recensioner och tips om Hp compaq 615

Permalänk
Medlem

recensioner och tips om Hp compaq 615

Hej! Jag har tröttnat på min gammla Pentium D stationära skrot dator och funderar på att köpa en laptop.

Läst lite på forumet och kommit fram till att för 4k så är HPs 615 den bästa man kan få.

Datorn ska användas till surf, kolla film, lyssna musik och spela en del spel så som WoW, WC3, HoN, och CS 1.6 och kanske lite BF2.

Jag kräver självklart inte att datorn ska kunna maxa spelen, utan jag undrar om man kan få igång dom och spela dom i hyfsad grafik iaf.
CS och WC3 är jag 100 % på att det funkar.

Så om du har / eller har haft en Compaq 615 vad tycker/tyckte du om den?
Spelade du något av dessa spel på den?
Hur var film kvalitéten?
vad tyckte du om den i allmänhet?
var den snabb i laddningar?
osv.. osv..

Tips på andra Laptops uppskattas om du tycker att någon annan skulle vara mer prisvärd!

Tack på förhand

/ E

Visa signatur

Gaming Rigg
| Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2,8 GHz | 4GB DDR2 Corsair DHX XMS2 | Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 | Corsair HX 620W 80+ | XFX Radeon HD4850 512MB | 1280GB WD SATA II | Noctua NH-U12P |

Permalänk

Skrev i en annan tråd detta

Raderade mina inlägg och kör en liten sammanfattning om vad jag tycker om HP/Compaq 615. Jag bytte hårddisken till Seagate 320GB. Och slängde in 1GB minne till. Så nu har jag 3GB men 2.75GB funkar eftersom jag använder 32bits operativ.

+ Mycket dator för pengarna (Betalade under 4000:-)
+ Datorn är ganska lätt 2.5kg
+ Bra ljudkort i datorn. Ljudet låter klart och rent. Då med separata högtalare såklart
+ Datorn är hyfsat tyst
+ Inga problem hitta drivrutiner till datorn på tillverkarens hemsida
+ Behöver ej plocka isär hela datorn för att slänga in mera minne
+ Helt ok skärm Den är jäkligt tunn
+ W7 rullade på riktigt bra innan det blev nått fel på hårddisken (Hitachi)
+ Jäkligt pigg processor (Amd X2-QL-66) 2200mhz

- Simpelt bios
- Datorn går lite varm Speciellt med W7 Den är kallare med XP
- Tangentbordet sviktar lite grann Annars är tangentbordet helt ok
- Skärmen är blank kan bli reflexer i ljusare miljöer speciellt på sommaren
- Datorn kanske känns lite plastig Men man kan ju inte begära nått annat
- Som alltid när man köper ny dator är det installerat massor med program. Som man blir tvungen att avinstallera. Iofs är det alltid bäst att installera om datorn på en gång

Efter att nu haft datorn några dagar så måste jag säga att jag gillar den och är ganska nöjd med köpet Den har nu stått och gått i princip dygnet runt sen jag fick den Inga problem alls Ja förrutom hårddisken som det blev nått fel på Men det går ju att fixa Processorn är jäkligt pigg I min gamla hade jag en Intel 1733mhz men det är ruskig skillnad Som dag och natt ungefär Den är absolut värd 4000:-

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar!
Då har jag bara två frågor kvar.
Hur flyter den på i spel, jag kan inte begära mycket av den
Men spel som cs 1.6, wc3, css och bf2 möjligen kanske lite wow.
( då inga feta raids)
Hur flyter den på med typ minsta / medium grafik inställningar i BF2, CSS och WoW (WoW i low)
Hur mycket FPS kan man få ut?
Och hur är den att kolla film på?

/ E

Visa signatur

Gaming Rigg
| Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2,8 GHz | 4GB DDR2 Corsair DHX XMS2 | Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 | Corsair HX 620W 80+ | XFX Radeon HD4850 512MB | 1280GB WD SATA II | Noctua NH-U12P |

Permalänk
Medlem

Som även jag sagt i andra trådar om denna dator; Den är helt ok alla avseenden.
Det som jag kan störa mig på är det inte är nån fröjd att kolla på film på den. Och det beror på att betraktningsvinkeln i vertikalled suger. Om man vinklar skärmen lite så blir den för mörk och om man vinklar tillbaka den så blir den väldigt ljus... Nånstans mittemellan är ok men då får man f-n sitta helt still också så att man inte ändrar på skallens läge.

Annars tummen upp! (Har inte spelat på den tyvärr).

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Och det beror på att betraktningsvinkeln i vertikalled suger. Om man vinklar skärmen lite så blir den för mörk och om man vinklar tillbaka den så blir den väldigt ljus...

Jag håller inte riktigt med att det är så illa Då är min andra HP mycket värre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Jag håller inte riktigt med att det är så illa Då är min andra HP mycket värre

Tja!

Sent svarat (av mig) men visst, det är helt subjektivt hur man upplever det. Om HP:n är värre så är det ganska illa.
Som sagt, Compaq:en är helt ok i de allra flesta avseenden.

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Skulle tippa på att alla dina spel funkar, även betydligt nyare spel!

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Dustin har kampanj på en HP 615 med mer minne(4gb) och större hårddisk(320gb) samt följer med en datorväska för 4495kr.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx?csref=Prisjamfore...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Dustin har kampanj på en HP 615 med mer minne(4gb) och större hårddisk(320gb) samt följer med en datorväska för 4495kr.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368280.aspx?csref=Prisjamfore...

Det var ett jäkligt bra pris

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några problem jag läst om är fläktljudet och att den är igång för det mesta. Musknapparna verkar inga vidare heller tycker vissa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Några problem jag läst om är fläktljudet och att den är igång för det mesta. Musknapparna verkar inga vidare heller tycker vissa.

Tycker inte fläktljudet är speciellt störande Fläkten verkar jobba mindre med Win XP och den verkar även gå kallare
Musknapparna använder man ju nästan aldrig Men det är inget fel på dom Visst är dom plastiga men dom funkar ju som dom ska Absolut inget jag reagerat på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som testat The sims 3 på denna? Min syster ska få en dator av mina föräldrar, och nästan vad som helst skulle nog funka (idag har hon en gammal athlon med 15" crt....). Men hur som helst så har det kommit upp som ett önskemål, någon som vet?

EDIT: Och om det inte skulle funka, vilken dator behöver man då ha?

Och ingår någon som helst väska om man köper den "vanliga"?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Jag har lirat Sims 3 på min. Det funkar fin fint

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa