Hitta felande hårddisken?

Permalänk
Medlem

Hitta felande hårddisken?

Hej!

Jag har 6 st hårddiskar enligt följande i datorn :

1 st Intel SSD G2 80GB
3 st Hitachi 250 GB
1 st Western Digtal 750 GB
1 st Western Digital Green 1 TB

En eller möjligen ett par av dessa diskar gör att systemet(windows 7) hakar upp sig tidvis). Oftast är det i samband med att man går till "Den här datorn" väljer att öppna en hårddisk så låser sig systemet och man hör hur någon av diskarna varvar upp och klickar till 2 gånger innan den släpper in en.

Detta kan hända på olika diskar och händer sällan flera gånger i rad.

Jag antar att vid olika operation i Windows 7 så kontrolleras diskarna på något vis och när de kontrolleras så låser de upp Windows tills de kan leverera informationen som krävs.

Vi kan utesluta den nya Intel SSD disken direkt, men frågan är hur vi tar reda på vilken av de andra som är på väg att ge upp?

Detta händer som sagt inte alltid och när det händer känns det som att de e lite random.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hitachis 250 giggare har en förmåga att köra "spindown" och sen inte vakna på länge... jag gissar att det är någon av dessa...men då borde även den enhetsbokstaven försvinna.

// Lz

Permalänk
Medlem

Nä ingen enhetsbokstav försvinner. Jag har också mina aningar om att de är någon av dessa diskar, främst för att de är äldst och att jag har haft ett par tidigare som givet upp på liknande vis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är det inte energisparfunktionerna i Win7 som spökar? Bara att gå in där och ändra att den inte ska stänga av hårddiskarna

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk

jag har donerat min H250 diskar till runda arkivet - de ingår ju i "deathstar" serien...

// Lz

Permalänk
Medlem

Kör ett diagnos program på alla diskarna bara. Snabbtest borde typ räcka.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

stäng av strömsparläget för diskar så är problemet löst

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Det verkar faktiskt vara så att hårddiskarna stänger av sig och när de väl ska gå igång så varvar de upp och klickar till två gånger.

Windows flyter helt klart bättre nu.

Är detta vanligt, eller är diskarna på väg att ge upp?

Jag kör ju Windows 7 64bits och fått för mig att det ska fungera lika bra som 32bits, men sen jag bytade så får jag ofta "not responding" från olika program, ex Visual Studio 2008, Firefox och ftp program. Jag funderar skarpt på att nergradera till WindowsXP eller möjligen Windows7 32. Vad säger ni om detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Det verkar faktiskt vara så att hårddiskarna stänger av sig och när de väl ska gå igång så varvar de upp och klickar till två gånger.

Windows flyter helt klart bättre nu.

Är detta vanligt, eller är diskarna på väg att ge upp?

Jag kör ju Windows 7 64bits och fått för mig att det ska fungera lika bra som 32bits, men sen jag bytade så får jag ofta "not responding" från olika program, ex Visual Studio 2008, Firefox och ftp program. Jag funderar skarpt på att nergradera till WindowsXP eller möjligen Windows7 32. Vad säger ni om detta?

Det löser inga problem, följ juckpuck:s råd och sedan kör du en fullständig felsökning på alla dina diskar medans du sover.

Jag fick ett liknande problem som du efter att jag hade bytt mode till AHCI på min 1tb men det löste sig efter att jag hade gjort fullständig felkontroll 3 gånger på alla mina diskar. Skillnaden för mig var dock att disken försvann helt och slutade svara.

Tvinga fram demontering heter det och då startar det när du startar om datorn.

För mig tar det ungefär 9 timmar att köra en sådan felkontroll.

Permalänk
Medlem

Ja precis jag har ju följt juckpuck:s råd och detta gjorde att låsningarna blev mindre.

När du säger att jag ska köra felsökning av hårddiskarna så menar du väll att jag ska köra Hitachis felprogram för Hitatchi hårddiskarna och Western digitals för western digital diskarna? Eller finns det ett program som kan kolla alla?

Just körs allt från en SSD disk, trotts detta så låser sig program tidvis. Dessa program bör inte ha något med de andra diskarna att göra så det är därför jag börjar misstänka att de inte funkar helt 100 med Windows 7 64bits?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim

När du säger att jag ska köra felsökning av hårddiskarna så menar du väll att jag ska köra Hitachis felprogram för Hitatchi hårddiskarna och Western digitals för western digital diskarna? Eller finns det ett program som kan kolla alla?

Använd windows inbyggda, kryssa för båda rutorna, tvinga fram demontering på en disk i sänder.

När du startar om datorn så påbörjas diskkontrollen om du inte trycker på någon knapp.

Kom ihåg att detta tar lång tid.