Permalänk
Medlem

Ersätta laptop dvd med en extra hd

Tjena moddare!
Eftersom jag ytterst sällan använder mig av den inbyggda dvd spelaren i in laptop så har jag funderingar på att modda in ytterligare en hårddisk istället. Jag vet att en del gamla (och nya?) laptops har en "löstagbar" dvd som förr i tiden kunde ersättas med en diskettstation eller ett extra batteri. Min dator är inte av sådan typ så jag undrar om någon av er har gjort det eller har någon andra funderingar kring detta. Har sökt en del på webben men inte hittat någon som har velat (eller gjort) något liknande.

Vad tror ni rent utrymmesmässigt, kan det få plats? Jag vet inte riktigt hur tjocka interna dvd-läsare bukar vara.
Hur är det annars med den interna anslutningen av dvd-läsaren, brukar den köra på "vanlig" SATA-anslutning så på vanliga 2.5" diskar? Tanken är att stoppa in en SSD att köra operativsystemet och använda den befintliga på 320 GB till lagring.

Tack på förhand för eventuella tips.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

det är en helt anna kontakt på optiska läsare än standard sata. visserligen finns det säkert adapters men det är (enligt mig) onödigt komplicerat. byt ut disken mot en större ssd ifall du vill ha plats. annars så är det inte negativt att man blir utrymmesmedveten. sitter själv med 80gib i laptopen och 1tib i stationära. mindre skit får plats som slöar ner datorn.

EDIT: köp en expresscard ssd ist. finns 64gb versioner nu.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Det funkar.
Det du söker är "hard drive caddy".

Sök på ebay eller liknande ställen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Nu är det ju så att min dvdspelare är en slot-in, funkar det även då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
@glemmy: Nu är det ju så att min dvdspelare är en slot-in, funkar det även då?

om det nu finns såna "caddys" behöver du inte bry dig vad du har för sorts dvd då du ändå ska byta ut den. och det är ingen skillnad på en slot in och vanlig. bytte själv ut min vanliga dvd mot en slotin. har inte haft problem hittils med 3 olika operativsystem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Josasp: Den som är i signaturen.

@ares93: Men det spelar väl roll men tanke på att själva hålet som man sticker in skivan i är en del av chassit och inte DVD-spelaren?

--> Bild

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
@Josasp: Den som är i signaturen.

@ares93: Men det spelar väl roll men tanke på att själva hålet som man sticker in skivan i är en del av chassit och inte DVD-spelaren?

--> Bild

sorry, utgick från att du har den standardiserade versionen.

om dvd:n är inbyggd tvivlar jag starkt på att det går utan grova modifikationer.
jag trodde du hade en sån dator som dvd:n går att byta ut på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har en adapter till en Dell D830 - det funkar utmärkt

byter ut DVD mot en 2.5" HDD och är plug'n play

Har du ESATA är det ockå ett alternativ till snabb disk

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

@UndCon: Jo jag har eSATA men jag vill ju ha bägge diskarna i datorn. Det är ju det som är tanken.

Jag har sökt lite på ebay men hittar ingen som passar till min dator direkt.... får väl ta och öppna upp datorn för att kolla hur den min dvd sitter fast och så om jag kan hitta någon som passar....

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Innanför skalet sitter troligtvis en standard-DVD-läsare bara det att fronten är dold och självklart går den att ta bort då det annars skulle bli svårt att reparera datorn

DVD-läsarna brukar vara av IDE-typ men har en specialkontakt som ser ut så här: http://www.hardwarecanucks.com/forum/attachments/optical-driv...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]