Permalänk
Medlem

Well, vem vet.. Men så länge datorn inte börjar brinna (vilket knappast var på agendan) finns ingen brådska. Lägger den av så får man den väl reparerad ändå när det behövs... Och skulle det ske efter att garantin gått ut så har man ju ändå 3 års reklamationsrätt för ursprungliga fel och det är ju vad det handlar om här. Ingen panik, alltså!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_Mattsson
Såg att PC-City har
Acer Aspire Timeline 1810TZ-413G32n (LX.PJ502.082) i rött för 4990kr nu.
http://www.pccity.se/product/datorer-pc/barbara-datorer-hemma...

/John

Tittade in på PC City och fann att de har två datorer 1810TZ med exakt samma data, men med priserna 4990 och 5490 kr. Är det någon som förstår denna försäljningsidé?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sagoga
Tittade in på PC City och fann att de har två datorer 1810TZ med exakt samma data, men med priserna 4990 och 5490 kr. Är det någon som förstår denna försäljningsidé?

Det enda som jag kan komma på är att den röda färgen säljer dåligt och att PCcity vill bli av med några exemplar.
Men det enklaste är nog att ringa och kolla, det vore ju trevligt att få en svart eller vit för 4990 kr.

Sen såg jag att beteckningarna på röd, svart och blå är: LX.PJ502.082 medans den vita har: LX.PJZ02.005
Undrar om det är någon skillnad förutom färgen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_Mattsson
Det enda som jag kan komma på är att den röda färgen säljer dåligt och att PCcity vill bli av med några exemplar.
Men det enklaste är nog att ringa och kolla, det vore ju trevligt att få en svart eller vit för 4990 kr.

Sen såg jag att beteckningarna på röd, svart och blå är: LX.PJ502.082 medans den vita har: LX.PJZ02.005
Undrar om det är någon skillnad förutom färgen?

Lustigt! Jag ville helst haft en röd och Inet i Gbg hade sagt att de skulle ta in en röd 1810, men det har de inte gjort.

För övrigt skulle jag vilja veta om någon som fått uppgraderingskivan Vista-Win 7, kan berätta om uppdateringen. Om man t.ex. har mail på den gamla Vistan och vill ha kvar dem i Win 7, går det?

Permalänk
Hedersmedlem

hmm. jag har fått hem skivan idag, men inte uppgraderat. Däremot har jag gått från vista till W7 på min stationära för 3 dagar sen. Det är inte så jobbigt att byta upp sig, och alla gamla filer sparas i en mapp som heter windows old. Antar att alla gamla mail skickas dit också, men jag vet inte.

Jag har varit i kontakt med Acer en del angående windowsuppgraderingen då jag inte ville beställa W7skivan om man inte även behövde ny CDkey. Mjukvaran kan man skaffa från annat håll... och efter många veckor har jag fått svar om att man inte behöver någon CDnyckel. Detta säger iaf Acer. Men nu när jag fick hem skivan med W7 så följer en CDkey med som inte är samma nyckel som nuvarande windowsnyckel för min Acer1810T.
Antingen så hittar Acer på, eller så behövs inte nya CDkeyn vilket låter mindre troligt?

Om någon vill testa att uppgradera utan att använda ny nyckel och tror att Vistas nyckel från klisterlappen på undersidan av datorn fungerar för uppgradering så har jag mjukvaran för uppgradering nu iaf. Skicka PM om ni vill ha denna. OBS nyckel ingår såklart inte.
Vill förtydliga att detta erbjudande endast handlar om att mina vänner här kan slippa fraktkostnaden på 160 spänn för "gratisskivan" där gratis W7uppgradering ingick vid köp av dator.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Rätt trist att dom skickar med två stycken dvd skivor när 1810tz inte äns har en dvd-rom.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

Verkligen. Hade faktiskt väntat mig ett bootbart usb-minne, inte särskilt hög tillverkningskostnad på dom i dagsläget.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Koppla 1810TZ till Samsung Lcd

Tänkte kolla på film i gårkväll och kopplade min q810tz till min Samsung R87 LCD via HDMI. Har dock ett problem, hur jag än vrider och vänder pådet så lyckas jag inte få till upplösningen på båda skärmarna vid clone view. Initiellt rekommenderas 1280x720, då får jag ok bilod på datorn men på LCD så saknas en ram som ca aktivitetsfältet. Försöker ställa om till 1360x768 som är upplösningen på tvn. Fortfarande bra bild på datornmen på LCDn får jag nu svarta kanter runt bilden och visningsytan är ca hälften. Provade att bara visa LCD i 1360x768 med samma problem med svart kant. Vad gör jag för fel. Får somsagt inte upplösningenatt stämma på LCD. Jag kör W7.

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB

Permalänk

Re: Koppla 1810TZ till Samsung Lcd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datoni
Tänkte kolla på film i gårkväll och kopplade min q810tz till min Samsung R87 LCD via HDMI. Har dock ett problem, hur jag än vrider och vänder pådet så lyckas jag inte få till upplösningen på båda skärmarna vid clone view. Initiellt rekommenderas 1280x720, då får jag ok bilod på datorn men på LCD så saknas en ram som ca aktivitetsfältet. Försöker ställa om till 1360x768 som är upplösningen på tvn. Fortfarande bra bild på datornmen på LCDn får jag nu svarta kanter runt bilden och visningsytan är ca hälften. Provade att bara visa LCD i 1360x768 med samma problem med svart kant. Vad gör jag för fel. Får somsagt inte upplösningenatt stämma på LCD. Jag kör W7.

Stäng av alltihop. Starta skärmen. Starta sedan datorn.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med moderns LG, i Vista. Har inte orkat bry mig om det så de svarta listerna får sitta där på tv:n.
Säg gärna till om du hittar en lösning dock

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

har också fått hem min uppgradering idag. lite tråkigt att man måste fixa med usb-minne själv, men det ska väl gå.

dock vill man ju gärna ha en ren install. några nyheter om detta går att göra med nyckeln för uppgraderingen? går det i så fall bra att hämta windows 7 från valfri olaglig sajt eller är det i så fall just olagligt? det är ju surt, man vill ju inte behöva bryta mot lagen när man har betalat för något ju...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soffi
har också fått hem min uppgradering idag. lite tråkigt att man måste fixa med usb-minne själv, men det ska väl gå.

dock vill man ju gärna ha en ren install. några nyheter om detta går att göra med nyckeln för uppgraderingen? går det i så fall bra att hämta windows 7 från valfri olaglig sajt eller är det i så fall just olagligt? det är ju surt, man vill ju inte behöva bryta mot lagen när man har betalat för något ju...

Jo, det är olagligt. Så ser lagen ut. Frågan är om de skulle göra något av saken även om de kom på en. Men så länge du inte har officiellt tillstånd från dem att hämta den från annan site på nätet så kommer du inte att göra det lagligt. Good luck att Micrsoft kommer ge dig undantagstillstånd att hämta Windows från piratebay...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Någon som haft problem med sin produktnyckel? Jag skulle aktivera idag och fick meddelandet om att nyckeln inte var valid, utan jag skulle antingen köpa en ny eller ringa MS supporten för att telefonaktivera.

Jag aktiverade aldrig datorn när jag fick den i förrgår, utan jag formaterade och installerade om med min Windows 7 pro skiva (via usb ofcourse) och det fungerade dåligt, hade problem med att få Multitouchen att fungera som den gjorde out of the box, och blue toothen fungerade inte alls.

Så jag körde en recovery och körde om allt igen, avinstallerade allt Acerskräp och när jag sedan skulle aktivera så fick jag felmeddelande. Ruskigt tråkigt, och jag är100% säker påatt jag skrivit rätt nyckel, en kollega på jobbet dubbelkollade tillsammans med mig.

Antar jag får ringa MS supporten imorgon, men det känns riktigt surt att min nyckel inte fungerar out of the box?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Någon som haft problem med sin produktnyckel? Jag skulle aktivera idag och fick meddelandet om att nyckeln inte var valid, utan jag skulle antingen köpa en ny eller ringa MS supporten för att telefonaktivera.

Jag aktiverade aldrig datorn när jag fick den i förrgår, utan jag formaterade och installerade om med min Windows 7 pro skiva (via usb ofcourse) och det fungerade dåligt, hade problem med att få Multitouchen att fungera som den gjorde out of the box, och blue toothen fungerade inte alls.

Så jag körde en recovery och körde om allt igen, avinstallerade allt Acerskräp och när jag sedan skulle aktivera så fick jag felmeddelande. Ruskigt tråkigt, och jag är100% säker påatt jag skrivit rätt nyckel, en kollega på jobbet dubbelkollade tillsammans med mig.

Antar jag får ringa MS supporten imorgon, men det känns riktigt surt att min nyckel inte fungerar out of the box?

Inta alltid samma nyckel på klisterlappen och den som faktiskt är installerad på datorn.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag löste min uppgradering till windows 7 som jag fick på 2 stycken dvd skivor på följande sätt:

Skapade 2 st iso-avbilder på dom två skivorna man fick med på min stationära dator.
Skickade över dom till min Acer 1810tz och mountade dom i daemon tools.
Funkade utan några som helsta problem och nu kör jag windows 7 på den.

Alla drivrutiner följer dock inte med på skivorna ifrån Acer så man får ladda hem dom via Acer's hemsida.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en fråga här. Denna W7uppgradering man kan beställa (som jag har gjort), fungerar den på andra datorer än just dessa datorer som var berättigade för uppdateringen? Det står specifikt på baksidan av skivan att det är till endast för uppgradering och för Acerdatorer.

Tänkte nämligen ge bort min uppgradering till far min ;). Har själv gratis tillgång till två gratisW7 från skolan som jag använder själv. Alltså, är det möglisch för farsan att använda min Acer W7-uppgradering?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dudde
Jag löste min uppgradering till windows 7 som jag fick på 2 stycken dvd skivor på följande sätt:

Skapade 2 st iso-avbilder på dom två skivorna man fick med på min stationära dator.
Skickade över dom till min Acer 1810tz och mountade dom i daemon tools.
Funkade utan några som helsta problem och nu kör jag windows 7 på den.

Alla drivrutiner följer dock inte med på skivorna ifrån Acer så man får ladda hem dom via Acer's hemsida.

Hm, det låter ju intressant.

Jag har kört med daemon länge, men då bara när man laddat ner filmer o sånt.. Har dock aldrig gjort en egen iso-bild! Gör man det i daemon eller hur gör man det?

Får min W7-skiva i dagarna antar jag.
Fick mail från Acer om att den skeppats häromdagen.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorlaco
Hm, det låter ju intressant.

Jag har kört med daemon länge, men då bara när man laddat ner filmer o sånt.. Har dock aldrig gjort en egen iso-bild! Gör man det i daemon eller hur gör man det?

Får min W7-skiva i dagarna antar jag.
Fick mail från Acer om att den skeppats häromdagen.

Jag fick min dagen efter jag fått mailet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Tja!

En snabb fråga ang. 1810tz. Jag läste några sidor bak att 1810tz led ev. att "kuddarna" under datorn inte håller en nämn nivå sins i mellan, vilket resulterar att datorn glappar/vikar/skev på ett bord. Förkommer detta på alla ex? och hur allvarligt/irriterande är det på en skala?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindcrime
Tja!

En snabb fråga ang. 1810tz. Jag läste några sidor bak att 1810tz led ev. att "kuddarna" under datorn inte håller en nämn nivå sins i mellan, vilket resulterar att datorn glappar/vikar/skev på ett bord. Förkommer detta på alla ex? och hur allvarligt/irriterande är det på en skala?

Intresserad av samma sak. Är det så illa som på den här videon?:

http://www.youtube.com/watch?v=fFLb3P7nXOg

Om det någon som fortfarande undrar vad det var för färg på de två svarta PC-City 1810TZ så har jag ej fått något svar än. De verkar ignorera mitt mail..

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

err, min 1810tz lider inte av ojämna fötter, den verkar vara ganska normal

Om man får ngt problem är de väl inte så svårt att skära ner den som är ojämn med ett rakblad eller ngt, har dock svårt att tänka mig att detta är ett normalt problem :S

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindcrime
Tja!

En snabb fråga ang. 1810tz. Jag läste några sidor bak att 1810tz led ev. att "kuddarna" under datorn inte håller en nämn nivå sins i mellan, vilket resulterar att datorn glappar/vikar/skev på ett bord. Förkommer detta på alla ex? och hur allvarligt/irriterande är det på en skala?

Min har det, men jag märkte det inte förrens någon här i tråden hade påtalat att det förekom. Väldigt marginellt irriterande för min del, märker det inte i princip, men mitt glapp är inte alls lika mycket som i klippet nåt inlägg upp.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Jag har också haft glapp, var lite irriterande i början, men känns som att glappet har minskat en hel del nu. Går knappt att märka av längre.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorlaco
Hm, det låter ju intressant.

Jag har kört med daemon länge, men då bara när man laddat ner filmer o sånt.. Har dock aldrig gjort en egen iso-bild! Gör man det i daemon eller hur gör man det?

Får min W7-skiva i dagarna antar jag.
Fick mail från Acer om att den skeppats häromdagen.

Jag gjorde mina iso filer i MagicISO men det finns ju mängder program som kan göra en isoavbild.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Intresserad av samma sak. Är det så illa som på den här videon?:

http://www.youtube.com/watch?v=fFLb3P7nXOg

Om det någon som fortfarande undrar vad det var för färg på de två svarta PC-City 1810TZ så har jag ej fått något svar än. De verkar ignorera mitt mail..

Det där ju helt oacceptabelt iallafall. Vad tusan har de gjort egentligen i produtionen?

Permalänk

Någon som vet om man på något sätt kan extrahera alla drivers som kommer med 3810tz:an?

När jag gjort en full reinstall med Win 7 Pro så fungerar ej multitouchen lika bra längre (kan t.ex inte backa i Utforskaren med två fingrar) och BlueToothen fungerar inte alls. Även syns ingen OSD när man t.ex höjer eller sänker volymen.

Permalänk
Hedersmedlem

Min 1810 stod inte heller plant. Tittade man framifrån på datorn med ögonen i höjd med tangentbordet syntes det ganska tydligt att hela chassit inklusive tangentbord var vridet.
Skillnaden i höjd mellan högsta och lägsta punkten på tangenbordet var mindre än en mm men ändå tillräckligt för att datorn glappade mot underlaget när den ställdes på en plan yta.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_Mattsson
Sen såg jag att beteckningarna på röd, svart och blå är: LX.PJ502.082 medans den vita har: LX.PJZ02.005
Undrar om det är någon skillnad förutom färgen?

Fick detta svar från Acer Support, kan någon förklara vad han menar?

"Hej, Enda skillnaden är att LX.PJZ02.005 har MC UMACws och LX.PJ502.082 har UMACkk"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dudde
Jag löste min uppgradering till windows 7 som jag fick på 2 stycken dvd skivor på följande sätt:

Skapade 2 st iso-avbilder på dom två skivorna man fick med på min stationära dator.
Skickade över dom till min Acer 1810tz och mountade dom i daemon tools.
Funkade utan några som helsta problem och nu kör jag windows 7 på den.

Alla drivrutiner följer dock inte med på skivorna ifrån Acer så man får ladda hem dom via Acer's hemsida.

Ska testa det med daemon tools nu för att uppgradera min 1810tz
Känns som det lättaste alternativet.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Uppgradering blev nyinstallation

Uppgraderade precis till win 7 direkt från ISO enligt tips ovan. Vid steg 2 hittade dock inte acers program windows ison så jag körde installationen direkt från den istället och valde en ny installation istället för en uppgradering... Nu är jag färdig och har precis testat att internet fungerar (och det gör det ju bevisligen). Alla acers program försvann ju genom detta - har jag gjort bort mig eller ska jag vara glad att slippa dem? Är det några som ni rekommenderar att man installerar i efterhand (om det nu går)?