Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV

Får en lite skumt låg PPD, min i7 på 3.5GHz ger bara ca 950PPD enligt FahMon och min 3.2GHz Core2 Quad är faktiskt lite snabbare, jag fick ju ett par tusen iaf när jag körde 4 separata klienter (runt 750PPD styck typ).

Jaja, jag ska inte dra några förhastade slutsatser än... Får se hur det artar sig efter ett par WUs.

Du kommer tappa lite PPD innan du börjar få bonusen. När den väl kommer tar du ifatt det på ett ögonblick.

Jag kör min i7 i 3.6, min senaste WU tog ca 5h18m och gav enligt fahmon 470 poäng. Enligt HFM gav den 3460 inklusive bonus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
Det är ändå för lite, jag får ca 1000 med min processor, utan att räkna med bonus.

Poängen per WU är låg, det är bonusen som gör att PPD går upp. Ju snabbare du viker klart desto mer bonus.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Fahmon läser inte in Bonuspoäng. Använd HFM folding monitor så ska du se på annat.

Man får ingen bonus på de två första paketen... Ska dock titta på HFM senare då den förefaller intressant (samt FahMon har ju inte uppdaterats på typ 9 månader nu), har du en länk till hemsidan för den?

Kanske får lite lägre hastighet på vikningen av de två ATI-GPU-klienterna jag kör, de drar LITE mer CPU än NV-klienterna på Core2 Quad-burken, fast det är bara ett par procent. Sen surfar jag i IE och så också, men enligt processhanteraren drar IE typ ingen CPU alls. Tycker att en i7 som dessutom är högre klockad borde prestera lite mer än en gammel Core2-baserad propp...

Förmodar att det kanske beror lite på vad för WU man får också, jag kanske behöver mer statestik för att få bättre bild över den faktiska prestandan. Det är bra utnyttjande på CPUn dock! Graferna visar att alla kärnorna är i stort sett maxade; CPUn går i 98-99% typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Poängen per WU är låg, det är bonusen som gör att PPD går upp. Ju snabbare du viker klart desto mer bonus.

Ja, men om jag kollar vad jag får utan att räkna med bonus, precis som LennyV, så kan man jämföra hur snabbt det viks.

Citat:

har du en länk till hemsidan för den?

http://code.google.com/p/hfm-net/

Citat:

Kanske får lite lägre hastighet på vikningen av de två ATI-GPU-klienterna jag kör, de drar LITE mer CPU än NV-klienterna på Core2 Quad-burken, fast det är bara ett par procent. Sen surfar jag i IE och så också, men enligt processhanteraren drar IE typ ingen CPU alls. Tycker att en i7 som dessutom är högre klockad borde prestera lite mer än en gammel Core2-baserad propp...

Det får du garanterat. Jag skulle köra med smp- 7 om jag vore dig, så GPU-klienterna, och vardagligt användande får en egen kärna. Det kommer hjälpa mycket.

Startade en tråd för att jag märkte att GPU-klienten påverkade SMP mycket, trots ~0% CPU-användning:
http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=58&t=13180

Själv får jag ungefär samma med: gpu + smp4, gpu + smp3, och endast smp4. Önskar att jag hade HT

Min första WU med bonus kom just in Då ska grafikkortet få vila lite för min del.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Äsch, nu skiter jag i allt det här!

Startade upp min ena burk efter att ha sovit en natts god sömn (fylld med skumma drömmar där bland annat en snygg tjej gjorde livräddning på en liten haj (!!!)), och direkt gnäller klienten över att den blev nedstängd och kastar allt utfört arbete; 75% av ett paket. Sedan börjar den dra ner nya paket efter paket, fast hittar dem sedan inte och hämtar glatt ett nytt istället.... VAAAFAAAAANNNNNN....

Så nu lägger jag ner. De får fan fixa sin jävla skit först innan jag ödslar mer tid, värme och elektricitet på deras förbannade amatörprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Startade en tråd för att jag märkte att GPU-klienten påverkade SMP mycket, trots ~0% CPU-användning:
http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=58&t=13180

Själv får jag ungefär samma med: gpu + smp4, gpu + smp3, och endast smp4. Önskar att jag hade HT

Min första WU med bonus kom just in Då ska grafikkortet få vila lite för min del.

Likadant för mig. Blir tvungen att köra smp3 om jag ska ha GPU-klienten igång. Det ger inte lika stor förlust av PPD som smp4+GPU men fortfarande en hel del minskning från att köra endast smp4 eftersom bonussystemet gör PPD:n icke-linjär i förhållande till processorprestandan. Att köra smp3+GPU ger åtminstone mer än att köra endast smp4 iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Äsch, nu skiter jag i allt det här!

Jag skulle också valt de snygga tjejerna med hajar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min ha jobbat på bra med a3-cores nu i två dagar men när den senaste blev klar för en minut sedan fick jag en a1 igen. Hoppas det bara var slut på a3 jobb för tillfället.

a1-jobb tar klart längre tid (10 min per frame jämfört med ca 3.15) och ger ca 1400 poäng mindre per WU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min ha jobbat på bra med a3-cores nu i två dagar men när den senaste blev klar för en minut sedan fick jag en a1 igen. Hoppas det bara var slut på a3 jobb för tillfället.

a1-jobb tar klart längre tid (10 min per frame jämfört med ca 3.15) och ger ca 1400 poäng mindre per WU.

Jo, jag har också fått några. kanske 10-20 %

Visa signatur

Permalänk
Medlem

17.5h för 1900 poäng jämfört med 5.5h för 3300 poäng.

Blergh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Börjar ramla in massa A1 project här med

Visa signatur

Grana

Permalänk
Medlem

Jag fick en a1 som tog drygt 17h att göra klart, sen har jag fått 2 st a3 efter det. Bara hoppas de lägger ut tillräckligt många a3-WU så man slipper a1:orna.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fått en a1 än så länge, tror man kan vara lugn.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Har bara fått A3 hittills :).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Lekte lite med kalkylblad för att kolla räkna på hur PPD:n (inkl och exkl bonuspoängen) förhåller sig till processorprestandan.

Se här:

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=mdmz3tkm0dz

Kalkylbladet finns här (OpenOffice) om jag nu råkat räkna fel någonstans:

http://www.mediafire.com/?znzwyhm3znu

Här finns information om hur bonusen räknas ut:

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=24&t=13039

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Lekte lite med kalkylblad för att kolla räkna på hur PPD:n (inkl och exkl bonuspoängen) förhåller sig till processorprestandan.

Se här:

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=mdmz3tkm0dz

Kalkylbladet finns här (OpenOffice) om jag nu råkat räkna fel någonstans:

http://www.mediafire.com/?znzwyhm3znu

Här finns information om hur bonusen räknas ut:

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=24&t=13039

Tack, intressant. Särskilt detta för de som inte orkar/vill kolla om a3 lönar sig på just deras burk:

Citat:

The crossover point between A3 and A2 ppd in speed falls approximately at a 2.4 GHz Q6600.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fint.

Fast egentligen ska ju inte dead time between wu's vara med i bonusberäkningen, eftersom stanford räknar ut den från tiden mellan nedladdning av wu och uppladdning av resultatet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fint.

Fast egentligen ska ju inte dead time between wu's vara med i bonusberäkningen, eftersom stanford räknar ut den från tiden mellan nedladdning av wu och uppladdning av resultatet

Ok. Jag var lite osäker just på den delen. Lätt att ändra iaf.

edit:

Just ja. Om dödtiden sätts till 0 så var mina beräkningar identiskt med vad man får i en annan bonus-kalkylator som jag hittade:

http://www.linuxforge.net/bonuscalc2.php

Bådar gott om nu han som gjort den sidan räknat rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Just ja. Om dödtiden sätts till 0 så var mina beräkningar identiskt med vad man får i en annan bonus-kalkylator som jag hittade:

Någonstans ska dödtiden in. Antingen i Final Points eller i PPD, men inte båda. Den gör dock marginell skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någonstans ska dödtiden in. Antingen i Final Points eller i PPD, men inte båda. Den gör dock marginell skillnad

Jo, den gör ju väldigt marginell skillnad. Tänkte bara lägga till den för lite extra realism. Jag tog bort den ur "Final Points"-beräkningen förresten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått en jäkla a1:a igen. Så irriterande.

Permalänk
Medlem

A1:orna trillar in här oxå.

Visa signatur

Grana

Permalänk
Avstängd

Bara a3 här! när jag väl gjort 10 så är det väl slut på dem!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för skillnad mellan a3 WU på 500000 och 250000 steps? Varje procent tar ju lika lång tid fast det är dubbelt så många steps på en 500k WU. Dessutom ger 250k WU ca 800 credits mindre enligt HFM.NET.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ligger på ca 65 grader med en innomhustemp på ca 21 (fönstret på glänt.) Vad ligger ni på när ni foldar med era i7? Vad är en säker temp att ligga på för 24/7 full last?

Min i7 920 varierar mellan 59-63grader. (inomhus temp 21-22), tror variationen beror på att jag öppnar fönstret på glänt i några timmar per kväll

Jag tror att en säker temp är upp till iaf 80 grader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimanx
Min i7 920 varierar mellan 59-63grader. (inomhus temp 21-22), tror variationen beror på att jag öppnar fönstret på glänt i några timmar per kväll

Jag tror att en säker temp är upp till iaf 80 grader

Skulle personligen inte köra 80 grader 24/7. Min ligger på ca 65 grader vid 3,6 ghz.

Citat:

Någon som vet vad det är för skillnad mellan a3 WU på 500000 och 250000 steps? Varje procent tar ju lika lång tid fast det är dubbelt så många steps på en 500k WU. Dessutom ger 250k WU ca 800 credits mindre enligt HFM.NET.

Det är nog inte krångligare än att din processor inte klarar alla wu's precis lika fort. Så är det ju även på gpu-folding t.ex., där det diffar upp till ca 15% i PPD och 10 grader i värme beroende på typ av wu. Vilka "steps" som görs och vad det innebär får man nog forska djupare i för att förstå, då handlar det ju mer om att försöka sätta sig in i själva vikningen som sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimanx
tror variationen beror på att jag öppnar fönstret på glänt i några timmar per kväll

Jo, folding ger ju en ganska jämn belastning på systemet så tempen håller sig väldigt stabil. Hos mig så syns små skillnader i rumstemperaturen tydligt i tempen på processorn och grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kommer upp i ca 1600 ppd utan bonus med a3 .

och nu så kan jag stänga av foldingen utan att det går sönder också ,
när jag behövde köra med affinity changer så var det 90% riska att starta från scratch varje gång jag startade om .

så äntligen får man in poäng!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

får bara a1 nummera!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
får bara a1 nummera!

Trist. Såg att du fått väldigt många a1 för att det bara ska vara otur. Har du fått a3 med samma inställningar? För mig var det länge sen jag fick en a1, så det finns i alla fall.

Jag har kört igång grafikkortet, och kör SMP på tre kärnor. Då minskar inte PPD lika drastiskt när man får en a1. a1'orna körs dessutom automatiskt på alla kärnor, så man blir av med dom så snabbt som möjligt ändå.

Om det är datorn med 2x 4870, skulle du nog få högre PPD om du drog igång korten jämfört om du bara kör a3 på 4 kärnor. När en kärna är ledig får man dessutom möjlighet att pyssla med annat på datorn utan att PPD'n minskar så.

Bäst skulle ju vara om du fick a3 också, men jag kan inte komma på vad som skulle kunna vara fel. Kan det bli så om man överskrider deadline på många wu? eller misslyckas med vikningen många gånger i rad?

Visa signatur