Setup VPN, Windows 2008 R2 till Windows 7

Permalänk
Medlem

Setup VPN, Windows 2008 R2 till Windows 7

Mitt internet är kopplat så att jag har en switch som ger ut en skarp adress till min server samt till min klient.
Nu vill jag fildela mellan dem och tänkte att vpn skulle lösa mitt problem

Försöker att sätta upp en vpn server på min windows server 2008 r2 till min windows 7 klient

Får Problem med att den inte vill ansluta.

Den gnäller hela tiden på autentiseringsproblem och säkerhet

kod error 720 bland annat

Har till och med gjort ett certifikat i serven men de hjälper inte. fel

Finns det någon bra guide steg för steg att få VPN att funka med Windows server 2008R2 samt Windows 7 ink alla säkerhetsinställningar och policy samt certifikat och så vidare. Måste vara något som jag glömt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk

Om du kör L2TP (IPsec) så kolla att tjänsterna som behandlar ipsecsuite är påslagna i w7an.

Vissa Vista versioner skeppades med dessa avslagna vilket gjorde att IPsecvpn inte fungerade out-of-the-box. Det kanske gäller även w7?

Detsamma gäller även servern, men tjänsterna borde slagits på vid installation av VPN servern.

Förresten, beroende på hur det är uppsatt och vilka inställningar du faktiskt får borde du kunna fildela ändå eftersom båda sitter på samma switch förutsatt att de tilldelats adresser i samma subnät.

Vill du ändå köra VPN så skriv ner vilka inställningar du gjort i Servern samt exakta felmeddelanden du får.

Permalänk
Medlem

Har kollat allt och de är en stor röra av alla inställningar o policy, Pallar inte efter har försökt letat efter en fungerande lösning me autentiering o kryptering och protokoll och allt va det nu är.

Kan man inte dela ut diskarna över internet istället på ett enkelt sätt. Alltså så man kan använda dom inte FTP o dylikt där du måste kopiera för att använda.

Vill bara kunna mounta de volymer över internet som jag vill använda

är det nas eller das eller iscasi eller nått annat som jag ska använda ???

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk

För att sätta upp VPN kan du följa denna guide.

http://www.howtonetworking.com/Windows/2008vpn1.htm

Någonstans under wizardens gång borde den fråga om du vill använda PSK (Pre Shared Key) eller Certifikat. Då certifikaten är krångligare att få till så rekommenderar jag PSK.

Ange sedan samma PSK i VPNklientens inställningar under fliken Security > IPsec settings (kan se annorlunda ut i w7), det är egentligen det enda du behöver ändra på i w7, möjligen även "Tunnel type" till den variant som är satt i server istället för "automatic" som är default.

Permalänk
Medlem

tack ska testa detta när jag kommer hem

Visa signatur