Permalänk
Medlem

lite fråger om ny dator, hd och prolle

ok, fick hem nya datorn i onsdags har satt i allt å allt funkar fint.. (tror jag ehr inte hunnit prova så mkt)
men när ja skulle installera windows 7 så fanns det ingen hårddisk så jag kikar iaf sata kabeln är ikopplad etc etc, men funkar fortfarande inte så provar med gammla å d funkar d fint.
men inne i windows så visar den nya hårddisken sej inte heller ( i den här datorn.)
men dock så visar den en floppy enhet å jag har inte ens en floppy enhet installerad kan det vara så att windows har misstagit sej och ser den nya hårddisken som en floppy?
bör jag skickade tillbaka hårddisken för den kan vara sönder?

specs : AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3
Gigabyte GA-M720-US3
XFX Radeon HD4890 1GB

hd : 320GB Western Digital Caviar SE SATA II

och sen har jag en till fråga, är inte så hajj på datorer men när man högerklickar i den här datorn så visas min prolle som 1.6 ghz å jag har inte cool and quite på då jag trodde det va de först, kan det bara vara en bugg i windows eller är det ngt fel?.
och i cpu-z visar core speed 800mhz så då tänkte jag då det är quad core så är väll varje "core" på 800mhz (800*4 = 3200= 3.2 ghz ) antar jag,

kanske låter som en idiot när jag frågar d här men bättre att fråga än att vara tyst åså kanske det är ngt som är fel

Permalänk
Medlem

Det där med Hddn kan vara att den inte är initierad i windows för att göra de:

Start->Högerklicka på dator fliken->Hantera->Disk hantering

Kolla om din disk finns där och höger klicka på den (till vändet där de står t.ex disk 1, basic, 200 gb, och ny volym eller liknande

tänk bara på att göra den som en enkel partion och om den står som offline så gör den aktiv.

Hur fungerar datorn i övrigt? Får du den hastigheten som du vill ha?

//Mvh

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

imo , går den segare än jag hade förväntat mig då jag böt från en single core 2.2 ghz prolle som är allt för gammal... kan det vara ngt fel med prollen då det står 1.6 ghz i windows?

jag har provat stängt av de där cool and quite men är fortfarande samma så därför jag började undra.. å nu när ja har det på igen står den fortfarande alltid på 1.6 ghz
å jag fixade hdd'n på tal om ingeting, jag böt till en annan ström kabel värkar som att den innan inte funkade (gammalt nätagg)

Permalänk
Medlem

Har faktist ingen aning om vad det är som har ändrat klocken på din processor.
Testa köra default i bios och stressa datorn med "superpi", "intelburntest", "occt" eller liknande. Håll koll på "corespeed" i via programmet "gpu-z".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Har faktist ingen aning om vad det är som har ändrat klocken på din processor.
Testa köra default i bios och stressa datorn med "superpi", "intelburntest", "occt" eller liknande. Håll koll på "corespeed" i via programmet "gpu-z".

drog på occt , dock vet ja inte hur d funkar så drog på d på 6 min bara , antar du menar cpu-z då jag inte såg ngt om corespeed i gpu-z.. men den va på 800mhz hela tidn i cpuz å när prollen gick på 100% så stod det unknown på cpu frequency i occt, kan det vara ngt fel på prollen så jag vet iaf jag bör skicka tbx den snarast

sen har jag en till fråga nu.. jag trodde först att kanske gpu'n gick lite för varmt ibland då jag får lite lagg spikes etc och jag laggar i hon med den här setupen lixom å det är inte spec krävande( va jag vet iaf)...
men sen ser jag nog i gpu-z att det ligger på 44grader när jag bara har firefox uppe lixom, vet inte om det är mkt men man kan ju alltid fråga . har för mig jag läste ngnstans att 4890 kan bli rätt varmt så

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios? Kan vara så att din nuvarande version ej har stöd för den nya processorn.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Har du uppdaterat bios? Kan vara så att din nuvarande version ej har stöd för den nya processorn.

hum.. uppdatera bios har jag inte gjort nej har funderat på det men vet inte riktigt hur det funkar, kan man bara tanka de från gigabytes hemsida installera å d e klart eller hur är det man gör .:P

<edit> tydligen hade jag bios "f2 " och det finns f6 ute va jag ser , så jag ska alltså uppgradera till f6?^^ dock finns min prolle med i bios "f5" så e lite borta nu hehe

sen tog ja d där ss'et också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roonz
hum.. uppdatera bios har jag inte gjort nej har funderat på det men vet inte riktigt hur det funkar, kan man bara tanka de från gigabytes hemsida installera å d e klart eller hur är det man gör .:P

http://img132.imageshack.us/img132/4137/29640581.jpg
sen tog ja d där ss'et också

Jo precis, ladda hem senaste BIOS:et för ditt moderkort (var noga med att få rätt, annars kan det skita sig brutalt) och installera med @BIOS eller annat flashningsprogram för ditt moderkort (BIOS-flashning kan göras i windows eller vid boot)
Det verkar ju helt klart vara det som hindrar din processor från att prestera som den skall.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jo precis, ladda hem senaste BIOS:et för ditt moderkort (var noga med att få rätt, annars kan det skita sig brutalt) och installera med @BIOS eller annat flashningsprogram för ditt moderkort (BIOS-flashning kan göras i windows eller vid boot)
Det verkar ju helt klart vara det som hindrar din processor från att prestera som den skall.

bör jag ta den nyaste uppgradering (f6) eller f5 då på gigabytes hemsida där man kikar cpu support list står det f5 efter min prolle

AMD Phenom II X4 955 3200Mhz 512KBx4 6MB Deneb 45nm C3 125W 4000 F5

Permalänk
Medlem

tack fett mkt för hjälpen nu funkar prollen fint å den står på 3.2 ghz iställe för 1.6 som innan =]

swec räddar dagen som vanligt!