Permalänk
Medlem

Fildela W7 + OSX?

Hej.

Vi har lite problem här hemma.

Vi har en stationär dator med Windows 7 på som agerar filserver.
Därutöver har vi 3 st mac-datorer med OSX på.

Problemet vi möter är att fildela ut valda mappar i windows 7 så att mac-datorerna hittar och kan arbeta med de mapparna.

Vissa datorer kan ansluta, men sen tappar anslutningen.
Ibland får man upp allt, ibland inget.
Ibland kan man hitta datorn, men inte ansluta till den.

Vi vill göra det enklas möjligt, vi har försökt så gott det går att dela ut mappar, aktivera läs i skrivrättigheter osv.

Någon som kan och har lust att förklara steg för steg vad man ska göra och bör tänka på?

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Vila i frid

Jag kör OSX 10.5.5 mot både XP och W7, inga trubbel alls för mig iaf. Det enda de har gemensamt är att alla maskiner använder samma användarnamn och samma lösenord.

Att man tappar anslutningen kan bero på att routern inte pallar trycket eller att ni kör trådlöst så kan det bero på Wireless Zero Configuration som försöker ansluta till en bättre åtkomstplats, isf slå av den funktionen i W7-maskinen (hittas under "hantera trådlöst..."). Inaktivera isf även all form av energisparfunktion för wlan-kortet i Enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen

Att man tappar anslutningen kan bero på att routern inte pallar trycket eller att ni kör trådlöst så kan det bero på Wireless Zero Configuration som försöker ansluta till en bättre åtkomstplats, isf slå av den funktionen i W7-maskinen (hittas under "hantera trådlöst..."). Inaktivera isf även all form av energisparfunktion för wlan-kortet i Enhetshanteraren.

Wireless Zero configuration heter tjänsten i Windows XP. I VIsta heter den Wlan autoconfig och jag har för mig att det är samma för Windows 7.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hansenfransen: Hur har du det inställt då?

Hur väljer du vad som ska delas ut?

Nu här: Högerklicka på mapp, delning, inställningar, välj "everyone" ge de rättigheter som ska dit, sen ok... men hittar inte ens datornamnet :-/

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Vila i frid

På min engelska version ska man bocka av "Connect to a more preferred network if available".

"Vad" hittar inte datornamnet?

Om rättigheter etc finns det andra som beskrivit tidigare ett par gånger t.ex. http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/share-files-and-prin...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=644480