Inget ljud med iTunes via HDMI i TV'n

Permalänk
Medlem

Inget ljud med iTunes via HDMI i TV'n

Tja!

Har ett litet problem. Jag får inget ljud genom TV'n när jag spelar upp musik med iTunes och har datorn ansluten via HDMI. Alla andra program klarar av att spela upp ljudet via TV'n men iTunes klarar tydligen inte av det. Har försökt att göra alla möjliga olika inställningar och har kommit fram till att det antagligen beror på iTunes och inte på datorn då ja har satt HDMI-intefacet som standard att spela upp ljud via. (i kontrollpanelen > ljud)

Hjälp? Nån som vet hur man ska göra för att iTunes ska spela upp ljudet via HDMI?

Aternativet finns ju att köra en till sladd där man pluggar 3,5mm ljudutgången till tv'n men det hade varit lättare om det gick att fixa via HDMI-sladden :c

MVH Arvid

edit: Kör Vista 64-bit. Dator står i sign.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Re: Inget ljud med iTunes via HDMI i TV'n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Tja!

Har ett litet problem. Jag får inget ljud genom TV'n när jag spelar upp musik med iTunes och har datorn ansluten via HDMI. Alla andra program klarar av att spela upp ljudet via TV'n men iTunes klarar tydligen inte av det. Har försökt att göra alla möjliga olika inställningar och har kommit fram till att det antagligen beror på iTunes och inte på datorn då ja har satt HDMI-intefacet som standard att spela upp ljud via. (i kontrollpanelen > ljud)

Hjälp? Nån som vet hur man ska göra för att iTunes ska spela upp ljudet via HDMI?

Aternativet finns ju att köra en till sladd där man pluggar 3,5mm ljudutgången till tv'n men det hade varit lättare om det gick att fixa via HDMI-sladden :c

MVH Arvid

edit: Kör Vista 64-bit. Dator står i sign.

Tror att det finns beskrivet på min hembio. Håller på med precis samma sak. Kikade i Kjell&Co, där finns div splitters, switchar mm mm. Visst, är kanske inte kul att köpa på chans. Kollat med en riktig ljudbutik, inte datorbutik?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Inget ljud med iTunes via HDMI i TV'n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Tror att det finns beskrivet på min hembio. Håller på med precis samma sak. Kikade i Kjell&Co, där finns div splitters, switchar mm mm. Visst, är kanske inte kul att köpa på chans. Kollat med en riktig ljudbutik, inte datorbutik?

Jag är inte ute efter att köpa en switch eller liknande. Jag vill veta hur jag ska få iTunes att spela upp ljudet via HDMI istället för genom datorhögtalarna.

Problemet är att om jag exempelvis spelar upp en film i VLC eller ex. ett spel så körs ljudet genom HDMI --> ljudet kommer ur TV'ns högtalare. Men när jag kör iTunes kommer det ur datorns. Och jag vill att det inte ska göra det!

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Inget ljud med iTunes via HDMI i TV'n

Citat:

Jag är inte ute efter att köpa en switch eller liknande. Jag vill veta hur jag ska få iTunes att spela upp ljudet via HDMI istället för genom datorhögtalarna.

Problemet är att om jag exempelvis spelar upp en film i VLC eller ex. ett spel så körs ljudet genom HDMI --> ljudet kommer ur TV'ns högtalare. Men när jag kör iTunes kommer det ur datorns. Och jag vill att det inte ska göra det!

Ok, då har vi inte samma problem.

Permalänk
Medlem

Hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade precis på min dator och jag kan spela musik från iTunes på min TV via HDMI-kabel.

Har du testat uppdatera drivrutiner för ljudkortet? Senaste iTunes?

Jag kör Windows 7 x64. Det enda jag behöver göra är att ändra Uppspelningsenhet från Speakers till Digital Output.

Edit: efter att ha sökt lite på google så hittade jag iaf två andra med samma problem. Båda med laptops och båda med Windows Vista.

Du kan ju prova att köra iTunes i något av de kompabilitetslägen som finns.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Jag testade precis på min dator och jag kan spela musik från iTunes på min TV via HDMI-kabel.

Har du testat uppdatera drivrutiner för ljudkortet? Senaste iTunes?

Jag kör Windows 7 x64. Det enda jag behöver göra är att ändra Uppspelningsenhet från Speakers till Digital Output.

Kör också win 7 x64. Ändrar du det i iTunes eller i konstrollpanelen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör också win 7 x64. Ändrar du det i iTunes eller i konstrollpanelen?

I kontrollpanelen under "Ljud". I första fliken där har jag tre alternativ att välja mellan. Speakers, SPDIF Interface samt Digital Output. (Gissar på att det kan se lite olika ut beroende på vad man har för ljudkort osv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

I kontrollpanelen under "Ljud".

Okej.. för det har jag också gjort, men iTunes bryr sig inte om det utan spelar upp via högtalarna ändå. Alla andra program spelar via HDMIn men inte itunes. Nån aning om vart problemet ligger?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det första du kan kolla är om du har de senaste drivrutinerna för ljudkortet samt senaste versionen av iTunes installerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det första du kan kolla är om du har de senaste drivrutinerna för ljudkortet samt senaste versionen av iTunes installerat.

Updaterade precis ljuddrivrutinerna. Senaste verisionen av iTunes har jag redan. Installerade om min dator till windows 7 i förrgår
Ska pröva om det är någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu funkar det! tack så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehm.. ett nytt problem har uppkommit. Nu skalar TVn annorlunda så nu visar den inte alla pixlar. --> Det är svarta kanter runt det som visas på TVn. Eller så matar datorn ut annorlunda... det är samma inställningar på TVn som förut när den visade alla pixlar, men iTunes inte funkade med HDMIn.

Visa signatur