Permalänk
Medlem

Förr i världen så kunde man ju starta upp datorn i rent DOSläge med hjälp av en startdiskett som innehöll "format"program. och skrev följande "a:\format c:" nån liknande lösning med ren startcd borde finnas nu med, mer vet jag inte (just nu). men testa att googla.

Permalänk
Medlem

Så ingen vet hur man formaterar om Hårddisken i BIOS? vad ska jag göra? köpa ny håddisk eller vad?

Permalänk
Medlem

Koppla annars disken till en annan burk och formatera den genom den. Känner inte till nån formateringsmetod i just BIOS.

Permalänk
Medlem

ok? Då är jag rätt körd va? Men va händer när man kopplar in en hårddisk i en annan data?

Permalänk
Medlem

Men va tror ni att problemet är? Kan det vara nått som slutat fungera??

Permalänk

läs för fan de står ju vad dom sejer till dej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
Men va tror ni att problemet är? Kan det vara nått som slutat fungera??

Lugn nu. Börja med att plocka ut en minnessticka (Den längst bort från processorn). Funkar det inte då, prova plocka bort den närmast processorn och ersätt med den andra som du plockade ut först.

Ingen tur nu? Plocka ut din hårddisk och koppla in i en annan dator, det ska i 999 fall av 1000 vara helt ofarligt. Plocka nu ut alla filer du vill rädda från den via den här datorn. Sedan får du finna dig i att slutligen formattera disken.

Strular det fortfarande sen måste du kolla nätagget, kan ha gått sönder och därför får du blåskärm när det belastas. Kan också vara grafiken som överhettar vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Va det så nödvändigt? menar Folk har ju ändrat uppfattning genom hela tråden? Kan ju vara många olika saker som jävlas? eller kanske bara en? Så hur fan kan du då säga att JAG ska läsa vad det står när DU själv inte gjort det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golanisheli
Lugn nu. Börja med att plocka ut en minnessticka (Den längst bort från processorn). Funkar det inte då, prova plocka bort den närmast processorn och ersätt med den andra som du plockade ut först.

Ingen tur nu? Plocka ut din hårddisk och koppla in i en annan dator, det ska i 999 fall av 1000 vara helt ofarligt. Plocka nu ut alla filer du vill rädda från den via den här datorn. Sedan får du finna dig i att slutligen formattera disken.

Strular det fortfarande sen måste du kolla nätagget, kan ha gått sönder och därför får du blåskärm när det belastas. Kan också vara grafiken som överhettar vid uppstart.

Ok tackar ska pröva.. MEn säger CLFS.SYS dej nånting? för enligt blåslärmen så är det dens fel..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
vadå då? Va har det med det här o göra?

Att du med ett sådant sätt frågar en sådan sak bevisar på okunskap och felaktigt socialt beteende, vilket jag då skall svara med att dra mig bort från den här tråden och avstå hjälpa dig med att lösa ditt problem!
Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
Ok tackar ska pröva.. MEn säger CLFS.SYS dej nånting? för enligt blåslärmen så är det dens fel..

Googlade fram felet. Du är ganska körd verkar det som. Känt fel vid installation av service pack. Blir någon konflikt med grafikkortet så som jag förstod det.

Du gör nog bäst i att blåsa disken via en annan dator.

Permalänk
Medlem

ok du ska pröva det du tack för alla bra och förstående svar mm.. Resten skaffa ett liv...

Permalänk
Medlem

Har en sista fråga? Hur funkar det när man kopplar in en annan Hårddisk på en annan data? Påverkas den andra datorn nåt? är det något man måste göra i BIOS innan.. Har tagit ur hårddisken nu och imon ska jag koppla upp den mot farsans data..

Permalänk
Medlem

Nej, troligtvis inte. Fungerar det inte får du gå in och ändra så att hans hårdisk ligger före din i prioriteringen.

Du vet hur man formaterar i windows va?

Permalänk
Medlem

nja.. inte bombsäker..

Permalänk
Medlem

Klasisk vy i kontrollpanelen
Kontrollpanelen>Administrationsverktyg>datorhantering>diskhanteraren(i högra spalten
I det undre fältet ser du alla lagringsmedier i datorn. högerklicka på partitionerna och välj "ta bort..". Se till så att hela utrymmet är "inte allokerat".

Permalänk
Medlem

kan man inte göra såhär? Dator>hårddisk>Formatera?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
kan man inte göra såhär? Dator>hårddisk>Formatera?

Jo, du kan högerklicka på en hårddisk "Den här datorn" och formatera

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
kan man inte göra såhär? Dator>hårddisk>Formatera?

Jo. Det går. Men jag föredrar att installationsprogrammet skapar en ny partition.

Permalänk
Medlem

Men jag satt o fundera på en sak nu.. Hur gör man med OS? Det raderas ju? kan man installera om OS igen då? och aktivera det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
Men jag satt o fundera på en sak nu.. Hur gör man med OS? Det raderas ju? kan man installera om OS igen då? och aktivera det?

Alltså, kan du inte installera OS från din dator låter det ju som om du har annat fel än OS

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Alltså, kan du inte installera OS från din dator låter det ju som om du har annat fel än OS

Ja det tycker jag oxå, kan han inte formatera o lägga in nytt os på sin egen dator så lär han ju inte kunna göra det efter att han formaterat den på en annan dator heller. =/