Permalänk
Medlem

FreeNAS for dummies

Jag har skrivit ner en PDF åt folk som vill lära sig lite mer om operativsystemet FreeNAS.
Håll till godo!

Får spridas fritt.

http://www.puppe.se/pdf/freenas-dummie.pdf

Får ses som ett komplement till den den klistrade tråden om NAS.
(http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...)

EDIT:
Eventuellt fel kategori, men jag tyckte den passade under lagring, då det är det primära syftet.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Re: FreeNAS for dummies

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Jag har skrivit ner en PDF åt folk som vill lära sig lite mer om operativsystemet FreeNAS.
Håll till godo!

Får spridas fritt.

http://www.puppe.se/pdf/freenas-dummie.pdf

DEN VILL JAG LÄÄÄÄÄÄÄÄSA!!!

men länken funkar inte:( 404 url not found Apache/1.3.41 Server at puppe.se Port 80

Edit: Okej, slänger du upp den någon annanstans?

Permalänk
Medlem

404 errror

Visa signatur

Intel i5 750 @ 3,5 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | PowerColor HD 4890 @ 1000 MHz / 1050 MHz | Corsair XMS3 4gb @1600 MHz | Corsair TX 650 W | CM HAF 922

WTB s.1156 kylare och +100gb VelociRaptor!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Tack för pdf! Har fundera på att bygga en NAS själv och har laddat ner freenas. Nu kommer det att gå mycket snabbare att konfigurera nas

Visa signatur

Man lär sig av sina misstag

Permalänk
Medlem

tack! tänkte köpa in lite delar till en nas

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tack, det blir att leta rätt en gammal burk och ngra diskar

Permalänk
Medlem

Ett bra tips Thomas och tack för den PDF-filen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Om man gör som du gjort här fast med säg 5st 1TB diskar men så om ett år vill man ha mer kapacitet kan man då exempelvis köra en till RAID5 med 5st 2TB diskar? Får man då allt i den pool som redan finns? Så att det är bara att fortsätta att föra över data i samma mappar som innan.

Då pratar jag om mjukvaruraid.

Vad är bästa sättet att ha freenas på? En egen disk? Vad händer om den kraschar är det enkelt att bara lägga in en ny disk och installera freenas på nytt också känner den av mjukvaru raid5:an utan problem?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men du kan inte utöka en raid5 i freenas utan att bygga om den. Du bör avnända dig av ZFS för att kunna utöka ditt utrymme med nya diskar. Alternativt har du två skilda raid5or som du når som två skilda kataloger på din nas.
Om du har möjlighet att boota från USB minne skulle jag rekomendera det som installationsmedie. Pröva fast med något gammalt usb minne om du har liggandes hemma. Behöver inte ens vara stort.
Jag har inte haft så mycket med freenas att göra, men jag tror du kan ta backup på dina inställningar när du är klar, så att om du blir tvungen av orsak eller annan att installera om borde du kunna ladda upp inställningarna och allt bör spela som förut. Men som sagt, jag kan ha fel!

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att en existerande array ska utökas utan en helt ny array tillkommer dvs två set raid 5. Men det menar du att det blir då som en ny katalog?

Permalänk
Medlem

Jå, om det inte förståss går att göra en JBOD av båda raid5:orna. Men jag vet inte hur det är med datasäkerheten sen igen. Känner inte till JBOD, och hur det delar upp datan.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för denna utmärkta guide.

Någon som kan hjälpa till med att få igång Bittorrent i freenas.
Har suttit och provat men kommer ingen vart.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide.
Har du/någon fått till MySQL server på FREENAS?
Har följt några guider jag hittat men får inte det att funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirre55
Om man gör som du gjort här fast med säg 5st 1TB diskar men så om ett år vill man ha mer kapacitet kan man då exempelvis köra en till RAID5 med 5st 2TB diskar? Får man då allt i den pool som redan finns? Så att det är bara att fortsätta att föra över data i samma mappar som innan.

Då pratar jag om mjukvaruraid.

Vad är bästa sättet att ha freenas på? En egen disk? Vad händer om den kraschar är det enkelt att bara lägga in en ny disk och installera freenas på nytt också känner den av mjukvaru raid5:an utan problem?

Jag tror att FreeBSD använder sig utav mdadm vid mjukvaruraid också..?
I så fall är det inga problem att utöka utrymmet som du beskriver. Jag ska undersöka lite om det där.. återkommer!

EDIT
Det verkar inte finnas någon resize-funktion för softraid i FreeNAS. Det är dock fullt möjligt om du istället slopar raid5, och kör på zfs, och gör en motsvarande raidz1. Den fungerar på det sätt du önskar.. med utökningsmöjlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xan
Hej!
Tack för denna utmärkta guide.

Någon som kan hjälpa till med att få igång Bittorrent i freenas.
Har suttit och provat men kommer ingen vart.

Om du aktiverat tjänsten, har du fått en länk du ska surfa in på från din dator, så du kan logga in på torrentservern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quart
Tack för en bra guide.
Har du/någon fått till MySQL server på FREENAS?
Har följt några guider jag hittat men får inte det att funka.

Det har jag inte sysslat något med, så det kan åtminstone inte jag hjälpa dig med..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag vet att man ska läsa på mer men jag måste passa på att fråga.

Kan du med ZFS tex lägga till diskar i arrayen?
Byta ut små diskar mot större?

//Axeteg

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk

Funkar det att lägga till externa hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
Jag vet att man ska läsa på mer men jag måste passa på att fråga.

Kan du med ZFS tex lägga till diskar i arrayen?
Byta ut små diskar mot större?

//Axeteg

Vi får hoppas att någon av ZFS-snubbarna hittar hit, men vad jag vet iaf så kan du inte lägga till diskar i en array, som i zfs-termer heter raidz1 alt. raidz2 beroende på utförandet (1 el. 2 diskar för paritetsdata), men du kan göra ytterligare en raidz(1/2) och sen lägga till den till lagringsutrymmet i sin tur (om jag inte missminner mig kallas denna vdev, virtual device).

Det går även bra att byta ut diskar mot större, sålänge du byter en (eller två om du kör raidz2) åt gången, och låter dom sync'a innan du byter fler. Sedan kan du utöka genom att växa raidz'an (här börjar mina kunskaper tryta) för att sedan utöka vdeven att täcka den tomma delen av raidz'an. Jag kan ha rört ihop detta med Linux' LVM nu också..

Jag är lite luddig här, men jag kan faktiskt inte detta bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snillebooi
Funkar det att lägga till externa hårddiskar?

Dessa ska dyka upp på samma sätt som interna, så ja, det ska gå att använda även externa diskar.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Det går även bra att byta ut diskar mot större, sålänge du byter en (eller två om du kör raidz2) åt gången, och låter dom sync'a innan du byter fler. Sedan kan du utöka genom att växa raidz'an (här börjar mina kunskaper tryta) för att sedan utöka vdeven att täcka den tomma delen av raidz'an. Jag kan ha rört ihop detta med Linux' LVM nu också..

Det finns en ZFS-property som heter 'autoexpand', men den finns änsålänge bara för OSOL, och inte för FreeBSD. Version 17 eller liknande av ZFS har det.
Just nu funkar det inte att utöka ZFS poolar i FBSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mix_room
Det finns en ZFS-property som heter 'autoexpand', men den finns änsålänge bara för OSOL, och inte för FreeBSD. Version 17 eller liknande av ZFS har det.
Just nu funkar det inte att utöka ZFS poolar i FBSD.

Tack för uppdateringen!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

jag har ett litet problem. jag får nämligen inte min nas att synas i windows har gjort precis som det stod i guiden (utom raid och formaterat då det va min externa).

Edit: det löste sig!

Permalänk

Tack för en utmärkt guide.

Tänkte passa på att fråga om det finns möjlighet att få FreeNAS att agera som en PXE server också, eller rättare sagt, hur man gör för att få till det?

Gäller ju att shellknacka en aning men frågan återstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Om jag i förstaläget skapar en raid5 för mina fyra hårddiskar och senare får för mig att sätta i fyra stycken nya går det då att skapa ytterliggare en raid dvs att ha två raidkonfiguration på en nas, givetvis på två olika kontrollerkort?

Visa signatur

Phenom II X4 3,0 Ghz BE || Asus M4A78-E 790GX Socket AM2+ ATX || Asus Radeon HD4850 512MB DDR3|| XFX Radeon HD4850 512 DDR3|| CrossfireX || Accelero S1 rev.2 x2|| Arctic cooling Freezer Pro|| Scythe slipstream 120 mm 1200 rpm x2|| Nexus Real silent LED|| Antec Threhundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uefacupen
Om jag i förstaläget skapar en raid5 för mina fyra hårddiskar och senare får för mig att sätta i fyra stycken nya går det då att skapa ytterliggare en raid dvs att ha två raidkonfiguration på en nas, givetvis på två olika kontrollerkort?

Ja, det ska inte vara några problem. Dom kommer konfigureras som två separata arrays, och det är inga problems. Du kommer dock få ha två olika mountpoints på dom.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

hej har satt upp en freenas server den funkar kanon bra men,ja förstår inte hur ja ska göra med Mount Point och Users and Groups för att ja ska få till den som ja vill (se nedan), hoppas på bra hjälp från er

Admin (jag)

upload
download
backup
osv med under kataloger

user

bara

upload och download med under mappar

Permalänk
Medlem

Jag har stött på problem.... Alla diskarna (6st 1.5TB) syns i BIOS och när burken startar, MEN inne i FreeNAS så kan jag bara se 4 av dessa och min 320GB och CD:n.

Är det nån slags begränsning i antal diskar eller?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Jag körde exakt efter guiden, men FreeNas verkar inte boota upp riktigt efter en omstart, jag får i alla fall ingen kontakt via webbgränssnittet.

Jag sitter med en Intel SS4200-E och har slängt in FreeNas på den medföljande Disk On Modulen.

Problemet är ju att SS4200-E inte har något uttag för bildskärm, så jag har inte en susning om hur det ser ut eller eventuella felmeddelanden.
Allt den har är 4st USB-portar och en extern SATA2-utgång.

Tydligen körde jag FreeBSD 7.2-RELEASE-p6 (revision 199506), och 0.7.1 Shere (revision 5024).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
Jag vet att man ska läsa på mer men jag måste passa på att fråga.

1. Kan du med ZFS tex lägga till diskar i arrayen?
2. Byta ut små diskar mot större?

//Axeteg

1. Enl. infon jag har: Inte i ett enda RAID-set, du får göra ett nytt set, sen länka ihop till en volym (1 share). T.ex. du börjar med 3 diskar, sen stoppar i 3 till. Det är en knölighet/svaghet i dagens FreeNAS, du kan inte putta in diskar en och en och behålla redundans.

2. Ja, en i taget med synk efter.

Jag hittade en blogg på nån som labbade lite med detta, ska se om jag sparat länken.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hmm, har problem med att få USB stickan att fungera, har troligen fått den bootbar men ska man bara lägga över alla filer som är i zipen? Rätt och slätt? Har en mapp som heter boot och sen lite andra random filer!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hmm.. varför kan inte jag komma åt FreeNAS från en dator som inte är med i hem-nätverket?