Permalänk

Bygga och sälja datorer

Hej hej, vill börja med att säga att jag inte är helt hundra i valet av forumsektion, ens om jag är inne på rätt forum? Men ni brukar ge så jädrans bra och ärliga svar, och det är det enda jag är ute efter.

Jag har alltså tänkt att börja bygga och sälja datorer, samt om möjligt sälja enstaka komponenter.
"Åh nej, ännu en som tror att det inte finns någon annan som tänkt på detta innan eller som tror att det ligger guld och gröna skogar i att bygga datorer", tänker ni? Jag förstår er, men det är inte såna svar jag letar efter för jag vet mycket väl att det finns ziljontals datorbutiker och att man inte kan mäta sig med Michael Dell i tillgångar om man vill syssla med detta. Vad jag har förstått så är marginalerna oerhört små.

Då har vi det avklarat.
Jag driver redan ett företag och vet hur mycket jobb det innebär utan att kunna ta ut speciellt mycket pengar, så jag är helt och hållet beredd på detta i uppstarten av firman.
Det jag funderar mest på och behöver er hjälp med är att binda ihop det hela.
Jag vill alltså bygga ihop olika datorpaket som rekommenderas till olika användargrupper, det ska finnas kompatibilitetsvarnare mellan olika komponenter och sådär via hemsidan som hela firman drivs ifrån.
Det optimala är ju att jag köper delar ifrån tillverkarna direkt, men det känns inte allt för tillgängligt i den lilla skala jag trots allt måste börja i. Då får jag alltså vända mig till folk som sysslar med att köpa komponenter och sen säljer vidare, att jag alltså blir en återförsäljare till dessa.
De här verkar syssla med precis det CapTech, men jag undrar om man kan köpa i mindre ordrar från dem, såsom 5 produkter åt gången? (T ex fem grafikkort, fem prollar osv).
I början kan jag tänka mig att sälja så lite som en-tre datorer i månaden bara för att lära mig hur det hela går till och om det verkligen är någonting jag skulle kunna satsa på helhjärtat osv.

--EDIT--
MÅLGRUPP

Kunden förstår att det är billigare att köpa datorer om delarna blivit
plockade från olika ställen än att köpa en färdig dator från tex Siba, Elgiganten eller Media Markt.
De kan ha krav som "Den ska klara WoW och Modern Warfare 2"
Det ska finnas datorer som lämpar sig för tex tre typer av internetanvändare, tre typer av arbetsdatorer och tre typer av gaming. (Allt detta är bara flyktiga idéer)
Lösa komponenter ska även gå att köpa.

Känns som att jag får framhäva på något sätt att de inte ska försöka bygga
själva utan att lämna det till mig då jag vet vad jag pysslar med.
Det ska vara som att de bygger datorn själva fast de inte behöver göra det fysiska byggandet.
Antingen väljer de från färdiga paket eller så väljer de delar själva, sen byggs datorn och skickas.
--
Sammanfattning av mina frågor:
- Kan man köpa direkt från tillverkare?
- Finns det återförsäljare som skickar mindre ordrar?
- Hur många bör jag räkna med att sälja för att få en hyfsad marginal?
- Vad bör jag veta mer innan jag börjar?

P.S. Om du ABSOLUT vill påpeka varför det inte kommer gå så får du också säga varför så jag kan lista ut hur jag ska få det att funka.

Permalänk
Medlem

Vilka är din målgrupp lär du tänka på. Jag menar ingen som hänger här på sweclockers vill väll köpa av dig. Alla gamla tanter och gubbar som bara tänker på virusskydd går väl till siba. Då finns ju idiot p12:erna kvar. Så sälj till dom.

Permalänk

Ska fixa in målgruppen i orignalpost.
Men lite snabbt så är det såklart inte till folk här iom att de/ni bygger själva. Det ska vara de där som precis förstått att det är billigare att köpa i delar men de har inte den blekaste hur man bygger ihop allt.
Sen är ju målsättningen att det ska bli lättare att gå till min hemsida och plocka ihop datorn och se om de funkar tillsammans och vad det kommer att kosta, därför måste jag också lyckas att vara billigare än de större kedjorna så att kunden inte går in på min sida och skaffar en lista på delar de ska ha och sen flyger iväg till komplett och köper dem där. Se edit för mer info ang. målgrupp.

Permalänk
Medlem

Jag håller på med detta just, fast i Norge och tippar att det finns möjligheter även i sverige att skaffa sig återförsäljaravtal med de större grosisterna om mindre beställningar, för att köpa direkt från tillverkare behöver du lång historia i branchen eller goda vänner eller familjemedlemmar i företagen. Det tar ett tag innan du blir känd, men om du som jag konsentrerar dig om en nisch som exempelvis jag bygger bara entusiastdatorer annars har du konkurens ifrån företag som komplett och inet mm och då har di inte många kronor att tjäna. Du måste erbjuda något som man annars inte kommer åt så lätt och man inte har tid eller lust att påta med själv, för att man har råd att betala extra för det till dig. Jag är i stort sett ensam i Norge i detta segmentet och mina kunder är killar+enstaka tjejer i 25-35 årsåldern som arbetar mycket och inte har tid eller viljan att lära sig sätta i hop en dator av olika anledningar, men som vill ha det bästa marknaden erbjuder just nu och lite anpassat til sina behov om lagring och nätverk mm. Jag har annat jobb att sköta med så jag måste begränsa mig till max 10 i månaden annars hinner inte jag, för jag är också pappa och tycker om att umgås sosialt och spelar en del själv med.
Jag tror det finns en god marknad i din stad, men se upp för bedragare och se till att betalning sker på ett bra vis och att handpenning är såpass stor att man inte skiter i sin beställning. Och sist men viktigast ! Ge din kund MER än vad du skulle förvänta dig själv ! En timme extra på kabeldragning och att använda riktig feser vätska i en vattenkylning i stället för glykolvatten är sånt som uppskattas och gör att kunden återkommer. Ta dig bra betalt men ge det bästa också ! Dessa killarna och tjejerna vill ge ett par tusenlappar mer än vad andra datorbyggare vill ha för att få det bästa och skiter i att kompisen säger det är bortkastade pengar för andra grejor gör samma jobb, för dom vet att det inte är så genom sin livstil ! Har dom använding för så kraftiga konfigurationer ? Det är inte min sak, dom beställer det bästa och får det !

Permalänk

Väldigt bra svar, kul att höra att det går bra för dig!
Det är jag och en kille till som tänkt genomföra detta, han är den kunniga prestandamässigt, får alltid reda på nya saker i god tid och han har hjälpt flera vänner tidigare att bygga ihop datorer.
Jag är den som sköter webbdelen då det är det jag jobbar med för tillfället, det är också där vår nisch kommer ligga. Jag är inte helt bekväm i att outa vår fullständiga idé än, vi vill först se hur pass bra den skulle hålla

Vi har i alla fall inte bara tänkt rikta in oss på att sälja datorer i medelklassen, utan du ska kunna säga vad du vill kunna göra på din dator och hur pass länge den ska vara bra och då ska vi komma med ett förslag och en offert.
För att korta ned "butiken" så kan man ju kort och gott säga att det säljs komponenter, paket, egna konfigurationer, kringsutrustning(dock inte från start) och rådgivning om hårdvara.

shagy: Vad ligger din marginal på i genomsnitt? Såg någonstans att man bör räkna mellan 5-15%.

Permalänk

Ingen mer som har några tips eller så?

Permalänk
Medlem

Angående captech så kan du köpa lösa delar om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk

Vad är acceptabelt angående leveranstid då? Det optimala vore ju att kunna erbjuda 2-4 dagar från beställning till att datorn finns vid dörren, men nu har jag leverantörers leveranstid att rätta mig vid eftersom jag bara kommer beställa från dem när jag fått en beställning.
Det kan bära eller brista på det här tror jag, kan man få samma dator för ungefär samma pris fast några dagar tidigare så väljer man mycket hellre den, eller har jag fel?

Permalänk

1-3 datorer i månaden låter inte som så stor arbetsbörda...

Hur ska du marknadsföra dig? Ska du vara "billig" eller erbjuda något annat som dina konkurenter inte kan? Tex komplett har ju färdiga paket man kan beställa. Vad differentierar ditt tänkta företag?

Du kan väl inte bara börja bygga ihop random datorer och kränga dem via blocket. Det blir man inte rik på

Fundera vilket mervärde du kan erbjuda marknaden innan du tar nästa steg.

Några exempel:
Exklusiva datorer - exklusiva datorer med perfekt kabeldragning, tyst kylning och massiv prestanda för de som vill ha det bästa. En liten målgrupp, men som är beredd att betala bra. Kräver dock mycket goda kunskaper om PC-byggande.

Custom design - datorer som byggs helt anpassade efter kundens behov, gära i unika datorchassin och med ovanlig hårdvara, anpassade för kanske CAD/CAM, hemmabio eller liknande. Kräver mycket god allmänkunskap om datorer och olika tillämpningområden.

Billiga datorer - konkurrera med pris. Bygga ihop billiga men bra datorer... dock känns denna marknad ganska mättad. Svårt att hitta en kanal för försäljning. Nästan omöjligt att hålla lager.

Svara på fråga; varför ska någon köpa en dator av "mig"?

Permalänk
Medlem

Captech är en bra distributör, väldigt bra support och rma hantering. finns även swedeltaco, techdata, actebis, order, hattelco, ingram micro, gandalf data. Det är några leverantörer som finns att välja på.

Permalänk
Medlem

www.green.se använder vi på jobbet, lägger vi order innan kl 17, har vi det i regel före kl 16 dagen efter. Tar små ordrar (Det är ju du som betalar frakt).

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk

Skurbert:
Jag har i början inte tänkt bygga mycket mer än så (1-3) för testa mig själv, om det är något jag kan tänka mig att pyssla med och i så fall expandera och bygga mer därifrån.
Krasst skrivet så kommer jag ha: 1. Färdiga paket med noga utvalda komponenter för kunder med specifika användningsområden, 2. En tjänst som hjälper kunden att välja rätt delar för sina behov (självplock) och sen också lösa delar som promotas. (Ursäkta svengelskan.)

Meega, Fiddeli:
Vad gäller här då, är det "billigast = bäst" eller vad bör man värdera hos sin leverantör?

Jag är mycket tacksam för alla svar hitintills, flera saker jag inte tänkt på som ni tar upp.

Permalänk
Medlem

Det jag personligen är beredd att betala extra för är god service, det lilla extra om man så säger, vetskapen att du tar tag i kundens önskemål från början till slut. Det är värt ett par kronor extra men om jag bara vill ha t.ex en muskeldator skulle jag ju lika gärna kunna köpa en dell (hemska tanke), en sådan går ju faktiskt lika fort + finns serviceavtal etc, men då blir jag bara "en kund i mängden".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

sorry för sent svar .... Jag lägger upp til en förtjänst på ca 25-30 procent efter moms för när skatten är borträknad och driftsutgifter så hamnar du ikring 10-15 procent och det SKA kosta mer för enn bättre produkt än en inetbyggd dator där man tex klungar ihop kablarna med strips och stänger burken och anser sig klar, det är DIN kvalite som kundkretsen betalar för.... i tillägg ska kunderna ha det bästa dom kan få för de pengar dom lägger upp, och det betyder inte alltid det dyraste, ofta är komponenter som är billigare bättre. Jag bygger mycket på W3540 processorer nu för dom är bra mycket kallare och klockar mycket längre till ett bra 24/7 klock än en i7 975 och är mycket billigare än W3570 som är mycket dyrare ! Jag slänger dock hellre in en 5870 CF konfiguration än ett 5970 för det är en markant prestandaökning. Tex jag fick en reklamation igår och killen var livrädd att jag skulle förstöra hans fina kabeldragning och skada den invändiga svarta lackeringen i ett lianlichassi med fönster för att jag skulle byta en defekt psu och då vet man att man har en nöjd kund som återkommer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Det jag personligen är beredd att betala extra för är god service, det lilla extra om man så säger, vetskapen att du tar tag i kundens önskemål från början till slut. Det är värt ett par kronor extra men om jag bara vill ha t.ex en muskeldator skulle jag ju lika gärna kunna köpa en dell (hemska tanke), en sådan går ju faktiskt lika fort + finns serviceavtal etc, men då blir jag bara "en kund i mängden".

Grejen är att jag bygger datorer så mycket kraftigare och snyggare än dell utan att ta de hutlösa priserna dom tar för vad jag vill säga är nedre eller mellan delen av högprestanda segmentet. Det vi pratar om här är datorer som är verkligen Bleeding edge segmentet till priser som kan matcha dell, det återstår att se en vilken som helst dell kunna konkurera med tex: En asus revolution bräda med 4,6 ghz i7 eller xeon processor och 5870 i triple crossfire med 6gb hyperx 2000 minnen och 1000w mist psu med HK 3.0 vattenblock på cpu och DD vattenblock på grafikkorten och corsair 800 D chassi som moddats för att rymma 2 eller stk monsta 360 radiatorer, slangar med ingjutna rostfria stålspiraler för att motverka strypning i hårda kurvor och aquastreampumpar i serie som genom usb gränsnitt kan styras och ge info om temperaturer i ditt os och lägga profiler efter prestandan du önskar i enskilda aplikationer. Lägg sedan till marginalsaker som 50 i 1 kortläsare och bluraybrännare och silenx fläktar på radiatorerna som flyttar 5x mer luft per db ljudnivå än vad noctuafläktar gör..... och desutom damskydd på alla luftintag för det blir ett jävla drag i en sån kofiguration om den dock är nästan ljudlös, ja det är ingen dell dator som kommer i närheten och en sådan grej skulle jag plocka ca 20 tusen kronor för..... vad är det för dell som kan mäta sig ? och vill du ställa den helt öppet och låta din dator visas som ett konstverk , det kan du utan vidare göra med ett snyggt custombygge..... Tänk om tänk rätt, kan du nöja dig med en dell så är du ändå inte en passande kund. Det finns naturligtvis mycket grymmare konfigurationer än detta men detta är ett typiskt system som jag levererar minst ett par gånger i månaden och tjänar ungefär 3-4 tusen kronor på att bygga. Sen blir det många sämre som jag tjänar 1500 till 2500 på och något innemellan som är mycket bättre för ska man gå högre då skiter man i pengar och kör hela racet ut och handlar för 100000 och då ligger min vinst på 20000 för då har man råd med att ge mig skäligen betalt också. gör matten och se vad en affär skulle tjäna på tillsvarande ! Jag menar bara ett sånt chassimod tar 4 timmar att göra snyggt, och kabeldragningen 2-3 timmar och monteringen av vattenblocken och slangar och pumpar tar väl ytterligare 4-5 timmar så det tar tid också fast det är jävligt roligt att bygga och det är ännu roligare att se det fungera sen, jag har lust att behålla dem alla men det har man ju inte råd med, men ser till att min egen är ett exempel att visa upp naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på att köpa in produkter när du får en beställning. Du kommer att få köpa enstaka exemplar för högre pris än om du köper in ett mindre parti samtidigt som du kommer få betala frakt många gånger om. Samtidigt kommer kunden få vänta några onödiga dagar extra.

Om man får gissa lite så tror jag att det är viktigt att vara ganska på som dator-snickare då komponenterna man köper in snabbt sjunker i värde. Det blir svårt att köpa in ett parti på 20 moderkort som du ska omsätta på ett år.

Jag tror du kommer få ta in ett parti med processorer, hårddiskar, moderkort, kylare osv. osv., allt som kan visa att du vet och har det som krävs för att bygga den bästa datorn för kunden. Det kan bli en ganska stor investering, framförallt om du vill börja smått.

Du kanske ska börja riktigt, riktigt smått om du inte vill ligga ute med pengar. Annonsera din tjänst till vänner och bekanta, motivera dina val av hårdvara för dem och gör det riktigt billigt. Få dem att gå till sina vänner och säga "av Wowbagged köpte jag min dator, den är riktigt bra!". Få lite reklam och en liten kundkrets redan innan du börjar att verkligen investera. Var dock tydlig med att det handlar om affärer så dem inte tror att du springer runt och gör saker gratis.

Jag tror det handlar mycket om det som Aldric T nämnde, att ge det där lilla extra. Vad kan du göra för kunderna som ger det där lilla extra? Kanske föra logg på alla datorer du säljer och till vem, så du har koll på vilka delar som kanske behöver bytas om 3 månader?
Var kontaktbar, om kunden har köpt en dator med ett 4770 idag men ringer dig om 6 månader och känner att spelen börjar bli lite krävande, vet du då direkt vilket grafikkort personen ska byta till (eller bygga ut med, kanske ett till 4770) samt vilka andra komponenter som kan tänkas flaska och behöver ett byte. Kanske du ska erbjuda att klocka processorn några procent bara. Kan du göra detta på 2 arbetsdagar hade det varit guld++++.

Stabil kundkrets som du erbjuder personlig service och kvalitet, bra kontakt med distributörer, kunskap om vilka komponenter som är "bäst" för varje syfte i dagsläget. Då är det nog bara att köra!

Problemet som jag tänkte komma till i inlägget var mest hur du tänker lösa garantier, reklamationer, ångerrätt och allt vad det heter? Vad händer om någons nätagg dör och drar med sig moderkort och processor? Har du råd att ersätta detta?
Hur mycket goodwill har du? Hur kommer det påverka din kundkrets när du måste trycka till en upprörd kund med trasig dator att du inte kan ansvara för eventuell skada? Hur kommer det påverka dina vinster?
Kommer du tillåta överklockning av datorerna? Om någon klockar med Vcore på auto och processorn bränns, vad gör du då?
Om du byter ett grafikkort och datorn skadas, vad gör du då?
Får man ens öppna datorlådan? Om inte, vad gör du när en hårddisk förstörs av värmeskador pga. att ett lager damm har lagt sig i datorn efter 1,5 år?

Det är här jag tror de största fallgroparna finns i dator-snickeriet. Det är ömtåliga saker som du handskas med som ska fungera i minst 2 år, det är nog här som stora butiker med hög omsättning kan dra ifrån småföretagare då det kan vara lättare och viktigare för ett större företag att visa goodwill mot mindre kunder, så dem kan få kontrakt med större.

Jag får medge att det mest är spekulationer, men jag tror det stämmer till stor del.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<