Bärbar från Gigabyte med externt grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Bärbar från Gigabyte med externt grafikkort

En ny bärbar dator från Gigabyte höjer grafikprestandan genom att använda en extern grafikmodul i Geforce GT220-klassen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan va jobbigt när folk inte kan prata bra engelska och säger "ehm" hela tiden:S snygg laptop dock:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Ja, och flertalet i Sverige pratar så mycket bättre engelska hellå ajm fråm sviiiden

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, skulle faktiskt kunna tänka mig en laptop som primär dator om man kör på ett high end externt grafikkort då man inte alltid behöver bära med sig grafikkortet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag älskar funktionen för att koppla in externa grafikkretsar i bärbara datorer. Sen att de har upplåst BIOS för överklockning är väl det näst bästa. Jag hatar att inte få pilla som jag vill med hårdvaran...

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Synd att inte alla laptops stödjer det. Vore ju riktigt bra

Permalänk
Medlem

Vad kan man tänka sig att få för 3dmark06 poäng på denna dator, och hur klarar sig grafikkortet jmf ATI Mobility Radeon HD 3870 som sitter i FSC amilo graphic booster som ger 8-9000 p i 3dmark06?

Gillar själv konceptet med externa grafikkort till laptops.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Vad kan man tänka sig att få för 3dmark06 poäng på denna dator, och hur klarar sig grafikkorte jmf ATI Mobility Radeon HD 3870 som sitter i FSC amilo graphic booster som ger 8-9000 p i 3dmark06?

Gillar själv konceptet med externa grafikkort till laptops.

Mycket sämre än 3870M som FSC använder. Kollade lite på benchmark och det enda som talar för är att den har 1gb mot 512mb som 3870 har. Dessvärre är frekvenserna kontra shaders helt uruselt jämfört med 3870. I benchmarkprogrammet jag såg ligger den inte ens nära 4670, som i sin tur är snäppet sämre än 3870, så svaret är väl att den inte alls kan mäta sig.

Datorn kan ju inte ens ha mer ram än sa3650 vilket gör att det enda som talar för är processorn som bränner något bättre än zm-80 som sitter i sveriges sa3650.

Förstår verkligen inte varför dom inte kan knöla in något bättre kort. Visst för att XGP-porten bara ligger på pci-e 2.0 x8, men det här är ju löjligt. x8 klarar enligt tester 4870x2 med endast några procent sämre än x16. Nästa generation av liknande produkter förväntar jag mig åtminstone 5850/GTX280.

Älskar idén med externt gpu men jag önskar dom kunde sluta mjölka sönder den. Det bästa enligt mig skulle vara en extern låda som man kunde koppla i vilket pci-express-kort som man ville/har råd med.

mvh
*en småirriterad Stockholmare med mersmak*

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Deathdancer: Då var inte denna dator ngt att vänta på. Undrar on någon mer tillverkare eller t.o.m. Fujitsu får för sig att släpp någon ny graphic booster.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Varför ha ett externt grafikkort när det finns bärbara som har betydligt bättre kort integrerat?

Först har man ett strömsnålt intelgrafikkort och sen kan man koppla in ett värdelöst nvidia grafikkort för att få LITE bättre prestanda. För att detta ska lyckas krävs ju att de åtminståne trycker in ett 5770.. Strömmen, platsen och värmen är ju inget problem då man inte ska ha det med sig. Vad tänker de med ?!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Mycket sämre än 3870M som FSC använder. Kollade lite på benchmark och det enda som talar för är att den har 1gb mot 512mb som 3870 har. Dessvärre är frekvenserna kontra shaders helt uruselt jämfört med 3870. I benchmarkprogrammet jag såg ligger den inte ens nära 4670, som i sin tur är snäppet sämre än 3870, så svaret är väl att den inte alls kan mäta sig.

Datorn kan ju inte ens ha mer ram än sa3650 vilket gör att det enda som talar för är processorn som bränner något bättre än zm-80 som sitter i sveriges sa3650.

Förstår verkligen inte varför dom inte kan knöla in något bättre kort. Visst för att XGP-porten bara ligger på pci-e 2.0 x8, men det här är ju löjligt. x8 klarar enligt tester 4870x2 med endast några procent sämre än x16. Nästa generation av liknande produkter förväntar jag mig åtminstone 5850/GTX280.

Älskar idén med externt gpu men jag önskar dom kunde sluta mjölka sönder den. Det bästa enligt mig skulle vara en extern låda som man kunde koppla i vilket pci-express-kort som man ville/har råd med.

mvh
*en småirriterad Stockholmare med mersmak*

Håller med!

Jag tycker AMD borde kunna ta fram en schysst lösning och skapa en plattform för ett eller flera externa grafikkort. De har ju kompetensen för alla områdena - chipset, cpu och gpu.

Borde ju finnas en någorlunda marknad för det hela och det innebär ju att de skulle sälja fler grafikkort.. Sen om de förlorar på att de eventuellt säljer mindre stationära kretsar, det är en annan fråga

Jag gillar iaf möjligheterna med en schysst laptop som man kopplar in externa hårddiskar, skärmar etc och gör laptopen till en semi-stationär, om man säger så. För att fortfarande ha möjligheten att koppla ur allt och göra den bärbar igen.

Nu är man illa tvungen att uppgradera snart för mitt 2600 mobility orkar inte så värst mycket Så ge mig en 12" och tillhörande extern lösning för grafikkort! Och som deathdancer säger, man skall kunna koppla in vilket kort man vill! Då blir det lite mer valmöjligheter och ökar livslängden (funktionell livslängd) på både laptops och individuella komponenter.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Externt grafikkort via mini DP på MacBook Pro:n oh gud va underbart de hade varit! (A)

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

I min laptop sitter ett MXM2-Kort. Alltså utbytbart grafikkort och inte lött på MoBo't. Sitter ett 8600M GS i nu men det finns bra mycket bättre kort att köpa, dock dyra. Men, den externa plastlådan som fanns på laptopen i nyheten ger helt andra kylningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt detta, man skulle kunna ha en bärbar med bra batteritid utan optiskenhet och sedan mega grafikkortet hemma smidigt om man ska till ett Lan också

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

nu blev helt plötsligt tanken på att uppgradera den stationär tråkig, en sån här burk är ju mumma.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

Har för mig att Fujitsu med sin graphic booster inte funkade till orginal datorns skärm utan man var tvungen att koppla in en extern skärm, vilket tar bort lite av poängen. Undrar om det är samma med den här?

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920 | PowerColor 5870 | Corsair 6Gb DDR3 1333mhz | Corsair 850W | Corsair Force 120 GB | 2xWD CB 640 GB | Obsidian 700D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaxiz
Har för mig att Fujitsu med sin graphic booster inte funkade till orginal datorns skärm utan man var tvungen att koppla in en extern skärm, vilket tar bort lite av poängen. Undrar om det är samma med den här?

Detta åtgärdades för rätt länge sedan.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Detta åtgärdades för rätt länge sedan.

Tack, skulle precis skriva det. Är typ oändligt många som ratat Fujitsus pga detta

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Håller med!

Jag tycker AMD borde kunna ta fram en schysst lösning och skapa en plattform för ett eller flera externa grafikkort. De har ju kompetensen för alla områdena - chipset, cpu och gpu.

Borde ju finnas en någorlunda marknad för det hela och det innebär ju att de skulle sälja fler grafikkort.. Sen om de förlorar på att de eventuellt säljer mindre stationära kretsar, det är en annan fråga

Jag gillar iaf möjligheterna med en schysst laptop som man kopplar in externa hårddiskar, skärmar etc och gör laptopen till en semi-stationär, om man säger så. För att fortfarande ha möjligheten att koppla ur allt och göra den bärbar igen.

Nu är man illa tvungen att uppgradera snart för mitt 2600 mobility orkar inte så värst mycket Så ge mig en 12" och tillhörande extern lösning för grafikkort! Och som deathdancer säger, man skall kunna koppla in vilket kort man vill! Då blir det lite mer valmöjligheter och ökar livslängden (funktionell livslängd) på både laptops och individuella komponenter.

Ja men precis! Även om den skulle vara låst till AMD-kort eller rentav behöva en specialmodell av kortet tycker jag att det iaf borde finnas något och för böveln, gör inte teknologin sämre för varje generation! Först 3870m som inte var den hetaste vilket togs upp i artiklar, sedan Acer med sin 4670 som inte ens var bättre än Fujitsus och nu Geforce 220! Vad kommer härnäst?! Fx5200??!?! Aaaaaargh

Helt sämst helt enkelt. Det skulle vara den bästa lösningen enligt mig för att få små, strömsnåla datorer, men ändå kunna spela när man har el-möjligheter, för ärligt talat vem spelar på sitt batteri?

Ursäkta utbrottet men jag blir så irriterad när teknologin finns men ingen vill utveckla den :'( Såg ju tester häromåret där dom testat ett 4870x2 med banbrytande benchmarks på XGP och till min besvikelse kommer inget nytt. Inte något bättre sedan HD3xxx-serien. Tragiskt och patetiskt.

Inget har hänt på den här fronten sedan Amilo sa3650 á 08. Punkt slut.

Suck...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Deathdancer: Då var inte denna dator ngt att vänta på. Undrar on någon mer tillverkare eller t.o.m. Fujitsu får för sig att släpp någon ny graphic booster.

I wouldnt hold my breath Adrian. Ärligt talat så är den enda anledningen till varför dom inte gör detta till en större grej att det skulle hota deras egna marknad för stationära datorer. Lite historialektion för att förtydliga detta.

År 2008 kommer Fujitsu med sin sa3650 med tillhörande 3870m. Pris: 9-10k

År 2009 går Lukas(jag) in och köper sa3650 inkluderat 3870m för 7.5 lök på SIBA

Två månader senare slutar dom sälja den.

Oktober 2009 kommer Acer med sin heta dator med externt 4670 som man får köpa till för några tusen.

Samtidigt återinförs sa3650 fast med ett annat slutnummer. Samma dator fast utan graphic booster. Och vad kostar denna då? Jo, den kostar 11k och sedan som tillval kunde man köpa graphic boostern för några tusen.

Februari 2010 kommer denna skrothög.

Slutsats: Det är fullt möjligt att få en bärbar som presterar som en stationär i dagens läge, och just därför släpper dom bara skräpmodeller. Stryp mig långsamt...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
nu blev helt plötsligt tanken på att uppgradera den stationär tråkig, en sån här burk är ju mumma.

Det skulle vara mumma om det satt något bättre än 220gt i den. Duger ju knappt ens till att kolla på HD-material, ännu mindre till att köra något annat än max UT 2004 på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud986
Hade varit perfekt detta, man skulle kunna ha en bärbar med bra batteritid utan optiskenhet och sedan mega grafikkortet hemma smidigt om man ska till ett Lan också

Så tänkte jag också för något år sedan tills jag insåg att dom inte kommer satsa något förrän folk börjar avlida av icke existerande utveckling och valmöjlighet. En sak att tänka på är att 220gt inte ens bör nämnas i samma mening som megagrafikkort.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Uppdatering OT:

Såg just detta http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=449464

Där har vi gudarnas svar på mina böner. Ett 5870 på XGP!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Uppdatering OT:

Såg just detta http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=449464

Där har vi gudarnas svar på mina böner. Ett 5870 på XGP!

Nja, helt OT är det väl inte Kanske finns nått hopp på denna front men en ny XGP enhet.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Nja, helt OT är det väl inte Kanske finns nått hopp på denna front men en ny XGP enhet.

Ja verkligen! Startade en tråd igår om den 5870 in a box ^^

Bara en fråga, har du tryckt in din zm87:a själv i amilon? hur mycket bättre blev det och vad kostade den? ^^

Såg nu att det visst blev tre frågor

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Ja verkligen! Startade en tråd igår om den 5870 in a box ^^

Bara en fråga, har du tryckt in din zm87:a själv i amilon? hur mycket bättre blev det och vad kostade den? ^^

Såg nu att det visst blev tre frågor

Jepp jag har köpt min ZM87 på ebay. Denna säljare. 185 dollar inkl frakt. Han postade cpu:n på fredagen, i Hongkong, och jag hämtade ut den på posten på måndagen.
Tidigare hade jag runt 7300 p i 3dmark06 nu har jag runt 8000. Överclockar jag booster kommer jag upp i 8400 p om jag inte minns fel.

Edit: För övrigt är det väldigt lätt att byta cpu:n i datorn (amilo 3650).

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Ojdå! Det var inte lite snabb leverans

Jag funderar på att göra desamma men jag vet inte om garantin blåses bort då :S En idé jag har är att deras nya Caspian, som går på samma sockel(S1), borde fungera i Amilon. Det skulle vara fruktansvärt sjyst med en M660 på 2.7ghz och dubbel L2 i samband med den nya XGP-boxen Eyefinity och 1gb GDDR5 Aja, drömma kan man ju ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Turion#Caspian_.2845_nm_SOI....

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Ojdå! Det var inte lite snabb leverans

Jag funderar på att göra desamma men jag vet inte om garantin blåses bort då :S En idé jag har är att deras nya Caspian, som går på samma sockel(S1), borde fungera i Amilon. Det skulle vara fruktansvärt sjyst med en M660 på 2.7ghz och dubbel L2 i samband med den nya XGP-boxen Eyefinity och 1gb GDDR5 Aja, drömma kan man ju ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Turion#Caspian_.2845_nm_SOI....

Det låter onekligen som en bra kombination om det fungerar.
Jag fortsätter gärna diskussionen om detta men vi kanske borde ta det i tråden för Fujitsu Sa3650.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Det låter onekligen som en bra kombination om det fungerar.
Jag fortsätter gärna diskussionen om detta men vi kanske borde ta det i tråden för Fujitsu Sa3650.

Right on!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.