att vi i många fall är bundna till dagsljuset, i en rent fysiologisk bemärkelse åtminstone.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag är en typisk nattmänniska. Det udda är att jag gillar nätter även om jag är i en annan tidszon.

Permalänk

Såklart den "biologiska klockan" som regler sömnen finns i generna.
Frågan är dock om den stora skaran som anser sig vara nattmänniskor har någon genetisk skillnad mot de andra, eller om det mer handlar om att de har vänjt sig vid att vara vaken på natten? Alltså att det snarare handlar om att miljön har påverkat, än att det finns i deras gener.

Jag själv var alltid kvällspigg, nu är jag tvärtemot. Jag ska alltid upp tidigt på morgonen och jag vill inte vara uppe för sent. Vilket jag bara tycker är positivt.
Iaf så har jag ändrat mig på senare år. Nu var jag i.o.f.s. både kvälls och morgonpigg då jag var ung.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är så att väldigt få männsikor har ett naturligt 24h dygn. Har testas då man helt enkelt stänger in folk i en kontrollerad mijö där de saknar återkoppling i form av dagsljus och klockor. Sen låter man de leva där ett tag och kollar hur långt ett normal dygn blir, välidgt få hamnar på 24h.

En del hamnar på säg 25 timmar, sådana människor vill alltså vara uppe en timme till när det egentligen är dags att lägga sig, och blir därför pigga på kvällen, och trötta på morgonen då de vill fortsätta att sova för att få ihop till sitt 25h dygn.

Sen finns det människor som har ett för kort dygn, säg 23h, de vill alltså gå och lägga sig för tidigt för att få ihop till ett helt dygn. De blir alltså trötta för tidigt på kvällen och vaknar tidigt på morgonen, en timme innan 24 dygnet är klart.

Kroppen är väll ganska bra på att kompensera för fel i dygnet genom återkoppling från framförallt solljus, men inte fungerar det för mig heller

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag brukar vanligtvis vara en morgonmänniska men har upptäckt att jag kan skifta rätt bra. Har haft svårt att vara uppe länge och blev trött tidigt på kvällen, men väldigt pigg på morgonen. Sen jag började jobba natt på helger så spelar det ingen roll, kan nästan alltid vara uppe länge och ändå vara pigg på morgonen, bara jag sover tillräckligt många timmar, vanligtvis 6h.

Däremot har jag väldiga problem om vi säger att jag jobbar lördag natt, så har jag fortfarande gått upp tidigt lördag morgon ~ runt tio tiden, för att sen jobba till halv sex på söndag morgon. Söndag kväll får jag då väldiga sömnproblem, tror nästan jag är narkoleptiker. Runt nio på kvällen oftast så börjar jag se dubbelt, kan inte prata ordentligt, kroppen känns svag och oavsett hur mycket jag koncentrerar mig kan jag inte förhindra det. Det kan mildras om jag reser mig från soffan, men det är en oerhörd prestation att bara lyckas göra det! För några år sen när jag gick på gymnasiet var det likadant på vissa lektioner med, utan att jag då jobbade natt.. Det är jobbigare vad man kan tro för även om jag känner mig någorlunda klar i huvudet så kan jag inte göra något åt det.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt att jag är både morgon och kvällsmänniska.

Har absolut inga problem att stiga upp på morgonen. Brukar vakna självmant kring 7-8 alla dagar. Sen blir jag skittrött kring 12 och det håller i sig under ca 4h. Sen blir jag pigg och är redo att hitta på saker. Är nästan alltid uppe tills ~1 eller 2 och sen börjar rutinen om.
När jag jobbar (mån - fre) så går jag upp 06:30 och behöver oftast inte ställa klockan.

Riktigt skönt förutom att man är så jävla trött mitt på dagen när man jobbar...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Kan gå upp tidigt och 'ställa' klockan brukar ändå vakna fören den ändå
Är för det mesta sjukt morognpigg och även så har jag inga problem med att vara igång en 20timmar utan problem. även fast jag sällan är det.

När jag jobbade två shift (morgon/kväll) så 'regnade' det alltid för jag jobbade inne o det fanns inga fönster ut där jag var. tiden gick för det mesta sjutk fort förutom när det strulade eller annat tråkigt mojs. fast när man jobbade extra en torsdagskväll (vi var lediga fredag) eller hoppade in en fredag/lördag så kunde man lätt köra på ett par timmar till utan problem.

Gillar när det är ett lagom tempo i det hela. så länge man har bra verktyg och trevliga jobbarkompisar så flyter det mesta på utan problem.

Dock har jag nog mer problem om jag lägger mig tidigt för då sover jag inte på kvällen men brukar inte påverka en ändå. fast ogillar kyla men har inga problem att jobba om det är lite småruggigt och sen älskar jag värme i bilen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det är som trådskaparen säger. Man kommer på mer saker att göra, och det känns mer rogivande att greja här o där när det är mörkt ute och i lägenheten

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd

Det kan ha att göra med att det är kallt vinter och skit som gör att vi är mer "kvällsmänniskor"? Själv tycker jag det är "fräscht" att gå ut på natten men på dagen - under vinterhalvåret - så tycker jag det är ruggigt kallt och "äckligt" om det snöar blåser eller regnar. Hatar fuktiga och blöta skjortor och det hela har så att säga med att det oftast är "bättre" under natten, då allt är stilla.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag fungerar inte på morgonen... men på natten, oj oj oj vad man kan arbeta effektivt då, man är som en helt annan människa!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag är själv kvällsmänniska och jag upplever varje morgon som en ny katastrof när klockan ringer

Jag har länge jobbat med regelbundna arbetstider och försökt förmå kroppen att anpassa sig till mitt schema, något som verkar omöjligt.
Jag provade under en lååång period att gå och lägga mig tidigt för att få vakna utvilad men det var omöjligt, jag är helt enkelt inte pigg på morgonen.

För att få lättare att somna tidigt provade jag även att anstränga mig på kvällen för att jag skulle somna enkelt och det gjorde jag, men jag var lika trött varje morgon i alla fall.
Det har ingen betydelse om jag sover 5 eller 12 timmar per natt för går jag upp för tidigt så är jag trött, punkt.

Får jag däremot gå upp runt 9-10 så är jag utvilad, så länge jag fått sova åtminstone 5-6 timmar för det verkar vara vad jag behöver för att må bra.

Jag kvalar ju inte direkt in som ungdom längre och så här har det alltid varit för mig och jag får nog helt enkelt konstatera att jag är effektivare på kvällarna än på morgnarna.

Det schemat jag kör just nu funkar tämligen bra, jag är förvisso dödstrött när klockan ringer, men blir pigg efter någon/några timmar och sen funkar jag fint resten av dagen. Jag går då och lägger mig runt tolv och upp runt halv sex (går jag och lägger mig vid tio-elva så är jag precis lika trött i alla fall halv sex).

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

Jag har alltid haft oerhört svårt för att komma upp på morgonen.
Det handlar inte så mycket om hur många timmar jag har sovit utan det handlar om när jag ska upp.
När jag har haft jobb där jag har varit tvungen att vara uppe runt 6-7 på morgonen så har jag haft sanslöst svårt för att komma upp och har alltid varit vråltrött i flera timmar till efter att jag har gått upp.
När jag däremot har haft jobb där jag inte har behövt gå upp förren 10-11 på förmiddagen så har jag varit betydligt mer produktiv och detta oavsett om jag har sovit färre timmar än vad jag gjorde när jag behövde gå upp 6-7.
Jag är betydligt mer kreativ och arbetssam på kvällar / nätter än vad jag är på morgonen.
Dock så tvingar jag mig i säng runt midnatt som senast nu i arbetslöshetens dagar då jag inte vill vända på dygnet och falla ännu djupare in i arbetslöshetsdepressionen.

Permalänk
Medlem

Jag är väl också en kvällsmänniska tror jag.. Dock blir jag superseg om jag sover för mycket.. 6-7 timmars sömn brukar det bli på helgerna o veckorna.. sover jag 10+ timmar så är jag helt slut hela dagen ironiskt nog

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Inför flextid på arbetsplatser! Jag hade kunnat utföra ett bra mycket bättre arbete om jag hade fått arbeta mina åttar timmar efter klockan två på dagarna. Ja, alltså, jag gör ju inget dåligt arbete nu, men ni förstår.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Nattmänniska här. Spelar ingen roll om jag vaknat tidigt, är trött under dagen eller sovit sent, jag ska vara uppe en timme till. Men lixom SunQ så kan jag gå upp på morgonen utan vidare problem, och ju tidigare desto bättre. Mellan 23 och 05 kan jag somna och vakna utan problem, hur snabbt som helst och i stort hur kort som helst, utan att jag för den skull blir seg.

Jag hade väldiga problem att sova ordentligt när jag började jobba normala arbetstider. Det gick så långt att jag bl.a. slutade träna för att jag inte orkade med, och efter det så hände det sig en dag att jag bara slocknade när jag kom hem och sov över ett dygn, en dag borta ur mitt liv.
Well, jag löste det senare genom att börja härma en vän till mig som delade upp sitt dygn i två och sov två pass om 4h. Jag klarade sömnen men träningen fick utebli :/
Därefter har vissa sömnproblem förföljt en och man går ibland åter till att sova tvåpass, det funkar dock ganksa dåligt med skola och olika tider för lektion, plus vänner som våldgästar, så jag har börjat lägga större vikt vid att sköta den lilla sömnhälsa man har.

Men vad gör det när natten är så vacker?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart det finns både kväll, morgon och nattmänniskor.
Jag själv är rätt säker på att 24 timmar inte är en naturlig dygnsrytm för mig. När jag sover och är vaken så som jag känner för det så brukar det sluta med en 16-18 timmar vaken och en 7-8 timmar sömn, kanske 9.

Sen finns det ju saker som detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome

Det tyder ju på att det finns saker som styr vår sömn mer än bara "ställ klockan och vänj dig". Sen kan det nog garanterat finnas olika nivåer av detta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är också vad man kan kalla kvällsmänniska. Finns det någon överhuvudtaget som är en fullfjädrad morgonmänniska här på swec? Hade varit roligt med en poll.

Elite: Har du någonsin gått upp på morgonen för att göra något du verkligen vill och ser fram emot? När jag t.ex ska resa eller fiska är jag definitivt piggare och mer alert än när jag ska till skolan. För att inte tala om födelsedagar när man var mindre.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Nattmänniska rakt igenom kan dock vara rätt pigg på morgon ändå om jag fått sova nog länge men natten är helt klart den skönaste stunden att vara vaken på, allt är så tyst och stilla

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Är också vad man kan kalla kvällsmänniska. Finns det någon överhuvudtaget som är en fullfjädrad morgonmänniska här på swec? Hade varit roligt med en poll.

Elite: Har du någonsin gått upp på morgonen för att göra något du verkligen vill och ser fram emot? När jag t.ex ska resa eller fiska är jag definitivt piggare och mer alert än när jag ska till skolan. För att inte tala om födelsedagar när man var mindre.

Jo klart, psykiskt är det ju mycket lättare om man ska göra något roligt. Men fysiskt tror jag inte det är nån skillnad.

Verkar ju ändå som de flesta här inne är nattmänniskor? Undrar om det beror på att det är ett datorforum eller för att det är mest unga här?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag är kvällsmänniska helt klart vilket passar mig utmärkt då jag endast jobbar kvällar. Jag har under åren jobbat dem flesta tider men kvällsjobbet jag har nu är det jag mår bäst av, trots att stället jag jobbar på nu är fullt med idioter.
Fint att man kan kolla NHL på nätterna också. Och nej jag är inte ungdom.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag har upptäckt att jag är både morgon och kvällsmänniska.

Har absolut inga problem att stiga upp på morgonen. Brukar vakna självmant kring 7-8 alla dagar. Sen blir jag skittrött kring 12 och det håller i sig under ca 4h. Sen blir jag pigg och är redo att hitta på saker. Är nästan alltid uppe tills ~1 eller 2 och sen börjar rutinen om.
När jag jobbar (mån - fre) så går jag upp 06:30 och behöver oftast inte ställa klockan.

Riktigt skönt förutom att man är så jävla trött mitt på dagen när man jobbar...

Samma sak för mig. Varit så illa att jag somnat mitt på dagen på jobb vid nåt tillfälle. Trött som fan mitt på dagen mellan 12 och 14 sen efter 16 så börjar man piggna till och är vaken och pigg fram till 23 sen framåt 2 så somnar man igen och vaknar vid 7-8.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Stiger upp 7:30-8:00 varje dag oberoende av hur sent jag lägger mig eller om jag så har druckit. Har blivit en vana som jag inte blir av med... Men precis som många andra så är jag en zombie tills efter klockan 13:00.. först då blir jag tillräckligt trevlig för att prata med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Stiger upp 7:30-8:00 varje dag oberoende av hur sent jag lägger mig eller om jag så har druckit. Har blivit en vana som jag inte blir av med... Men precis som många andra så är jag en zombie tills efter klockan 13:00.. först då blir jag tillräckligt trevlig för att prata med...

Det där låter som en av drift-killarna på mitt jobb... Loggar in en dag och det första man ser är en variant av "Den som säger god morgon innan 13:30 kommer dö!"

Men visst stämmer det. Jag personligen tycker att det borde utgå OB om man jobbar innan 11:00.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.