Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Marknadsundersökning

Vi är några elever från John Bauergymnasiet i Västerås som ska starta ett litet företag som erbjuder en tjänst där vi bygger ihop datorer åt privatpersoner utan kostnad. Just nu håller vi på med en marknadsundersökning för att se vilken målgrupp som verkar mest intresserade. Vi skulle uppskatta om ni kunde ta en minut och svara på följande frågor;

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?

2. Hur gammal är du?

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?
Nej - men bara för att jag älskar att bygga datorer själv.

2. Hur gammal är du?
23

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.
Spel, surfande, arbete, fotoredigering, bildredigering

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?
Max 10 000.

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?
Mig själv och/eller vänner och kollegor. Betalar i utbyte av kunskap.

Not:
Hur ska ert företag tjäna pengar?
Säljer företaget datorkomponenter också?
Får företag betala medan privatpersoner får det gratis?

Lite mer info hade varit trevligt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

1: Om ni bodde i närheten och ni såg seriösa ut, så visst om kostnaden var marginell eller gratis som ni nu sa.

2: Runt 30

3: Arbete, (3d-simulering, programmering etc), surfa och vanliga sysslor.

4: Runt 8000kr, men även intresserad av en riktig budget

5: Sweclockers, helt gratis. Lämna in datorn hos någon skulle aldrig falla mig in.

Det jag inte har förstått är hur ni har tänkt att finansiera det? Folk kommer komma tillbaka och klaga, för vem har haft en helt felfri dator? De vill reklamera saker som de anser är fel på, men tillverkaren säger att den fungerar perfekt. Då får ni problem, att lösa saker genom goodwill när ni inte tar betalt är ju knappast roligt.
Kolla på på Konsumenträtt delen här i forumet och se att det inte alltid är roligt att göra affärer med folk. Speciellt när man är en mellanhand, är det ens fel att t.ex. nvida/amd gör instabila grafikkretsar?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Not:
Hur ska ert företag tjäna pengar?
Säljer företaget datorkomponenter också?
Får företag betala medan privatpersoner får det gratis?

Lite mer info hade varit trevligt.

Tack för svaret!
Det hela är ett projekt vi håller på med i skolan och kommer göra det i ett halvårs tid. Det enda vi gör är att bygga ihop datorer, vi säljer inte komponenter och vi tar inget i betalt.

Det handlar alltså inte om något stort, utan bara ett skolarbete egentligen. Men en del i uppgiften var att göra en marknadsundersökning för att ta reda på vilken målgrupp som är mest intresserad.

Hoppas det var tillräckligt med information

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det jag inte har förstått är hur ni har tänkt att finansiera det? Folk kommer komma tillbaka och klaga, för vem har haft en helt felfri dator? De vill reklamera saker som de anser är fel på, men tillverkaren säger att den fungerar perfekt. Då får ni problem, att lösa saker genom goodwill när ni inte tar betalt är ju knappast roligt.
Kolla på på Konsumenträtt delen här i forumet och se att det inte alltid är roligt att göra affärer med folk. Speciellt när man är en mellanhand, är det ens fel att t.ex. nvida/amd gör instabila grafikkretsar?

Vi kommer självkart att ordna med ansvar osv. Det hela rör sig om något väldigt litet, vi siktar bara på att få ett par kunder som kanske är i våran bekantskapskrets, men skolan ville att vi skulle fråga folk för att få mer att gå på när vi bygger en webbplats osv.

Tack för ditt svar och för att du frågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Tack för svaret!
Det hela är ett projekt vi håller på med i skolan och kommer göra det i ett halvårs tid. Det enda vi gör är att bygga ihop datorer, vi säljer inte komponenter och vi tar inget i betalt.

Det handlar alltså inte om något stort, utan bara ett skolarbete egentligen. Men en del i uppgiften var att göra en marknadsundersökning för att ta reda på vilken målgrupp som är mest intresserad.

Hoppas det var tillräckligt med information

Ah, fattade det som att ni skulle "simulera" ett företag och försöka hålla det rullandes.

Men isåfall är det ju inget företag, utan en tjänst från er sida.

Hoppas att fler svarar på era frågor så ni kan dra någon form av resultat av svaren.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Ah, fattade det som att ni skulle "simulera" ett företag och försöka hålla det rullandes.

Men isåfall är det ju inget företag, utan en tjänst från er sida.

Hoppas att fler svarar på era frågor så ni kan dra någon form av resultat av svaren.

Ja precis. Men skolan vill se det som att vi startar ett litet "företag", hehe

Ledsen att jag var lite otydlig i början, trodde inte folk skulle vara så intresserade av att veta mer

Permalänk
Medlem

1. Om ni hade bra priser och gjorde bra jobb så varför inte

2. 21

3. Allt förutom att spela....

4. Just nu runt 10 000 som mest

5. Än så länge behöver jag nästan alldrig hjälp

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?
Kan ni skaffa speciella cpuer osv så visst.
Edit: läste inte så noga, jag skulle kunna tänka mig att köpa delar inte färdiga datorer...

2. Hur gammal är du?
18 år.

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.
Surfa, spela, film, överklockning, skolarbete.

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?
30k

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?
Kan jag inte lösa det är det google eller sweclockers som gäller.

Tack på förhand!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?
Nej, jag bygger alltid själv, men skulle kunna tänka mig att rekommendera er till släktingar om ni är duktiga.
2. Hur gammal är du?
35
3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.
Surfande, spel, musik, film, olaglig nerladdning

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?
7-8000

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?
Vänder mig till sweclockers eller andra sidor på nätet. Betalar inget.

Lycka till

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Re: Marknadsundersökning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Vi är några elever från John Bauergymnasiet i Västerås som ska starta ett litet företag som erbjuder en tjänst där vi bygger ihop datorer åt privatpersoner utan kostnad. Just nu håller vi på med en marknadsundersökning för att se vilken målgrupp som verkar mest intresserade. Vi skulle uppskatta om ni kunde ta en minut och svara på följande frågor;

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?

2. Hur gammal är du?

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?

Tack på förhand!

1. nej

2. 19

3. allt

4. inkl skärm, tangentbord, mus, musmatta, högtalare, headset?

5. internet, 0kr

--------------------------------------------

en person som köper en dator i delar kan nog redan med största sannolikhet sätta ihop den själv. Personer som inte kan sätta ihop datorer köper färdiga dell-datorer eller liknande

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Re: Re: Marknadsundersökning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid en person som köper en dator i delar kan nog redan med största sannolikhet sätta ihop den själv. Personer som inte kan sätta ihop datorer köper färdiga dell-datorer eller liknande [/B]

fast om det finns en bra tjänst som kan bygga ihop paket, då finns det ju ingen anledning att köpa dyrare färdiga paket. Det är ju bara att beställa ett paket o lämna in hos de.

ont kör jag mac;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

1. Nej

2. 24

3. surfade och porr

4. idag noll annars ca 10000

5. piratbukten för program, och sweclockers för support

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?
Njä, jag vill nog isåfall köpa mina delar och låta någon stor firma bygga ihop som man sedan kan få garanti av.

2. Hur gammal är du?
33 år

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.
Spel, arbete, surfande, filmtittande bla.

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?
Uppåt 15000 kr.

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?
Idag har jag en gammal dator där garantin gått ut. Just köpt lite nya delar.
Funkar inte dom som dom ska ringer jag till supporten där jag köpte dom.
Sen skriver jag också här om jag vill ha hjälp med något.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

kommer ni hem till mig och fixar med supporten om jag köper en dator av er. Vi kan säga att jag bor i Västerås så blir det lättare.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?
Verkligen inte. Då skulle jag behöva guida er till bästa köp och konfiguration samt en massa annat, och det har jag helt enkelt inte tid med.
En dator i bemärkelsen palm-PC, smart-PC, HTPC och någon typ av server.. där hade jag åtminstone sneglat på vad ni kan erbjuda för expertis.

2. Hur gammal är du?
20<x<30

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.

Ja, detta. Lägg på musik, bild, programmering, rendering och de flesta hobbyprojekt man kan tänka sig. Allt tar sin egen tid dock så svårt säga vad man använder datorn till utan att nämna allt. Mest tid tar spel.

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?
Runt 10 lax, detta nästan oavsett hur snorrik jag skulle kunna tänkas vara.

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?
Till Sweclockers ofc. Gratis i pengar, kostar tid.

Och vad händer på Jack Bauer-skolorna eg? Det här är nog fjärde markatundersökningen jag hört kommit från någon av de tjogtal skolorna den runda månaden..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

1. Skulle du vara intresserad av att anlita oss vid köp av ny dator?
Nej, tycker om att bygga datorer själv.

2. Hur gammal är du?
20

3. Till vilket/vilka användningsområde(n) använder du dator?
Ex. Spel, surfande, arbete.
Spel, Surf, skolarbete, lite bildredigering och Cad ritningar då jag har något projekt på gång.

4. Hur mycket pengar skulle du kunna lägga på en ny dator?
I brist på någon annan inkomst än studiebidraget.. i nuläget 7-10 men med fetare lön kanske upp emot 20-25

5. Vart vänder du dig idag för hjälp och support till din dator och hur mycket betalar du?
Sweclockers, kompisar. Gratis