Dåliga värden i Windows Experience Index

Permalänk
Medlem

Dåliga värden i Windows Experience Index

Först vill jag börja med att tacka alla underbart kompetenta och hjälpsamma människor här på Sweclockers. Det är alldeles nyligen jag börjat intressera mig för datorer och den hjälp som finns här i forumet är helt ovärderlig. Nu till mitt problem;

Håller på att snickra ihop en burk till min son som ser ut så här,
Asus P5N-D moderkort
HD4850 grafikkort
Corsair Dominator pc2-8500 c5 4x1gb minnen
Intel e7400 processor
Ace RawDeal Plus 620w nätagg

Efter att ha kämpat med att få windows 7 64-bit installerat, fick en massa blåskärmar under och efter installationen. När jag sedan kollar prestandan i windows experience index så får processorn 4,6 och minnena 4,7 av 7,9 möjliga. Jag har kollat minnena i en annan dator jag håller på med och där är resultatet 7,2!
Så vad tror ni? Biosinställningar, nätagget är kasst, moderkortet kasst.
Själv har jag absolut ingen aning. Tacksam för all hjälp jag kan få.

//David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk

Re: Dåliga värden i Windows Experience Index

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kern
Först vill jag börja med att tacka alla underbart kompetenta och hjälpsamma människor här på Sweclockers. Det är alldeles nyligen jag börjat intressera mig för datorer och den hjälp som finns här i forumet är helt ovärderlig. Nu till mitt problem;

Håller på att snickra ihop en burk till min son som ser ut så här,
Asus P5N-D moderkort
HD4850 grafikkort
Corsair Dominator pc2-8500 c5 4x1gb minnen
Intel e7400 processor
Ace RawDeal Plus 620w nätagg

Efter att ha kämpat med att få windows 7 64-bit installerat, fick en massa blåskärmar under och efter installationen. När jag sedan kollar prestandan i windows experience index så får processorn 4,6 och minnena 4,7 av 7,9 möjliga. Jag har kollat minnena i en annan dator jag håller på med och där är resultatet 7,2!
Så vad tror ni? Biosinställningar, nätagget är kasst, moderkortet kasst.
Själv har jag absolut ingen aning. Tacksam för all hjälp jag kan få.

//David

Hej!
Enligt min åsikt så är väl WEI inte något att hurra för liksom. Finns bättre program än det.
En fråga om ditt nätagg också: Är det något sammanträffande att du bor i Mölndal, har ett ACE agg. Detta eftersom ACE ''fabrik'' är i mölndal om jag inte har fel?

TA bort agget och köp ett av corsair mycket fina agg.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Nätagget kan du nog utesluta i det här fallet.
Pengen sitter nog på antingen drivrutiner (för moderkortet) eller BIOS inställningar. En metod som borde lösa biffen är att ställa in alla inställningar manuellt, även om det kan vara lite bökigt ibland. Passa på att ställa in så att minnena får 2.1V i samma veva

EDIT: Sen precis som ovanstående talare skriver så är nog inte Windows Experience det bästa sättet att mäta prestanda precis. Väldigt mycket går efter drivrutiner och det kan hänga upp sig på dåligt skrivna sådana. Även BIOS spelar in.
Kör benchmarks istället så ska du se att du får ett resultat som faktiskt har en realistisk grund, och du ser vad du faktiskt får ut i ren prestanda.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Nätagget kan du nog utesluta i det här fallet.
Pengen sitter nog på antingen drivrutiner (för moderkortet) eller BIOS inställningar. En metod som borde lösa biffen är att ställa in alla inställningar manuellt, även om det kan vara lite bökigt ibland. Passa på att ställa in så att minnena får 2.1V i samma veva

EDIT: Sen precis som ovanstående talare skriver så är nog inte Windows Experience det bästa sättet att mäta prestanda precis. Väldigt mycket går efter drivrutiner och det kan hänga upp sig på dåligt skrivna sådana. Även BIOS spelar in.
Kör benchmarks istället så ska du se att du får ett resultat som faktiskt har en realistisk grund, och du ser vad du faktiskt får ut i ren prestanda.

MVH //Gorian

Jag menar inte att nätagget har något med saken o göra. Känns bara som om att ACE aggen är väldigt ostabila då jag själv haft ett. Avsevärt hög rippel som skadar dina komponenter.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Prova att gå in i BIOS och öka spänningen på minnena något och dubbelkolla så dem även har rätt frekvens.

Men i allmänhet så är det redan sagt att Windows Experience Index inte är något att göra en affär utav, alls. Speciellt inte då själva resultaten appliceras någonstans eller används till något faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.
Jag har två andra datorprojekt på gång förutom detta.
Till det ena har jag precis beställt ett corsair 750w som jag tänkte testa med i kväll. Mitt problem är att jag aldrig tidigare varit inne och pillat i bios förutom att ändra bootsekvensen. Jag körde asusupdate men där fanns bara äldre drivrutiner än det som fanns på moderkortet.
Ska även testa benchmark ni nämnde.
När jag tittar i AIsuite, tror det heter så, så framgår det att processorn ligger på ca 1500 mhz hela tiden, är detta normalt?

Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!