Bästa tågdatorn: Dell Vostro V13 eller Asus UL30VT
Jag har fått ett nytt jobb vilket i alla fall i början kommer kräva 1.5 timmars tågresa enkel väg varje dag och därför är jag på jakt efter en smidig bärbar som går att använda på tåget och sen är smidig att få ner i väskan. Utöver tågresan blir det några kilometers cykelfärd/gång så datorn får inte väga allt för mycket.
Tanken är att jag ska kunna arbeta på datorn samt titta på film, surfa och lyssna på musik. Eftersom SJ inte bjussar på gratis internet så vore det även en fördel om det fanns inbyggt 3G kort i datorn.
Vilken typ av hårdisk som sitter i datorn spelar igen roll då min plan är att byta denna mot en ssd för ökad prestanda och längre batteritid.
De alternativ som jag letat fram är Asus UL30VT och Dell Vostro V13
Båda burkarna går att få med C2D processor på 1.3 GHz och fyra Gb minne så där har ingen av dem någon särskild fördel enligt mig. Tyvärr har ingen av dem inbyggt 3G modem heller. Övriga för och nackdelar som jag ser för de två är listade nedan.
Dell Vostro V13
+ Tunn och inga utstickande delar som kan fastna
+ Smart skärmlösning
+ Har både expansionsport och vad jag tror en ledig mini Pci express port som är förberedd med antenn och simkortsläsare (Se http://blogdisco.com/dell-vostro-v13-review-unboxing-and-tear...)
- Ingen digital utgång för bild, typ hdmi eller liknande
- Batteritiden är klart sämre än Asusens
- Kostar 2000 kr mer redan innan 3G modem och SSD
Asus UL30VT
+ Bättre grafikkort i det fall att jag skulle vilja öppna 3d cadfiler
+ Billigare
+ Bättre batteritid
+ Snyggt hölje
+ hdmi ut
- Har vad jag kan hitta inga lediga pci expressportar eller expansionsplatser vilket kräver jobbigt usb modem
- Större och bulkigare att få ner i små väskor.
Hur skulle ni tänka kring dessa två burkar? Har läst en hel del att det är många som gillar UL30VT här på forumet