Min fru skulle behöva en ny bärbar dator och jag har försökt kolla runt lite utan att bli något klokare. Hon kollade först på netbooks, som hon tyckte verkade smidiga och fina, men vi konstaterade att de nog blir för slöa och begränsade i längden.
Hon kommer främst att använda datorn till surfande, bloggande, lite enklare fotoredigering (vi har en stationär dator med stor skärm för mer avancerade övningar). Hon kommer också att använda den för att se på film och lyssna på musik. Samtidigt är mobilitet och "form factor" lite viktiga - det får gärna vara något som inte är för stort, eller i a f inte för tungt och bylsigt, och gärna har lite avskalad snygg design
En laptop med 15" skärm vore väl egentligen att föredra om man sitter mycket och skriver som hon gör, men samtidigt vore det smidigare med dator med en 13-14" skärm, men dessa tenderar nästan att bli dyrare vad jag har sett. Datorer med 11" skärm är väl knappast något man kan sitta och jobba med någon längre stund... eller?
Har ni några bra tips - vi tänker att vi inte vill och inte heller ska behöva lägga så mycket på en dator som kommer att ha ganska begränsade användningsområden - låt säga mellan 4-6000:-
PS. Hon har alltid viljat ha en RÖD dator, sägs det nu med! Men det är inget krav DS.