3.5mm sitter fast i ljudkortet

Permalänk
Medlem

3.5mm sitter fast i ljudkortet

Tjena!

Satte precis på lite musik för att lugna nerverna efter den tunga skoldagen, så fick jag bara ljud ur hälften av högtalarna, självklart börjar jag undersöka varför, då jag tillslut hittade att toppen på min 3.5mm kontakt har gått av och sitter nu fast innuti ljudkortet!

Några idéer på hur 17 jag ska få ut den där ifrån?

Här är en bild där man ser in i 3.5mm kontakten, och det guldiga i en gröna kontakten är toppen på kontakten.
Höguplöst foto av ljudkortet

Tack på förhand!
Edit: Stavfel

Permalänk
Medlem

Kanske ngt limliknande/kladdigt som inte kladdar för mkt men ändå kan haka tag i delen som sitter fast?

*EDIT* ser ju ut att vara ngn typ av metallstav i mitten av 3.5 prylen - en liten pinsett och dra utav bara fan?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på om jag ska åka någonstans och köpa en pinsett och prova
Jaaa, någon smal form av pinne med superlim på änden kanske skulle funka?

Permalänk
Medlem

Ta ut moderkortet/ljudkortet och vifta med det i luften och låt gravitationen göra resten?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

En jättestor magnet?

Nej, men testa med en pinne med lim på. Annars gör som Mansonite säger.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Plocka ur kortet ur datorn. Ta en nål och försök peta (trycka) ut den bakifrån kontakten. Lyckades göra det själv på en mp3 spelare där jag råkat ut för samma sak.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Plocka ur kortet ur datorn. Ta en nål och försök peta (trycka) ut den bakifrån kontakten. Lyckades göra det själv på en mp3 spelare där jag råkat ut för samma sak.

Går nog inte att trycka bakifrån skulle jag tro. Är slutet metallhölje bakom min iallafall.

Kan nog bli pilligt och få ut den ja :S konstigt fel ändå. Frågan är om du kan få in en pincett där? Jag hade nog testat att ta en pinne som är typ 2 mm tjock, sen limmat på den sen tryckt fast den på biten som är kvar, sen hoppas du kan dra loss den sen. Risken är ju att pinnen också fastnar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Jag har funderat på om jag ska åka någonstans och köpa en pinsett och prova
Jaaa, någon smal form av pinne med superlim på änden kanske skulle funka?

din mamma har väl ngn pinsett i badrummet?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det täckt med ett metallhölje som Geckod sa, har provat med att vika ett buntband, limma vid vecket sen trycka in det. Den sitter riktigt hårt alltså!

Ska prova strax igen med buntbandet igen!
Dessutom så bor jag i en egen lägenhet och har ingen användning för pinsetter

Nödlösningen är väl att köpa ett nytt ljudkort?

Permalänk
Medlem

är de inbyggt i moderkortet, eller sitter de i pci sloten ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
är de inbyggt i moderkortet, eller sitter de i pci sloten ?

Har du ens kollat på bilden?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Någon typ av tång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
är de inbyggt i moderkortet, eller sitter de i pci sloten ?

Inbyggt

Permalänk
Medlem

Fowzzer, ta ett gem och räta ut det. Ta fram en tång och bör en ändan på gemet så du får en lite krok (se verkligen till så att den blir så liten som möjligt.

Du borde då kunna fiska ut biten som sitter kvar i kontakten, råkade nämligen ute för exakt samma sak tidigare och fick ut min på det sättet.

Jag skulle undvika lim å liknande i kontakten om jag vore du.

Lycka till

mvh
milkacid

Permalänk

sparka allt du kan i datorn och skrik det fulaste du kan komma på samtidigt som du gör det

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem

Två tändstickor och försök kläm fast den mellan stickorna och dra

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Två tändstickor och försök kläm fast den mellan stickorna och dra

Aninges för tjocka för ändamålet kan jag tänka mig,.

om du inte bryr dig så mycket om att den sitter där kan du köra med ett annat uttag istället ?

Vad tog du kort med?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
Fowzzer, ta ett gem och räta ut det. Ta fram en tång och bör en ändan på gemet så du får en lite krok (se verkligen till så att den blir så liten som möjligt.

Du borde då kunna fiska ut biten som sitter kvar i kontakten, råkade nämligen ute för exakt samma sak tidigare och fick ut min på det sättet.

Jag skulle undvika lim å liknande i kontakten om jag vore du.

Lycka till

mvh
milkacid

Det låter ganska vettigt! Dock som student så har jag ont om gem Men jag ska ta och fixa ett tills imorgon och hoppas att jag löser det med gemet!

Permalänk
Medlem

Ta bort mentalhöljet på baksidan sedan pillar du ut det bakifrån.
Sedan trycker du tillbaka höljet.

Permalänk

I värsta fall så borde du nog kunna koppla in headsetet i en annan port och ange att du vill ha ut ditt ljud ifrån den istället..

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mansonite
Ta ut moderkortet/ljudkortet och vifta med det i luften och låt gravitationen göra resten?

Kommer inte funka, för precis innan toppen på en 3,5mm kontakt så smalnar kontakten av för att sedan bli tjock i toppen igen. Där kontakten smalnar av så hoppar en lite spärr in för att inte kontakten ska hoppa ur igen... Hoppas du/ni förstår:p

Hoppas du får igång ljudet fort, är hemskt som fasen att vara utan musik =/

Lycka till Fowzzer!

Visa signatur

Antec 300 @ fem fläktar - Corsair XMS2 800MHz 4GB - XFX 9800 GT 512Mb - Phenom x4 9950be 2600Mhz @ 3015Mhz + Scythe Ninja Mini rev. B - Asus M3A78 - Silver Power 600W - HDD: 320gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst det!
Jag gjorde som milkacid tipsade, jag tog en tång och böjde till ett gem för att få det som en krok, och med hjälp av den och mycket tålmodigt och frustrerande pillande så fick jag tillslut ut den. *victory at last*

Tack för all hjälp och tips!

/Fowzzer

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort som någon sa, ta bort metallkåpan på baksidan och peta ut kontakten bakifrån för att sedan återställa kåpan så gott det går.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"