Apple vägrar rökare service

Permalänk
Medlem

Vad de flesta här inte verkar ha förstått är att de omtalade personerna nekats service pga att Apple anser att det skulle innebära en hälsorisk för teknikerna som handskas med de inlämnade datorerna. Det har inte att göra med huruvida felet i datorerna orsakats av rök. Hade Apple valt att felsöka och konstatera att felen orsakats av att datorerna utsatts för rök hade kanske flera av inläggen här varit något mer relevanta. Jag tycker att det är ganska löjligt att inte vilja handskas med en dator som luktar rök. Har svårt att se hur detta skulle innebära någon hälsorisk som inte kan avhjälpas med enkel skyddsutrustning. Datorer som står där det finns päls- eller fjäderklädda djur borde rimligtvis behandlas på liknande sätt om man vill se till vad som är skadligt för både datorer (vilket iofs här inte var av intresse) och tekniker.
Om nu Apple är så måna om sina anställda borde de inte släppa in rökare i sina butiker öht. Visst är det glädjade att höra om ett företag som tänker på sina anställdas hälsa men om man vill sälja en produkt som inte får utsättas för rök för man nog uttala detta lite tydligare. Är ytterst tveksam till att dessa fall skulle hålla vid en rättslig prövning i USA.
Tur att inte viktigare marknader ännu inte är helt privatiserade. Visst hade det varit intressant att vägra personer som luktar rök sjuk- och äldrevård.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Detta har helt med personlighet att göra.
Min styvfars mamma slutade över en dag efter 30 år+ användande. min frus mamma klarar inte av 5timmar utan pinnarna.

jaså? har det helt med personlighet att göra? intressant då alla har något man reagerar starkt på (som pumpar ut dopaminet dvs)... å jag lovar dej att VEM SOM HELST blir starkt beroende av tex nikotin, heroin, kokain mm. Det handlar inte om personlighet som du menar det, det handlar om rätt aktivitet/substans/blahblah till rätt person/personlighet. Dessutom krävs det för de flesta antagligen ett antal försök innan man lyckas (beror på att man lär sej se fallgropar mm). Tro mej, beroende är något jag känner till på alla jävla punkter som finns

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Om du tankat bensin i en dieselbil och lämnat in den på garantin så hade de garanterat nekat dig reperationen gratis eftersom du inte tankat avsett bränsle.

Jag är säker på att en dator är gjord för luftkylning och inte cigarettrökskylning.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Vad de flesta här inte verkar ha förstått är att de omtalade personerna nekats service pga att Apple anser att det skulle innebära en hälsorisk för teknikerna som handskas med de inlämnade datorerna. Det har inte att göra med huruvida felet i datorerna orsakats av rök. Hade Apple valt att felsöka och konstatera att felen orsakats av att datorerna utsatts för rök hade kanske flera av inläggen här varit något mer relevanta. Jag tycker att det är ganska löjligt att inte vilja handskas med en dator som luktar rök. Har svårt att se hur detta skulle innebära någon hälsorisk som inte kan avhjälpas med enkel skyddsutrustning. Datorer som står där det finns päls- eller fjäderklädda djur borde rimligtvis behandlas på liknande sätt om man vill se till vad som är skadligt för både datorer (vilket iofs här inte var av intresse) och tekniker.
Om nu Apple är så måna om sina anställda borde de inte släppa in rökare i sina butiker öht. Visst är det glädjade att höra om ett företag som tänker på sina anställdas hälsa men om man vill sälja en produkt som inte får utsättas för rök för man nog uttala detta lite tydligare. Är ytterst tveksam till att dessa fall skulle hålla vid en rättslig prövning i USA.
Tur att inte viktigare marknader ännu inte är helt privatiserade. Visst hade det varit intressant att vägra personer som luktar rök sjuk- och äldrevård.

Det du nämnde sist där påpekade jag tidigare, lite dolt kanske men de som förstår förstår
Vi kanske ska börja förbjuda Pizzerior, MacDonalds, Bilar mm... allt det där är ju skadligt för människor. Jag menar, bilar är väl för helvete farligare än lite tjärstank? Dom löper betydligt större risk att skadas bara genom att vara ute på företagets parkeringar.

Det här är enbart tramseri som Apple håller på med. Borde skämmas...

Visa signatur

[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

De som mot bättre vetande likförbannat ställer sig på nikotinets sida borde skämmas. Ingen annan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Om du tankat bensin i en dieselbil och lämnat in den på garantin så hade de garanterat nekat dig reperationen gratis eftersom du inte tankat avsett bränsle.

Jag är säker på att en dator är gjord för luftkylning och inte cigarettrökskylning.

Och?

Har du pajjat datorn så får du ju självklart stå för det, har apple gjort en miss som täcks av garantin så spelar det ingen roll hur du använt datorn - bara det inte var dina handlingar som framkallade felet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
De som mot bättre vetande likförbannat ställer sig på nikotinets sida borde skämmas. Ingen annan.

Det argumentet håller inte - alla har något de borde skämmas över. De som kör bil, de som tillverkar sprit, affärer som säljer allt som på någon nivå kan vara farligt för någon i vilket tänkbart scenario som helst.

Att en rökare lämnat in sin dator för reperation och sen blivit nekad det, är bara löjligt - inget annat. Ingen på Apple borde köra bil, röka, åka kollektivt (tåg/buss kan krocka med någon eller avge avgaser)...man kan dra det hur långt som helst.

Alla borde skämmas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
jaså? har det helt med personlighet att göra? intressant då alla har något man reagerar starkt på (som pumpar ut dopaminet dvs)... å jag lovar dej att VEM SOM HELST blir starkt beroende av tex nikotin, heroin, kokain mm. Det handlar inte om personlighet som du menar det, det handlar om rätt aktivitet/substans/blahblah till rätt person/personlighet. Dessutom krävs det för de flesta antagligen ett antal försök innan man lyckas (beror på att man lär sej se fallgropar mm). Tro mej, beroende är något jag känner till på alla jävla punkter som finns

Som du kanske förstår så menar jag att vissa personer klarar av att stå emot det kroppen vill mer än vissa andra, Självbehärskning helt enkelt.
Självbehärskningen är det som bestämmer om hur vida du kommer klara av att sluta eller inte.
Om det nu är så svårt att sluta på grund av dessa ämnen man blir beroende av, hur kommer det sig då att vissa klarar av att säga nu skall jag inte röka mer och sedan aldrig gör det medans andra måste få hjälp på alla möjliga vis trots att dom har motivationen till det?
Självbehärskning är allt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Det handlar inte om att ställa sig på någon sida. Inte från Apples håll iallfall. Det finns väl ingen som tror att Apple gör detta för att de vill bidra till minskad rökning? Anledningen är ju ganska given då Apple är ett företag och liksom alla andra privata förtag strävar efter vinstmaximering.

RainesX
Läs på lite om vad beroende är och hur det fungerar innan du slänger ur dig bottenlösa påståenden.

Permalänk
Medlem

Ett för tidigt aprilskämt?

Om datorerna blåses rent med tryckluft bör hälsorisken vara minimalt om den inte redan är minimal.
Om detta stämmer bör ju Apple flytta ut sina kontor och serviceställen ut på landet där de slipper den hälsovådliga uteluften som innehåller avgaser också.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Hmm, många tycker det är äckligt att handskas med en dator som blivit utsatt för rök. Men vad är inte helt vanligt damm då? Hudpartiklar och diverse annat jox från gud vet vad.. Och så blåser ni rent datorn och så sprids dessa i luften ni andas. Yum.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

detta e väll bra? röka är ju ändå inte något som någon borde göra...

Permalänk
Medlem

Skulle fixa en dator åt en polare en gång. Den ville inte starta när man tryckte på knappen sa han.
Jag öppnade den och hittade ett centimeter tjockt lager av nikotindamm som hade satt sig i alla fläktar och flänsar. Än värre var att fläkten inne i nätdelen hade stannat så att den överhettades vid användning. Tjocka dammlagret hjälpte inte heller med värmen.
PSUn hade dött och tagit moderkortet med sig.
Så visst kan en dator dö av rök...

Finns få saker lika vidriga att pilla med som en ordentligt inrökt dator.
Däremot så tycker jag också att Apples motivering var jäkligt dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som du kanske förstår så menar jag att vissa personer klarar av att stå emot det kroppen vill mer än vissa andra, Självbehärskning helt enkelt.
Självbehärskningen är det som bestämmer om hur vida du kommer klara av att sluta eller inte.
Om det nu är så svårt att sluta på grund av dessa ämnen man blir beroende av, hur kommer det sig då att vissa klarar av att säga nu skall jag inte röka mer och sedan aldrig gör det medans andra måste få hjälp på alla möjliga vis trots att dom har motivationen till det?
Självbehärskning är allt.

Ursäkta mej, de handlar INTE om självbehärskning. Det där var totalt respektlöst! Det handlar om det psykiska/mentala måendet. Snacka inte om något du inte har en susning om.

**edit
om du inte har förstått det så är psyket en kraft ljusår starkare än kroppen och är den kraften i ett negativt stadie kan den spela dej spratt och ljuga för dej med sådan massiv styrka att du totalt hamnar i dess våld. DET är vad en beroende kämpar mot. Självbehärskning är ett symptom på ett hyffsat, ett bra eller väl fungerande psyke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är fastslaget att anställda har farit illa av substanserna så ser jag inget fel i att neka service. Ingen ska behöva utsätta sig för fara när jobbet inte innefattar det. Datorer som skadats av tobaksrök ska självklart inte ligga under någon sorts garanti, det är löjligt. Man vet att tobaksrök skapar avlagringar om man är rökare. Varför skulle datorer vara befriade från detta för? Det finns en anledning till att man dör av rökning och för att det luktar skit. Det är för att röken sätter sig. Tar man då beslutet att röka inne så får man stå för det och ta konsekvenserna. Likagärna som man inte har datorn bredvid spisen när man steker köttbullar. Någon jävla intelligens måste ju förutsättas.

För övrigt tycker jag att Apple gör en god sak. Det är inte många stora företag som vågar jävlas med tobaksindustrin på något sätt.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta har helt med personlighet att göra.
Min styvfars mamma slutade över en dag efter 30 år+ användande. min frus mamma klarar inte av 5timmar utan pinnarna.

Så på ena sidan har vi din begränsade erfarenhet och på den andra sidan har vi all beroendeforskning som gjorts. Jag väljer att tro på det senare.
Personlighet (eller mer exakt viljestyrka) spelar naturligtvis en roll men hur en individ påverkas av en viss kemisk substans är mer relevant när det gäller att ta sig ur ett beroende.

Permalänk

Jag tror de flesta här är väldigt naiva och inte har erfarenheten att vara beroende av något. Tror ni att det är lätt att sluta röka? Det är lätt att säga -Men sluta röka då! När man inte har har någon erfarenhet av att vara ju nikotinberoende. Jag äcklas faktiskt lite av okunskapen här på forumet. Själv lyckades jag sluta för tre år sedan, efter många försök, då hade jag rökt i tio år. Jag tror att minst 90% av de som röker hjärtligt ångrar att de blev inlurade skiten. Sen är det bara bullcrap att folk gör ett aktivt val när man börjar. Vem som helst kan bli inlurad i ett beroende när man är ung. Själv började jag tycka om ciggmärken redan vid sjuårsåldern då jag började följa formel 1 med Marlborobilarna, Camelbilarna, West etc. Det bästa man kan göra är att förbjuda nikotinprodukter i affärerna så att framtida generationer inte exponeras för det.

Nu till Apple grejen:
Jag tror att de två datorerna var mer än vanligt inrökta. Det borde stå i manualen annars då cigaretter fortfarande är lagliga och får "användas" inomhus.

Permalänk

Finns det folk som röker inomhus än idag? Det var mig något nytt, bortsett från några enstaka som bor på landet med eget gammalt hus. -Vilka inte brukar köpa någon dator och om de gör det så blir det någon billig modell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Har aldrig gillat Apple, men det här får mig att tänka om.

Hehe den var bra.
Men självklart skall inte Apple bry sig om vilka droger användare av en dator intager, men om använder väljer att kleta ner datorn med rester av drogerna, ja då kan denna räkna med att garantin kanske inte gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad spelar det för roll?
Om garantiärendet är genuint (och i sig inte beror på rökningen) är det väl självklart att kunden ska kunna lämna in datorn.

Om sen apple inte kan/anser det vara värt (ev. på grund av hälsoskäl) så är det väl bara att kasta datorn och ge kunden en ny - svårare än så är det inte och så är ju fallet vid många andra garantiärenden. Är det jobbigt att reparera något så är det ofta billigare att ersätta med en ny.

Om du väljer att utsätta en apparat för något hälsofarligt, så är det inget bra argument för att du skall få en ny vid reparation.
Så folk får röka hur mycket de vill, bara de inte gör det på datorn. Apple har knappast möjlighet att övervaka alla och se ifall de feströker, eller gör det utanför datorns närhet. Även om de skulle detta, så skulle det inte hålla i rätten att slippa reparation p.g.a. detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Så på ena sidan har vi din begränsade erfarenhet och på den andra sidan har vi all beroendeforskning som gjorts. Jag väljer att tro på det senare.
Personlighet (eller mer exakt viljestyrka) spelar naturligtvis en roll men hur en individ påverkas av en viss kemisk substans är mer relevant när det gäller att ta sig ur ett beroende.

Jag vet att jag har mycket begränsad erfarenhet i detta då jag aldrig rökt eller kommer göra detta. Men är det inte detta vi har hjälpmedel till?
finns ju ämnen som man kan få om man blir inlagd som hjälper kroppen att rensa ut det som hämmar en?
När det komemr till beroende så vet jag vad jag pratar om då jag har fåt olika mediciner som har fullständigt brytit ner en men som man måste kämpa emot för att kunna sluta med dom.

Säger inte att alla "kan" sluta omgående menar bara att alla kan "sluta" om dom vill och vilket tillvägagångssätt man väljer och har möjlighet till är en annan sak.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Det argumentet håller inte - alla har något de borde skämmas över. De som kör bil, de som tillverkar sprit, affärer som säljer allt som på någon nivå kan vara farligt för någon i vilket tänkbart scenario som helst.

Att en rökare lämnat in sin dator för reperation och sen blivit nekad det, är bara löjligt - inget annat. Ingen på Apple borde köra bil, röka, åka kollektivt (tåg/buss kan krocka med någon eller avge avgaser)...man kan dra det hur långt som helst.

Alla borde skämmas.

Som samhället ser ut idag behöver i transporter. Det finns dessutom elbilar. Det argumentet går bort. Sprit används som regöring. Det argumentet går bort. Kollektivt så finns det tunnelbana där ingen risk för krockar finns och tex MTR har förarlösa banor med dörrar på perrongen så man inte kan trilla ner på spåret. Det argumentet går bort.

När det däremot gäller nikotin så finns det inget som helst argument för. Så den som framhärdar borde skämmas dubbelt upp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Jag tror de flesta här är väldigt naiva och inte har erfarenheten att vara beroende av något. Tror ni att det är lätt att sluta röka? Det är lätt att säga -Men sluta röka då! När man inte har har någon erfarenhet av att vara ju nikotinberoende. Jag äcklas faktiskt lite av okunskapen här på forumet. Själv lyckades jag sluta för tre år sedan, efter många försök, då hade jag rökt i tio år. Jag tror att minst 90% av de som röker hjärtligt ångrar att de blev inlurade skiten. Sen är det bara bullcrap att folk gör ett aktivt val när man börjar. Vem som helst kan bli inlurad i ett beroende när man är ung. Själv började jag tycka om ciggmärken redan vid sjuårsåldern då jag började följa formel 1 med Marlborobilarna, Camelbilarna, West etc. Det bästa man kan göra är att förbjuda nikotinprodukter i affärerna så att framtida generationer inte exponeras för det.

Nu till Apples grejen:
Jag tror att de två datorerna var mer än vanligt inrökta. Det borde stå i manualen annars då cigaretter fortfarande är lagliga och får "användas" inomhus.

Gratulerar till vinsten mot ciggaretterna!

Jag kan ärligt säga att nikotinet är den drog som är svårast att sluta med. Jag har belägg för det påståendet också Efter 20år med all upptänklig skit jag tryckt i mej så vad sitter jag fortfarande kvar med??? nikotinet... snusform då.

Det säger en del

Visa signatur

Permalänk

Rökning skadar hälsan.
Även datorers.
Sluta röka, stöd mer pengar åt att uppgradera datorn istället :'D hehe

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Om det är fastslaget att anställda har farit illa av substanserna så ser jag inget fel i att neka service. Ingen ska behöva utsätta sig för fara när jobbet inte innefattar det. Datorer som skadats av tobaksrök ska självklart inte ligga under någon sorts garanti, det är löjligt. Man vet att tobaksrök skapar avlagringar om man är rökare. Varför skulle datorer vara befriade från detta för? Det finns en anledning till att man dör av rökning och för att det luktar skit. Det är för att röken sätter sig. Tar man då beslutet att röka inne så får man stå för det och ta konsekvenserna. Likagärna som man inte har datorn bredvid spisen när man steker köttbullar. Någon jävla intelligens måste ju förutsättas.

För övrigt tycker jag att Apple gör en god sak. Det är inte många stora företag som vågar jävlas med tobaksindustrin på något sätt.

Om du hade läst något av det jag skrivit hade du förhoppningsvis nöjt dig med dina första två meningar! Sålänge det inte står uttalat att datorn inte får utsättas för rök kan man inte neka ett garantiärnde genom att lukta på produkten. Ta en titt på hur en hund- eller kattägares dator ser ut. Kan garantera att det är mycket mer än bara damm i dessa som definitivt påverkar kylning och leder till överhettning. Bör garantiärendet avskrivas i det ögonblick man hittar djurhår i datorn med motiveringen "Någon jävla intelligens måste ju förutsättas."?

Om du sedan tror att Apple gör detta för att djävlas med tobaksindustrin bör du nog tänka om.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är mer än helt rätt. Mycket bra initiativ från Apple!

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet att jag har mycket begränsad erfarenhet i detta då jag aldrig rökt eller kommer göra detta. Men är det inte detta vi har hjälpmedel till?
finns ju ämnen som man kan få om man blir inlagd som hjälper kroppen att rensa ut det som hämmar en?
När det komemr till beroende så vet jag vad jag pratar om då jag har fåt olika mediciner som har fullständigt brytit ner en men som man måste kämpa emot för att kunna sluta med dom.

Säger inte att alla "kan" sluta omgående menar bara att alla kan "sluta" om dom vill och vilket tillvägagångssätt man väljer och har möjlighet till är en annan sak.

Man blir inte av med ett beroende för att ämnet inte finns kvar i kroppen... som jag sa, det handlar om Psyket. Du talar om det fysiska vilket är en jävla barnlek att klara. Jag kan ärligt säga att heroinister som bara gnäller över sina smärtor i några dagar elle en vecka gör mej arg... har själv vart beroende av även det men det värsta av allt är benzodiasipiner som sätter sej så hårt på psyket (och kroppen de första 3-6 månaderna) i upp mot 3år. Min benzoavtändning hade sitt slut för runt en månad sedan.

För att bli av med ett beroende är det viktigt att man är stabil, dvs mår iaf hyffsat bra och har ett väl fungerande nätverk runt sej i form av sina arbetskamrater, vänner, familj, hobbys mm. Detta gäller även i hög grad nikotinberoende. Den drog/droger du valt att leva med har under många år blivit en fast punkt, en vän någon som alltid finns till hands och kan stötta. Det är inte lätt att göra sej av med en sådan 'vän'

Glömde ju fråga: Var det benzo du fick? Nåja, medc. är inte roliga iaf :-/

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
Ne, För sen när behöver DATA service? En Dator kanske behöver...

Herregud vad folk är glada för att rätta svenskan på denna sajten otroligt. Jag ska aldrig köpa en MAC dator. Nöjd nu?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Jag jobbade ett tag i en datorbutik och fick in ett par maskiner som var helt klibbig på insidan av nikotin och tjära. I ett fall hade hälften av fläktarna slutat snurra och den optiska enheten kunde inte läsa skivor för att där var en hinna över optiken med tjära. Vi godkände inte det som ett garantiärende och vi lämnade tillbaka datorn inslagen i en svart sopsäck...

I ett sådant fall så är det korrekt agerat.

Jag vågar tro att samma förhållande gällde med de två Mac-maskiner artikeln nämner, men det traditionella sensationsmakeriet hos de flesta nyhetstjänster försöker förstås få det att låta som att datorerna var helt opåverkade och Apple är elaka som nekade reparation enbart för att djävlas.

Jag gillar inte Apple, men jag tror inte att de är så otroligt hjärnskadade att de skulle vägra en reparation av en dator bara för att personen som äger den är rökare. Det måste finnas en mer logisk förklaring.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
TEXT

Var det inte lite grann härnans kraft över kroppen som jag om än lite klumpigt nämnde tidigare? Får ursäkta mig om det var klumpigt. Handterar inte svenksa i skrift så grymt bra ^^

Men visst jag förstår hur du menar och håller med dig.
När kroppen säger en sak och du vill något annat så är det motivation och självbehärskning (psyke som du säger) som behövs.

Dock så har vissa personer ett starkare psyke än andra och kan klara av ett sådant beroende lätt (eller lättare än andra om man så vill)

EDIT:
Kommer inte ihåg vad medicinen jag fick heter men det var smärtstillande (läkaren varnade mig för att den kraftigt halusigen och beroendeframkallande.) Var i samband med att jag fick bältros som jag fick den. tog den konstant i 2 månader och sen fick jag inte mer även om jag skulle få till att trappa ner med.

Min enskilt mest jobbiga och smärtfyllda situation i livet kan jag lätt säga.

Visa signatur

Permalänk

Rökare borde utsättas av fortsatt mobbing från alla håll och möjliga kanter. Tills de kanske inser att de är mobbade.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Nekar Apple mig service om jag är förkyld och nyser i tangentbordet? Det medför ju också en hälsorisk för den som ska reparera..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet