Permalänk
Medlem

Köpa bärbara från utlandet?

Har kikat lite på bärbar ett tag nu och ser att om man köper från sidor där dom säljer i dollar så får man ju en rejält mycket bättre dator till ett pris jämfört med sverige eftersom dollarn är så låg just nu.

Har sett att många rekommenderar notebookguru men tycker det verkar som det blir bra mkt billigare om man köper från nån amerikansk sida.

Någon som har ett bra förslag på nånon sida där man kan beställa billigt från eller åker man på massa tullavgifter så det inte blir värt det?
Har bland annat kolla på bestbuy.

Tack för svar PFH

Permalänk
Medlem

Här kan du iallafall räkna ut vad den skulle kosta från USA. http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgi...

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Vill du leva med fel tangentlayout då? det är inte bara att åäö inte finns utan det kan fattas fysiska tangenter också.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du med rätt hög trolighet åker på att få momsa en dator från utanför EU, dvs du får dels tullkostnader och sen 25% på datrorns pris och på frakten på den.

Jag skulle om jag var du hålla mig inom EU åtminstonde om du inte har möjlighet att åka fysiskt till USA och köpa en eller liknade så att de inte kan veta ifall du hade den med dig dit från början.

Du kan komma undan tullen, och isf grattis, tänk på att de har 120V där bara så du skaffar en annan strömadapter, och sen har vi förstås tgtbordet, men är det en modell som säljs här med så kan du säkert köpa ett svenskt bord som reservdel.

Permalänk
Medlem

aj fan låter krångligt och inte direkt lönsamt. aja priserna lockade iaf;)

Permalänk
Medlem

Men kolla in Tyskland eller England då, de har ju burkar de med.

De har lägre moms än oss och fler potentiella köpare så en burk här för 24k kan gå på 18k i Tyskland har jag sett tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Tänk på att du med rätt hög trolighet åker på att få momsa en dator från utanför EU, dvs du får dels tullkostnader och sen 25% på datrorns pris och på frakten på den.

Jag skulle om jag var du hålla mig inom EU åtminstonde om du inte har möjlighet att åka fysiskt till USA och köpa en eller liknade så att de inte kan veta ifall du hade den med dig dit från början.

Du kan komma undan tullen, och isf grattis, tänk på att de har 120V där bara så du skaffar en annan strömadapter, och sen har vi förstås tgtbordet, men är det en modell som säljs här med så kan du säkert köpa ett svenskt bord som reservdel.

Korrekt men strömadaptern lär med största sannolikhet klara allt från 110-230V.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ok, det är bara sladden man måste byta mao?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Ok, det är bara sladden man måste byta mao?

Hört talas om reseadapter? Finns på tex Kjell o Co för en femtiolapp.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår precis, jag var inte medveten om att alla klarade 120/230 nu för tiden bara, stickkontakten kan man ju som du nämner ha en adapter på om man vill.

Permalänk
Inaktiv

Re: Köpa bärbara från utlandet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av veijdar
Har kikat lite på bärbar ett tag nu och ser att om man köper från sidor där dom säljer i dollar så får man ju en rejält mycket bättre dator till ett pris jämfört med sverige eftersom dollarn är så låg just nu.

Har sett att många rekommenderar notebookguru men tycker det verkar som det blir bra mkt billigare om man köper från nån amerikansk sida.

Någon som har ett bra förslag på nånon sida där man kan beställa billigt från eller åker man på massa tullavgifter så det inte blir värt det?
Har bland annat kolla på bestbuy.

Tack för svar PFH

Jag beställde min dator från Ebay (Usa) och jag behövde inte betala moms/tull. Det ända som skiljer sig åt är att du inte ser åäö (men de finns där) utan istället är det 3 olika tecken, som ser ut ungefär som prickar. Men detta är något som du vänjer dig vid, iaf jag. Sen så behöver du inte byta/köpa adapter heller , utan det är endast en sådan här sladd som du behöver :

https://www.inet.se/datorer/baerbara/stroemkabel-3-polig-till...

Var noga med att kolla upp garantin på datorerna, vissa erbjuder "global" warrenty, och vissa krävs det att du skickar tillbaka datorn till USA osv. Men jag tvekade inte alls eftersom prisskillnaden är jävligt stort om man jämför Sveriges priser och momsen vill jag inte ens gå in på

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa bärbara från utlandet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Jag beställde min dator från Ebay (Usa) och jag behövde inte betala moms/tull. Det ända som skiljer sig åt är att du inte ser åäö (men de finns där) utan istället är det 3 olika tecken, som ser ut ungefär som prickar. Men detta är något som du vänjer dig vid, iaf jag. Sen så behöver du inte byta/köpa adapter heller , utan det är endast en sådan här sladd som du behöver :

https://www.inet.se/datorer/baerbara/stroemkabel-3-polig-till...

Var noga med att kolla upp garantin på datorerna, vissa erbjuder "global" warrenty, och vissa krävs det att du skickar tillbaka datorn till USA osv. Men jag tvekade inte alls eftersom prisskillnaden är jävligt stort om man jämför Sveriges priser och momsen vill jag inte ens gå in på

Lycka till!

Men du hade nog bara tur, för moms/tull ska betalas om man beställer från USA.