Vanliga "problem" för bärbara?

Permalänk
Medlem

Vanliga "problem" för bärbara?

Tänkte höra med er om ni upplevt samma saker som mig med era bärbara och vad ni hittat för lösningar på dessa "problem"...

1. Jag sitter med en stationär nu bredvid min nya Acer 8935 och jag kan inte alls få samma fina bild som på min samsungskärm (Acern har till och med högre upplösning, full-HD). Den är inte alls lika varm i färgerna och har inte alls samma svärta, sedan måste man sitta exakt i betraktningsvinkel för att inte bilden "ska springa iväg" uppe eller nere. Försökte med lite inställningar men hittade inget som direkt löste problemet.

2. Jag tycker fläkten låter ganska mycket, den låter mer än min stationära som visserligen är "trimmad" för att låta lite men som ändå är en speldator. Har försökt leta efter något program a la Speedfan eller Rivatuner som skulle kunna hjälpa mig att få ner fläkten, då CPU-temperaturen är låg, men inget fungerar

3. Sedan stör jag mig lite på att den har en del knappar som blinkar hela tiden så som den trådlösa indikatorn och HDD indikatorn.

4. Gillar inte heller att det är blank skärm då det reflekterar allt, det reflekterar även det upplysta tangentbordet som min dator har.

Känner ni igen er och isf hur löste ni detta?

Permalänk
Avstängd

Känner igen mig.:P Lösning: köpa en Mac (vilken kommer inhandlas före sommaren).:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är inte så då att man kan fixa detta på bärbara eller att andra bärbara är bättre, är ända lösningen att köpa en Mac? :-/

Permalänk
Medlem

Re: Vanliga &quot;problem&quot; för bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
1. Jag sitter med en stationär nu bredvid min nya Acer 8935 och jag kan inte alls få samma fina bild som på min samsungskärm (Acern har till och med högre upplösning, full-HD).[/B]

Mindre plate + krav på upplösning och lågt pris = sämre färgåtergivning mm.

Citat:

2. Jag tycker fläkten låter ganska mycket, den låter mer än min stationära som visserligen är "trimmad" för att låta lite men som ändå är en speldator. Har försökt leta efter något program a la Speedfan eller Rivatuner som skulle kunna hjälpa mig att få ner fläkten, då CPU-temperaturen är låg, men inget fungerar

Acer säljer många datorer för att de har bra specifikationer för relativt lågt pris. Därav är inte fläktljudvoly särskilt prioriterat. Synd att du inte fått igång programvarorna. Att en laptop låter mer än en stationär är uppenbart då du har högre värmeutveckling och mindre plats = högre varvtal på mindre fläkt.

Citat:

3. Sedan stör jag mig lite på att den har en del knappar som blinkar hela tiden så som den trådlösa indikatorn och HDD indikatorn.

Eltejp?

Citat:

4. Gillar inte heller att det är blank skärm då det reflekterar allt, det reflekterar även det upplysta tangentbordet som min dator har.

Finns anti-reflex-alternativ till många datorer. Fast inte på macbooksen, btw.

Permalänk
Medlem

Tack för svart McBraid!

En följdfråga, vad är anti-reflex-alternativ?

Permalänk
Medlem

Re: Vanliga &quot;problem&quot; för bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Tänkte höra med er om ni upplevt samma saker som mig med era bärbara och vad ni hittat för lösningar på dessa "problem"...

1. Jag sitter med en stationär nu bredvid min nya Acer 8935 och jag kan inte alls få samma fina bild som på min samsungskärm (Acern har till och med högre upplösning, full-HD). Den är inte alls lika varm i färgerna och har inte alls samma svärta, sedan måste man sitta exakt i betraktningsvinkel för att inte bilden "ska springa iväg" uppe eller nere. Försökte med lite inställningar men hittade inget som direkt löste problemet.

LCD-paneler för bärbara är optimerade för låg strömförbrukning snarare än högsta möjliga kvalitet. Sedan varierar prioriteringarna mellan olika modeller olika också eftersom betraktningsvinklar, färgåtergivning, kostnad etc. går inte att optimera samtidigt. Det är betydligt mer märkbart på bärbara.

Citat:

Acer tenderar att ha relativt högt fläktljud tyvärr. Men bärbara har två egentliga sätt att kyla ner sig, fläktkylning i trånga luftkanaler (belastar fläkten mer och genererar därför mer ljud) och passiv kylning via chassit. Jag föredrar lite högre ljudvolym framför en het dator personligen.

Citat:

Ja det är ett ofog. Vissa maskiner ser ut som julgranar :/
På min tidigare bärbara placerade jag papper mellan lysdioderna och chassit för att minska intensiteten men antar att det är overkill för de flesta (kräver att man skruvar upp maskinen). Vissa har använt tejp över lysdioderna men det kan vara svårt att få det snyggt.

Citat:

Välkommen i klubben! Tyvärr är det svårt att att få tag i antireflexbehandlade skärmar numera eftersom konsumenterna verkar föredra eller i alla fall acceptera reflektioner i utbyte mot något skarpare färger.
Antireflexbehandling innebär att skärmen har ett ytskikt som sprider ut inkommande ljus så att reflektioner blir betydligt mindre tydliga. Nackdelarna med det är att den gör skärmen något ljussvagare eftersom den absorberar lite ljus samt att skiktet även sprider ut skärmbilden något så att bilden blir mer diffus och färgerna mindre rena.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Megol0

Permalänk

Anledningen till att färgerna skilljer sig är att laptopen troligtvis har en LED upplyst bild istället för Samsung skärmens gamla CCFL.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Sök efter RMclock på forumet så kan du sänka Vcore till CPU för att minska temperaturen.. har då jag gjort på min dator och det löste problemet.. tidigare gick den upp ganska högt och gick ner hela tiden.. nu ligger den stabilt på den lägre hastigheten hela tiden (vid surfning o sånt)

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Såg detta nu, ok men om man undervoltar så sänker man inte prestandand eller?