Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
En ytterligare fördel för datorn (ur miljösynpunkt) är att datorn sällan står vid en yttervägg. Ett element är oftast monterat på en vägg som löper utåt och då blir det en direkt energilekage som värmer utsidan av huset...

Jag vet inte riktigt vad du menade, men man placerar element vid ytterväggar därför att fönstren är där. Sen om det är det mest miljövänliga eller om det helt enkelt är en komfortgrej har jag lite svårt att bedöma.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Värmefilt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag vet inte riktigt vad du menade, men man placerar element vid ytterväggar därför att fönstren är där. Sen om det är det mest miljövänliga eller om det helt enkelt är en komfortgrej har jag lite svårt att bedöma.

Det är betydligt bättre att klä ytterväggar med exempelvis bokhyllor/lägre skåp där det finns fönster. Detta eftersom det ger en isolerande effekt. Element förhindrar en sådan tillämpning då man aldrig ska blockera element...
En annan nackdel med att ha elementet under fönstret är att fönstren är enorma energiläkage som släpper ut elementets värme mer eller mindre direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är betydligt bättre att klä ytterväggar med exempelvis bokhyllor/lägre skåp där det finns fönster. Detta eftersom det ger en isolerande effekt. Element förhindrar en sådan tillämpning då man aldrig ska blockera element...
En annan nackdel med att ha elementet under fönstret är att fönstren är enorma energiläkage som släpper ut elementets värme mer eller mindre direkt.

Har för mig att element under fönster är till för att minska kallras.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har för mig att element under fönster är till för att minska kallras.

Stämmer alldeles utmärkt.

Nästan all energi en dator förbrukar omvandlas till värme, skulle tippa på över 90% i värme.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Nästan all energi en dator förbrukar omvandlas till värme, skulle tippa på över 90% i värme. [/B]

Ja, över 90% ! (närmare bestämt 100%)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Ja, över 90% ! (närmare bestämt 100%)

Fo3

Så mycket som min dator vibrerar ibland så är jag tveksam till det.
Fläktar, hårddiskar och DVD-spelare/brännare brukar ju göra mer än bara producera värme. Iallafall hos mig...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Min dator värmer mitt studentrum på 20m2, på sommaren blir det ~30grader och på vintern ~20 och detta med vädringsfönstret öppet...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Lägg datorn på sidan, pula ner några träbitar och tänd på. Jag misstänker att det är maximalt med värme du kan få från "dator"-området. Go for it. Gärna pic också.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så mycket som min dator vibrerar ibland så är jag tveksam till det.
Fläktar, hårddiskar och DVD-spelare/brännare brukar ju göra mer än bara producera värme. Iallafall hos mig...

Rörelse blir sedan värme.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vänta här nu.
Vad kostar ett 600w element?
Vad kostar en dator som drar 600w?

Vad värmer rummet snabbast?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

MEN hallå? Energi försvinner ju inte! Energin är evig, bara att den byter form. En dator ger ifrån sig bara värme så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vänta här nu.
Vad kostar ett 600w element?
Vad kostar en dator som drar 600w?

Vad värmer rummet snabbast?

Beror på, men jag tippar på att en dator som drar 600W är bättre (med tanke på alla fläktar som blåser runt luften) Ett element är ju, stillastående... MEN! Ett element med fläktar som blåser på det? Ja, då får datorn det lite tuffare!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

boota upp en massa gamla datorer utan chipset kylare så borde du få temperaturer upp emot 300 grader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Rörelse blir sedan värme.

Signaler som lämnar datorn via nätverkskabel då? Eller signaler till TVn i ett angränsande rum? Vibrationer kan fortplanta sig genom fönster/väggar/golv/tak och hinner då inte avge all energi i rummet. Dessutom ger en tolkning av Thomasteoremet att om vi förutsätter att 90% av datorns strömförbrukning blir värmeenergi, då blir det så. Glöm inte heller att begreppet energi och hela vår verklighet är en social konstruktion, så vi kan inte dra några absoluta slutsatser. För att inte tala om frågan huruvida värme från datorer faktiskt lyder fysikens lagar. Värmen kanske försvinner in i en för oss okänd dimension där den används för att bygga sexrobotar åt Jebus och Yoda.

Permalänk
Avstängd

Yoda says no.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Yoda says no.

OMFG!!!1!
I cant believe you actually visit sweclockers. This is like the coolest thing ever! I hate to bother you like this, you must get all kind of loosers asking you this but, can you teach me the way of the force?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är betydligt bättre att klä ytterväggar med exempelvis bokhyllor/lägre skåp där det finns fönster. Detta eftersom det ger en isolerande effekt. Element förhindrar en sådan tillämpning då man aldrig ska blockera element...
En annan nackdel med att ha elementet under fönstret är att fönstren är enorma energiläkage som släpper ut elementets värme mer eller mindre direkt.

Isolering isolerar. Golvvärme är skönare för fötterna. Svarta persienner blir varmare...... osv.... Men denna fråga gällde endast elementplacering. Vad har du placerat dina element?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har för mig att element under fönster är till för att minska kallras.

Så är det ju. Men frågan är om det är en komfortgrej snarare än energibesparande... I slutändan är det väl komforten man betalar för.. så same same.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda och Rose Brass
Yoda says no.

OMFG!!!1!
I cant believe you actually visit sweclockers. This is like the coolest thing ever! I hate to bother you like this, you must get all kind of loosers asking you this but, can you teach me the way of the force?

HE HE HE!!
Den här tråden är för härlig!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

annat förslag är att använda en kupé-värmare (ja, sån man har till bilen) visst de låter en hel del, men de värmer en hel del med....

Annars håller jag med förslaget om sovsäcken, fast, du kan ju öppna underdelen av sovsäcken så den täcker datorn, aka. all värme går in i sovsäcken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydalarn
annat förslag är att använda en kupé-värmare (ja, sån man har till bilen) visst de låter en hel del, men de värmer en hel del med....

Annars håller jag med förslaget om sovsäcken, fast, du kan ju öppna underdelen av sovsäcken så den täcker datorn, aka. all värme går in i sovsäcken...

Det hade faktiskt varit rätt nice att ha nån slags "tub-filt" kopplad till datorns utblås.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tycker du ska ta å maila Bear Grills. Han om någon vet hur man får värme i extrema situationer.

http://www.beargrylls.com/

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
[B]Isolering isolerar. Golvvärme är skönare för fötterna. Svarta persienner blir varmare...... osv.... Men denna fråga gällde endast elementplacering./B]

Nja frågan gällde väl hur man gör sitt rum varmare, isolering är en grej. Jag har mina elemt under fönstret, såldes kan jag inte ställa skåp där eftersom de då skulle blockera elementen och vara kontarproduktivt för mig. Elementen är fastmonterade i väggen och går ej att på smidigt sätt flytta på

Permalänk
Medlem

Annars är väl ett alternativ också att utföra intensiv fysisk aktivitet?
Borde öka temperaturen något litet iaf!
Vid svettning bör du dock genast efter avslutandet av dina gymnastiska övningar se till att torka av dig ordentligt. Svett, speciellt om du är iförd en bomullströja, kan bli kall och kyla ner din lekamen ganska fort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Ja, över 90% ! (närmare bestämt 100%)

Fo3

Helt fantastiskt. Datorn utför alltså arbete utan att förbruka någon energi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
OMFG!!!1!
I cant believe you actually visit sweclockers. This is like the coolest thing ever! I hate to bother you like this, you must get all kind of loosers asking you this but, can you teach me the way of the force?

Saying NO, Yoda is. Yoda busy. Teaching Gisele Bündchen for now he is. Big time.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elduderino
Helt fantastiskt. Datorn utför alltså arbete utan att förbruka någon energi

Energi förbrukas inte. Den byter bara form.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Folda, och köp ett 5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
boota upp en massa gamla datorer utan chipset kylare så borde du få temperaturer upp emot 300 grader

Du får höga temperaturer lokalt på chipset, ja (innan de brinner). Men du kommer inte få speciellt mycket värme i rummet av det. Samma mängd energi skulle komma ut i rummet med chipsetkylare på och då under en längre tid (eftersom kretsen inte "brinner upp"). Du får skilja på temperatur lokalt i kretsen och temperatur i rummet. För att en person i rummet skall bli varm måste man värma upp luften i rummet (eller ha en bra strålkälla som kan värma kroppen direkt) och ditt förslag skulle inte förslå långt för att värma upp luften. Möjligvis skulle man märka en ökad värmestrålning under en kort stund.

Visa signatur

~Pelle~