Permalänk
Medlem

Installera Raid 0?

Hej!

I min dator har jag 1 80gb hdd och 2st 640gb hdd.
De två 640gb har varit i raid 0, och 80gb disken har jag haft mitt os på.

Men idag när jag formaterade min 80gb hdd så försvan en 640gb och jag hade bara en C disk på 80gb och en D på 640gb fast den har varit på ca 1,3Tb. Och jag har inte rört den, bara 80gb hdd:n.
Men nu efter lite krångel så har jag fått fram den andra 640gb disken.
Så nu har jag 2st 640gb diskar i windows. Men den ena är inte synlig där man kan formatera diskar och skapa nya partioner och så när man ska formatera och installera nytt os.
Där visas bara 80gb disken och en 640gb disk. Sen blir det en disk på 100mb och en på 0mb. Och det tas från den hdd:n som jag ska ha os:et på.
Det finns alltså 4 olika diskar där man kan formatera, skapa nya partioner och så när man ska installera ett os.
En på 100mb, en 0mb, en 640gb och en 80gb.

Men sen i windows finns det 2st 640gb diskar och en 80gb.

Hoppas ni förstår men det är svårt att förklara.

Men min fråga är nu i alla fall, hur kan jag få de två 640gb diskarna i raid 0 igen så allt blir som förut? Dvs. En 80gb hdd med os på. Och en hdd på ca 1,3Tb.

jag har Windows 7 Ultimate och jag har formaterat 80gb disken förut utan problem.

Permalänk
Avstängd

Varför vill du ha raid 0 på dina lagringsdiskar då?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Först och främst är det för att jag vill ha det som en stor hdd. Sen köpte jag två mindre istället för en stor av den anledningen att om man har 2st hdd i raid 0 så skulle det vara bättre och jobba snabbara när det lägger lite pp varje hdd eller vad man kan säga.

Permalänk

nackdelen är iofs att risken för felkällor mångdubblas, men så länge det inte rör sig om viktig data så spelar det mindre roll...

Är det windows inbyggda mjukvaru-raid0(stripe) du kör eller har du någon form av raid-kontroller?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

RAID 0 på lagringsdiskar är nog det sämsta man kan göra efter att bada med en standard laptop.

RAID 0 Används på sånna diskar där man bara är ute efter top prestanda, installera spel på för att ladda banor snabbt eller lägga över redigeringsmaterial på för att snabbt läsa in när man jobbar med det.

Jag gjorde också den missen i början av karriären, för att sen bli utskrattad när man gått och försökt få hjälp med att rädda datan som låg där.

Det handlar inte OM all data kommer försvinna när ena disken går sönder utan NÄR.

Vill du ha större plats och lite mer snabbhet så ta 3 diskar i RAID 5, då får du tyvärr även med säkerhet i systemet, men det går att ignorera om man verkligen vill.

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

En bra variant av JBOD är nog bättre än RAID 0 om du endast vill ha en stor lagringsenhet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Syns båda 640gb - diskarna i bios? I så fall lär det bara vara att ändra till raid för lagringsenheterna (i stället för "IDE" lr liknande i bios) så borde den ju hitta din raid0 partition av de 2 diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stimulant
RAID 0 på lagringsdiskar är nog det sämsta man kan göra efter att bada med en standard laptop.

RAID 0 Används på sånna diskar där man bara är ute efter top prestanda, installera spel på för att ladda banor snabbt eller lägga över redigeringsmaterial på för att snabbt läsa in när man jobbar med det.

Jag gjorde också den missen i början av karriären, för att sen bli utskrattad när man gått och försökt få hjälp med att rädda datan som låg där.

Det handlar inte OM all data kommer försvinna när ena disken går sönder utan NÄR.

Vill du ha större plats och lite mer snabbhet så ta 3 diskar i RAID 5, då får du tyvärr även med säkerhet i systemet, men det går att ignorera om man verkligen vill.

Men jag lagrar ju inte massa viktiga saker, utan det är ju bara spel och program som jag vill ska laddas fort och så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremPixel
Syns båda 640gb - diskarna i bios? I så fall lär det bara vara att ändra till raid för lagringsenheterna (i stället för "IDE" lr liknande i bios) så borde den ju hitta din raid0 partition av de 2 diskarna.

Ja. Bägge syns i bios. Ska gå in och kolla där nu som du sa.

Edit: Har kollat nu, men jag hitta inte ens något ställe som man kunde ändra på.
Men den där raid0 partitionen lär nog inte finns kvar eftersom ag höll på o formatera alla hårddiskarna och så igår för att få fram den ena 640gb disken.

Permalänk
Medlem

Vore tacksam om någon bara kunde säga hur jag kan få mina två hårddiskar i raid 0 igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izbiten
Vore tacksam om någon bara kunde säga hur jag kan få mina två hårddiskar i raid 0 igen.

Svara på sweloop64s inlägg så är det lite enklare för oss att kolla upp om det går eller inte.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Tyvär vet jag inte. Eftersom jag inte är så kunnig inom detta. Det var en kompis till min far som fixade detta åt mig. Finns det något sätt jag kan kolla?

Permalänk
Medlem

Jag antar att ditt moderkort har "intel matrix storage controller", isf ställ om sata till RAID i BIOS, sedan trycker man ctrl+i när "intel matrix storage" går igång efter BIOS & före windows, där skapar man lätt en raidpartition utav de båda diskarna, sedan kommer windows att se de båda diskarna som en disk. Oavsett om man installerar om windows eller inte

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

kanon. Det ska jag pröva.

Permalänk
Medlem

Har kollat nu.

jag gick först in i bioset. Men hittade inget som jag kunde ändra från sata til raid. Men bara ide till raid. Och när jag gjort det kom jag in på det där stället som jag kunde skapa sånadär raid partitioner. Men det fanns redan en. Som var exakt lika stor som jag har haft förut.
Jag provade att ta bort den och göra en ny.
Sen starta jag om datorn.

Men den gick inte att starta då. Den kom bara till den där Windows flaggan och sen stog det att windows startades.
Sen starta bara datorn om sig. Och det gick runt så.
Så provade jag att ändra från raid till ide på det där stället i bioset.
Och då starta den. Men nu finns bara en 640gb disk igen.

Permalänk
Medlem

Antar att du får installera om windows också, kanske finns någon fix runt det hela.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hehe, nu har den andra 640gb disken försvunnit med.
Ju mer jag rör datorn desto värre blir det känns det som.
Men ska pröva installera om windows nu.

Permalänk
Medlem

Har installerat om Windows och allt nu. Och nu funkar allt.
En hdd på 80 gb och en på 1,16Tb.

Tack för all hjälp.

Mvh