Folding bugg? eller helt enkelt nån inställning?

Permalänk
Medlem

Folding bugg? eller helt enkelt nån inställning?

Hej!

(har sökt i forumet och hittade ingen annan som hade något liknande fel om där finns en tråd så skicka gärna en länk:) )

Jag började folda för ett par veckor sen på GPU:n (8800 gts 640 mb prerealese) och i somliga WU:s så Flyter det på hur bra som helst och jag har runt 1800 iter /sec oklockad. (klockad runt 2100)

Till problemet:

När jag kommer till somliga WU:s så typ "laggar" det sig fram till 100% och det tar ett par dagar att bli klar med en WU och detta är frustrerande!
den typ fungerar en sekund sen står där inget på performance sen efter kanske 15 - 20 sekunder så klickar den till och har en iter på 500 i en sekund och sen dör den igen och samma sak händer igen.

Är det någon inställning jag kommit åt eller hur är det?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

ge fan i viewern om du använder den ,sänker din performance som tusan, använd istället fahmon för att kolla ppd på dina WU.

Permalänk
Medlem

trevligt bemötande verkligen! men em.. har inte lyckats lista ut hur fahmon funkar än men jag kollar på det imorrn.

Någon som möjligtvis vet vad som kan va fel?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Inaktiv

Kanske lite osmidigt bemötande från tidigare postare, men han har rätt i att du inte ska använda det grafiska visningsfönstret medans du viker.

Få igång FahMon istället och övervaka den vägen hur det går med ditt vikande. Får du fortfarande konstiga prestanda bör du kolla upp vad för version av grafikdrivrutin du har installerad. Är det riktigt gamla grejor kan det kanske påverka negativt. Kan ju också vara någon udda bugg du stött på även om du har en nyare version, så blir det inte bättre kan du testa att byta version iallafall.

Kanske även finns separata CUDA-drivisar att hämta från Nvidia; det är de som F@H använder i sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen. jag fixa ner fahmon osv. och fick det till att funka! ppd är 2890. det lägsta enligt den där mallen under fahmon tråden är på 2949. jag kör WU 5906 och den står inte med i den listan. Någon som har en nyare?

tycker dock fortfarande det buggar:/
och jag har kollat efter nya drivisar från nvidia och hade inga nya cuda eller vanliga

Visa signatur

Samsung S22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mille666
och jag har kollat efter nya drivisar från nvidia och hade inga nya cuda eller vanliga

196.21 WHQL kom ju igår, hunnit testa den än? Vad jag har erfarit så är det inte alltid optimalt att byta till den senaste drivrutinen, om den inte funkar bättre vill säga ;), utan ibland leta runt efter lite äldre drivisar tills man hittar någon som funkar bra. Sen om det råkar komma en ny drivis så kan man testa den, men då har man åtminstone en att falla tillbaka på om det skulle skita sig. Lite info om drivisar finns exempelvis här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
196.21 WHQL kom ju igår, hunnit testa den än? Vad jag har erfarit så är det inte alltid optimalt att byta till den senaste drivrutinen, om den inte funkar bättre vill säga ;), utan ibland leta runt efter lite äldre drivisar tills man hittar någon som funkar bra. Sen om det råkar komma en ny drivis så kan man testa den, men då har man åtminstone en att falla tillbaka på om det skulle skita sig. Lite info om drivisar finns exempelvis här.

Jag har den tog hem den igår efter jag skrivit det inlägget. då den släpptes kort därefter. och jag tror där är en större bugg då jag öppnar MSI afterburner eller EVGA precision så står Shader Clock på 0 och den går inte att ändra. ingenting går att ändra på GPU inställningarna utom fläktfarten.
Större bugg misstänker jag.

Visa signatur

Samsung S22

Permalänk
Inaktiv

Undvik tillverkarspecifika program för att justera ditt grafikkort, dessa har en förmåga att vara dåligt programmerade och generellt sakna robusthet, samtidigt som de ofta har fula dåliga gränssnitt och saknar funktionalitet.

Håll dig till välkända beprövade program typ Rivatuner osv.

Permalänk

mille - kör du någon SMP-folding på CPUn samtidigt?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Undvik tillverkarspecifika program för att justera ditt grafikkort, dessa har en förmåga att vara dåligt programmerade och generellt sakna robusthet, samtidigt som de ofta har fula dåliga gränssnitt och saknar funktionalitet.

Håll dig till välkända beprövade program typ Rivatuner osv.

har sutit med det också och skillnaden är inget större. använder det mest för fläkthastigheten bara.

Visa signatur

Samsung S22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
mille - kör du någon SMP-folding på CPUn samtidigt?

nepp bara GPUn som jobbar. även om cpun stiger 15-20 grader när jag foldar på GPUn

Visa signatur

Samsung S22