Permalänk
Medlem

SLI/Dat0rinköps Frågor

Här är ett system jag inom kort hade tänkt att köpa;

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=745147...

(För er som inte orkar klicka länkar så skriver jag ner produkterna ändå)

Chassi;
Antec P193

MKort;
ASUS P7P55D PRO

SSD-disk;
Corsair SSD Performance P64

Minne;
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Processor;
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Grafikkort;

XFX GeForce GTS 250 1GB

Och det jag undrar mest över är hur man kör SLI, jag har försökt läsa på en hel del, och jag har redan ett likadant grafikkort som jag tänker köpa, så jag tänkte att det hade varit kul att testa SLI.
Jag tror det ska gå med Grafikkortet, Moderkortet också, (8x/8x eller vad det var? Är det någon markant skillnad gentemot 16x/16x?), vad jag undrar är hur man kopplar ihop dessa två kort och får de att fungera?
Jag har läst om SLI Brackets eller vad de hette, att man måste ha ett sådant, jag kollade runt på komplett men jag kunde inte hitta så mycket.

1. Vad är dessa?
2. Behöver jag dem för mitt sli-system?
3. Hur får jag tag på dem?

Tydligen så följer dessa inte med moderkortet, iaf inte enligt en recension jag läste om kortet.

Sen om ni vill lämna synpunkter på resten av köpet så får ni gärna göra det, har jag valt fel/dåliga ram-minnen? Ha ni ett bättre moderkort att tipsa om? Osv.

Försök er att hålla er inom prisgränsen dock, +/- 50-100 spänn är inte sån stor grej på nån enstaka produkt, men bana inte iväg alltför mycket, jag lever på 2000kr i månaden.
Vill ha produkterna innan mars, då jag ska formatera om datorn (pga att min RC version av Win7 går ut.) och köpa fullversionen.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte kommentera själva systemet, för det finns det folk som har bättre kol på än jag, men dina tre SLI frågor:

1: En SLI-bracket (Eller SLI-brygga) är en "kabel" eller kanske snarare ett avlångt kretskort som kopplar ihop grafikkorten.
Kolla länken: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1120/790i_SLI_98...

2: Jo, den är absolut nörvändig.

3: SLI-bryggor skall medfölja moderkortet (tillskilnad från ATI´s motsvarigheter som följer med grafikkortet) såvitt jag vet.

Klart egendomligt att ditt moderkort inte har detta tillbehör, särskilt med tanke på att både Deluxe och Premium i samma serie har det!

Kan inte minnas att jag sett SLI-bryggor löst, men helt omöjligt borde det ju inte vara att få tag på en.

Ett annat alternativ är ju att byta modell på moderkortet, och tillse att man väljer en med SLI-brygga, men det kanske är lite drastiskt?

Hoppas detta varit till lite hjälp iaf!

Permalänk
Proffsmobbare

Om du inte tänkt att använda ditt gamla nätaggregat så är det något du har missat att lägga i kundvagnen.
Ett kvalitetsagg på runt 500w borde räcka.

Bara en notis!

Permalänk
Medlem

att använda sli är inte svårare än att stoppa två kort i burken, installera drivrutinerna (dom vanliga som man alltid använder...), och sen i Nvidia kontrollpanelen kollar man så att SLI är enableat... mao lätt som en plätt

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bellum
Jag tänker inte kommentera själva systemet, för det finns det folk som har bättre kol på än jag, men dina tre SLI frågor:

1: En SLI-bracket (Eller SLI-brygga) är en "kabel" eller kanske snarare ett avlångt kretskort som kopplar ihop grafikkorten.
Kolla länken: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1120/790i_SLI_98...

2: Jo, den är absolut nörvändig.

3: SLI-bryggor skall medfölja moderkortet (tillskilnad från ATI´s motsvarigheter som följer med grafikkortet) såvitt jag vet.

Klart egendomligt att ditt moderkort inte har detta tillbehör, särskilt med tanke på att både Deluxe och Premium i samma serie har det!

Kan inte minnas att jag sett SLI-bryggor löst, men helt omöjligt borde det ju inte vara att få tag på en.

Ett annat alternativ är ju att byta modell på moderkortet, och tillse att man väljer en med SLI-brygga, men det kanske är lite drastiskt?

Hoppas detta varit till lite hjälp iaf!

Tack för svaret!
Jo, det verkar lite egendomligt att den inte har med någon sån brygga om det brukar följa med moderkort..
Det borde ju gå att få tag på någonstans tycker man, men frågan är vart. =D
I värsta fall får jag väl göra som du säger, leta rätt på något annat moderkort, haha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Om du inte tänkt att använda ditt gamla nätaggregat så är det något du har missat att lägga i kundvagnen.
Ett kvalitetsagg på runt 500w borde räcka.

Bara en notis!

Jag hade faktiskt tänkt att använda mitt gamla nätagg, det ligger på 700Watt så jag tycker det borde räcka, men det kanske är nått man skulle se över också, får typ panta burkar ett par veckor för att skramla ihop till ett nätagg, haha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
att använda sli är inte svårare än att stoppa två kort i burken, installera drivrutinerna (dom vanliga som man alltid använder...), och sen i Nvidia kontrollpanelen kollar man så att SLI är enableat... mao lätt som en plätt

Det verkar ju ganska simpelt, men man måste väl ha en såndär SLI-Bracket/kabel-grej mellan grafikkorten? Eller behövs inte det längre?

Permalänk
Medlem

Man måste ha sli brygga.

Köp ett likadant mk som jag har eller välj antingen Asus p7p55d evo eller msi gd-65 så får du med sli brygga