Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"for Core i7" = ? Vad är detta för ny minnes"trend"?

Permalänk
Medlem

"for Core i7" = ? Vad är detta för ny minnes"trend"?

Sitter och försöker mig på att pussla ihop min nästa dator.
Håller på att göra ett Intel kit vs AMD kit för att sen se vart det slutar.

Men när jag är inne och kollar runt på minnen så dyker det upp;
for Core i7
for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

På fler och fler minnen.

Vad menas?
Bör man inte ha dessa till AMD alls?
Varför är dessa "bra" för just I5 eller I7 eller båda?

Permalänk
Medlem

Jag tror de menar att For I7 menas att de är optimerade för 1366 I7(9-serien) och de är triple channel minnen.

For i5 and i7 är optimerade för 1156(i5 och i7 8-serien), som är dual channel.

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par corsair 1600mhz minne som var "i5 & i7 minnen" på min phenom II x4. Funkar perfekt.

Antar att namnet bara är till hjälp. "Tex har du en i7 så bör du köra dessa minnen för att få optimal prestandta etc."

Det betyder iaf inte att dem inte funkar för amd=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

En till anledning är väl för att i7 är lite känslig vad gäller volten på minnena, max rekommenderade brukar vara 1.65 och då är det inte så bra att stoppa in några som har t.ex. 1.8v som standard.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Toppen,
tackar för infon.

Permalänk
Medlem

"En till anledning är väl för att i7 är lite känslig vad gäller volten på minnena, max rekommenderade brukar vara 1.65 och då är det inte så bra att stoppa in några som har t.ex. 1.8v som standard."

jag körde det ett tag, det fungerade bra... Dvs körde 1,8v minnen i 1,65v och det enda jag behövde göra vara att höja latencyn från 8 8 8 20 till 9 9 9 24; då kunde jag dessutom köra dem i 1600mhz (speccade för 1333). billigt o bra ^^