Svenska soldater dödade i Afghanistan

Permalänk
Medlem

I hela vårat liv har vi blivit pepprade men information om att vi är svenskar. Ett demokratiskt och vänligt folkslag. I skolan läste vi om svenska vikingar, svenska kristna kungar och om svensken under och efter andra världskriget. Vi får dagligen höra om att vi svenskar har gjort bra ifrån oss sportsligt, demokratiskt och globalt. Vi svenskar är ett bra medborgarskap. Vi ska känna för vår nation. Vi ska ha emotionella och fysiska band för vår nation.
Så emotionellt så misstänker jag att vi ska känna en stor och hemsk känsla när svenska fredsbevarande, fredskämpande och fredsidkande soldater dör i ett bakhåll, i ett land så långt ifrån våra värderingar man kan komma.

Att det skrivs mindre i media när icke svenskar dör är väl helt naturligt. Människa har inte lika värde. Den som säger annat tänker nog i filosofiska banor. För rent praktiskt så finns det en sociala hierarki som troligen ser liknade ut för de flesta i världen. Familj, släkt, vänner, bekanta, arbetskollegor, grannar osv.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
'

Det låter nästan som att jag har med en postmodernist att göra. En sådan diskussion kan aldrig sluta i något användbart.

Jag känner inte att min ståndpunkt om alla människors lika värde på något sätt behöver förklaras eller försvaras. Den åsikten borde vara så grundläggande och enkel att alla förstår den. Att förstå behöver dock inte nödvändigtvis betyda att man stödjer densamma.

Så alla människor för dig personligen har exakt samma värde? Oavsett om det är din bror, din mamma, din arbetskompis osv så är det vidrigt om du sörjer en sådan person mer än en säg kines som dör i en arbetsrelaterad olycka?

Tror du afghanska tidningar skriver mer om afghanerna som blivit dödade eller om svenskarna, tror du att de på det sättet på något sätt nedvärderar det svenska dödandet, att de ser dem som mindre värda? Eller kan de relatera lättare till afghanska döda utan att för den delen vara nationalistiska?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så alla människor för dig personligen har exakt samma värde? Oavsett om det är din bror, din mamma, din arbetskompis osv så är det vidrigt om du sörjer en sådan person mer än en säg kines som dör i en arbetsrelaterad olycka?

Självklart är det så att jag värdesätter min familj och vänner mer än till exempel dig. Men värderingen ligger inte att dom är födda inom ett visst geografiskt närområde utan i deras handlingar gentemot mig. En fantastiskt stor del av den svenska befolkningen har aldrig utfört några som helst handlingar mot mig.

Jag sörjer alltså inte en för mig okänd svensks död på något djupare plan än någon för mig okänd människa av vilken nationalitet som helst. Det vore vidrigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tror du afghanska tidningar skriver mer om afghanerna som blivit dödade eller om svenskarna, tror du att de på det sättet på något sätt nedvärderar det svenska dödandet, att de ser dem som mindre värda? Eller kan de relatera lättare till afghanska döda utan att för den delen vara nationalistiska?

Denna typ av argument har inte mycket med saken att göra. Jag kan utan något som helst tvång eller hot erkänna att fenomenet existerar. Det innebär dock inte att det är något som är bra eller vidare trevligt.'

Om ditt enda mål med detta är att övertyga mig om att fenomenet existerar och att det är "mänskligt" så kan du ge upp. Jag är redan medveten om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Självklart är det så att jag värdesätter min familj och vänner mer än till exempel dig. Men värderingen ligger inte att dom är födda inom ett visst geografiskt närområde utan i deras handlingar gentemot mig. En fantastiskt stor del av den svenska befolkningen har aldrig utfört några som helst handlingar mot mig.

Jag sörjer alltså inte en för mig okänd svensks död på något djupare plan än någon för mig okänd människa av vilken nationalitet som helst. Det vore vidrigt.

Denna typ av argument har inte mycket med saken att göra. Jag kan utan något som helst tvång eller hot erkänna att fenomenet existerar. Det innebär dock inte att det är något som är bra eller vidare trevligt.'

Om ditt enda mål med detta är att övertyga mig om att fenomenet existerar och att det är "mänskligt" så kan du ge upp. Jag är redan medveten om detta.

Men det är ju inget du kan ignorera, det är faktiskt så att olika slags sociala gemenskaper skapar sådan samanhållning och jag ser inget vidrigt i det lika lite som det är "vidrigt" att ett kärlekspar sörjer sin partners död mer än t.ex. valfri kinesisk risodlare eller amerikansk redneck. Det har inget med att man sätter ett högre värde vid mänskligt liv. Du blandar ihop saker och ting. Bara för att svenska tidningar skriver mer om svenska människors lidande är de inga galna nationalister, de skriver om sådant som hör till den sociala grupperingen svenskar. Det betyder fortfarande inte att det afghanska livet skulle vara värt mindre.

Det har helt enkelt inte samma relevans i sammanhanget. Annars skulle ju tidningarna vara fyllda med alla som dör varje dag över hela jorden. De försöker inte härleda det till något slags "de här liven är värda mer än andra". De skriver om sådant vi kan identifiera oss vid och saker som berör oss på en mängd olika plan. Du behöver överhuvudtaget inte sörja för någon okänd svensk. Det är ingen som försöker få dig till det. Men att det är mer aktuellt för oss som bor i Sverige än om vi hade bott i afghanistan är bara logiskt.

Om du vill se det strikt logiskt för att finna någon anledning för dig att bry dig om svensken så får du väl se de till de förlorade skatteinkomsterna och liknande om du känner för det. Jag förstår inte hur du kan få det till att det skulle handla om att värdesätta liv på olika sätt bara för att man skriver mer om det.

Skulle vi i Sverige bry oss mer om Britney Spears bara för att hon får en mängd artiklar i tidningen eller är det bara för att det är sånt skvaller som intresserar folk i allmänhet? Det har inget med Britney Spears värde att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

konstigt att de inte sagt sanningen om vem som sköt ännu :S
var väll tur att man kommit hem därifrån nu

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men det är ju inget du kan ignorera, det är faktiskt så att olika slags sociala gemenskaper skapar sådan samanhållning och jag ser inget vidrigt i det lika lite som det är "vidrigt" att ett kärlekspar sörjer sin partners död mer än t.ex. valfri kinesisk risodlare eller amerikansk redneck. Det har inget med att man sätter ett högre värde vid mänskligt liv. Du blandar ihop saker och ting. Bara för att svenska tidningar skriver mer om svenska människors lidande är de inga galna nationalister, de skriver om sådant som hör till den sociala grupperingen svenskar. Det betyder fortfarande inte att det afghanska livet skulle vara värt mindre.

Som sagt, sluta försöka övertyga mig om existensen av ett fenomen jag känner till. Det ger inte speciellt mycket.

Det blir väll en tolkningsfråga såklart. Jag ser som tidigare påpekat ingen skillnad på en okänd människas död, oavsett nationalitet. Att svenska tidningar skriver om det är en bieffekt av fenomenet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det har helt enkelt inte samma relevans i sammanhanget. Annars skulle ju tidningarna vara fyllda med alla som dör varje dag över hela jorden. De försöker inte härleda det till något slags "de här liven är värda mer än andra". De skriver om sådant vi kan identifiera oss vid och saker som berör oss på en mängd olika plan. Du behöver överhuvudtaget inte sörja för någon okänd svensk. Det är ingen som försöker få dig till det. Men att det är mer aktuellt för oss som bor i Sverige än om vi hade bott i afghanistan är bara logiskt.

Vet inte om jag har kritiserat tidningarna så mycket faktiskt. Möjligen har det uppfattats så men det har inte varit min avsikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du vill se det strikt logiskt för att finna någon anledning för dig att bry dig om svensken så får du väl se de till de förlorade skatteinkomsterna och liknande om du känner för det. Jag förstår inte hur du kan få det till att det skulle handla om att värdesätta liv på olika sätt bara för att man skriver mer om det.

Skulle vi i Sverige bry oss mer om Britney Spears bara för att hon får en mängd artiklar i tidningen eller är det bara för att det är sånt skvaller som intresserar folk i allmänhet? Det har inget med Britney Spears värde att göra.

Återigen dessa tidningar som jag inte riktigt känner att jag berört. Jag har dock genomlidit 8h undervisning i kvalitativ metod idag och kanske snurrat till det någonstans. Fast efter en genomläsning anser jag mig inte berört dessa tidningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Som sagt, sluta försöka övertyga mig om existensen av ett fenomen jag känner till. Det ger inte speciellt mycket.

Det blir väll en tolkningsfråga såklart. Jag ser som tidigare påpekat ingen skillnad på en okänd människas död, oavsett nationalitet. Att svenska tidningar skriver om det är en bieffekt av fenomenet.

Vet inte om jag har kritiserat tidningarna så mycket faktiskt. Möjligen har det uppfattats så men det har inte varit min avsikt.

Återigen dessa tidningar som jag inte riktigt känner att jag berört. Jag har dock genomlidit 8h undervisning i kvalitativ metod idag och kanske snurrat till det någonstans. Fast efter en genomläsning anser jag mig inte berört dessa tidningar.

Så vad hakar du upp dig på då? Det är ingen som sagt att mänskligt liv är olika värt. Det är ju inte pga att svenska tidningar skriver om svenska offer alltså? Tidningarna säger givetvis inte med detta att det skulle vara värt mer med svenska liv. De skriver om sådant som relaterar till svenskar och som svenskar identifierar sig med.

Det är en skillnad på att säga "det här livet är värt mer än det här" och att "jag sörjer mer om en svensk dör än en afghan.". Det utesluter inte att afghanen har samma slags människovärde. Det innebär endast och enbart för att personen säkerligen relaterar mer till den här svenska individen av en mängd anledningar. Det blir mer emotionellt, inte av nationalistiska anledningar utan just av sociala skäl. Det innebär återigen inte att det afghanska livet skulle vara värt mindre. Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Fick idag reda på att det var polarens pluton som råkade ut för dödsskjutningarna ... Nog för att det kändes olustigt igår när man visste att en vän sedan 13 år tillbaka var i motsvarande läge, men när han varit endast några få meter ifrån att få en kula i sig likväl så blir alltid så mycket mer påtagligt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja. Det går alldeles utmärkt att ställa upp specifika villkor för att definera en viss moral, utan att referera till känslor.

Hur undviker du att vad du känner är rätt dikterar vilka vilkor som bör användas? Eller pratar du bara om att ställa upp moraliska regler utan att faktiskt bestämma sig för ett som man håller med om och anser att man bör följa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Det låter nästan som att jag har med en postmodernist att göra. En sådan diskussion kan aldrig sluta i något användbart.

Jag känner inte att min ståndpunkt om alla människors lika värde på något sätt behöver förklaras eller försvaras. Den åsikten borde vara så grundläggande och enkel att alla förstår den. Att förstå behöver dock inte nödvändigtvis betyda att man stödjer densamma.

Nej, det är väl det som är problemet. Jag förstår att allas lika värde är ett bra praktiskt hjälpmedel och rättesnöre men att gå från det till att påstå att det är självklart och att alla som inte håller med är vidriga är ett rätt långt steg, ett steg jag anser behöver en förklaring.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

R.I.P, dessa herrar kommer nu bli martyrer för båda sidorna i debatten kring Afghanistan missionen:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Hur undviker du att vad du känner är rätt dikterar vilka vilkor som bör användas? Eller pratar du bara om att ställa upp moraliska regler utan att faktiskt bestämma sig för ett som man håller med om och anser att man bör följa?

Huh? Moralen finns ju där även om så ingen följer den. Dessutom, vem har sagt att man behöver använda känslor för att följa en moral? Om du låt säga beskriver moralregler för en AI utan känslor, menar du då att det inte längre är moral?

Moral är regler för vad som är rätt och fel, enligt någon slags imaginär (att kalla den för något annat vore absurt) objektiv verklighet. Annat än i specialfall har jag svårt att se att känslor över huvud taget behövs i en moraldiskussion.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Huh? Moralen finns ju där även om så ingen följer den. Dessutom, vem har sagt att man behöver använda känslor för att följa en moral? Om du låt säga beskriver moralregler för en AI utan känslor, menar du då att det inte längre är moral?

Du missförstår mig. Jag säger inte att känslor behövs för att följa en moral utan för att avgöra vilken moral vi bör följa. Det eller slump eller något annat som inte i sin fulla rätt kan kallas objektivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Moral är regler för vad som är rätt och fel, enligt någon slags imaginär (att kalla den för något annat vore absurt) objektiv verklighet. Annat än i specialfall har jag svårt att se att känslor över huvud taget behövs i en moraldiskussion.

Själva grundpremisserna i ett moralsystem är alltid subjektiva eller godtyckliga. Maximera lycka, upphålla rättigheter etc. Problemet ligger i att moral handlar om vad vi bör göra, hur vi bör handla men säger ingenting om vilket mål vi ska nå med detta handlande. Hur vi bör handla är väldigt beroende på vilket mål vi ska uppnå och detta mål är subjektivt eller godtyckligt. Vilket mål vi ska uppnå avgörs, hos människor, i nästan alla fall av känslor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

"Svenska Fredshjältarna" läser man på löpsedlarna. När jag åkte på min mission var det för att:

1. Tjäna mycket pengar
2. Tjäna mycket pengar
3. Komma iväg en stund och få lite livserfarenhet

Att skapa fred var mycket långt ner på min listan.

Visst är det som hänt hemsk, men är det inte lite väl förstorat i media?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
"Svenska Fredshjältarna" läser man på löpsedlarna. När jag åkte på min mission var det för att:

1. Tjäna mycket pengar
2. Tjäna mycket pengar
3. Komma iväg en stund och få lite livserfarenhet

Att skapa fred var mycket långt ner på min listan.

Visst är det som hänt hemsk, men är det inte lite väl förstorat i media?

jag hade det som:
1. Tjäna pengar
2.skjuta någon
3.brist på annat

Fick idag höra att min kompis stod brevid när de blev skjutna, ska bli intressant att höra när han kommer hem nästa vecka

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Svenska fredshjältar är väl ändå bara retoriken som används av beslutsfattarna och ledningen i FM? Alla moderna krigsmakter kallar sina styrkor för fredsbevarande eller dylikt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

"Fredshjältar" LOL! Detta är ju ett klockrent exempel på nyspråk. Krig är fred, offer är hjältar, krigsoffer är fredshjältar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
"Fredshjältar" LOL! Detta är ju ett klockrent exempel på nyspråk. Krig är fred, offer är hjältar, krigsoffer är fredshjältar.

Jag har faktiskt blivit lite fundersam när det gäller till hur retoriken i militära artiklar är väldigt snarlik den som 1984 benämnde som nyspråk.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Givetvis är svenska liv mer värda än afghaners, vi är ju bara 9 miljoner och de är vadå, 40-50?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Givetvis är svenska liv mer värda än afghaners, vi är ju bara 9 miljoner och de är vadå, 40-50?

ironisk provokation på internet fungerar ytterst sällan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Undrar om FP:s senaste utspel (att utöka antalet soldater) antingen är ett rent populistiskt sådant ("här kan vi vinna röster på att tycka såhär, alltså gör vi det"), eller en ren ryggmärgsreflex (lite lätt ironiskt menat mot bomb-liberalerna därute) eller en klart, rationellt grundad och genomtänkt lösning på situationen(...). Jag syftar givetvis på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6590319.ab .

Permalänk
Medlem

boohoo cry more. 2 SOLDATER dör, det är deras jobb att dö (helt ärligt...) vad fan förväntade de sig när de for ut i KRIG. Dessutom dör det säkert mer civila per dag i det landet så varför bryr vi oss så mycket om 2 svenskar dör? Öppna ögonen

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
boohoo cry more. 2 SOLDATER dör, det är deras jobb att dö (helt ärligt...) vad fan förväntade de sig när de for ut i KRIG. Dessutom dör det säkert mer civila per dag i det landet så varför bryr vi oss så mycket om 2 svenskar dör? Öppna ögonen

Jaaaaaa!!! Indifference is teh shit!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jaaaaaa!!! Indifference is teh shit!

Alla är vi olika och ser saker från olika perspektiv. Vissa reagerar känslofyllt av detta, andra inte. Det betyder inte att man är apatisk.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Alla är vi olika och ser saker från olika perspektiv. Vissa reagerar känslofyllt av detta, andra inte. Det betyder inte att man är apatisk.

Visst, men det är skillnad på att inte reagera och att uppmana till likgiltighet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
boohoo cry more. 2 SOLDATER dör, det är deras jobb att dö (helt ärligt...) vad fan förväntade de sig när de for ut i KRIG. Dessutom dör det säkert mer civila per dag i det landet så varför bryr vi oss så mycket om 2 svenskar dör? Öppna ögonen

Tvivlar på att de förväntade sig att de skulle dö. Då skulle nog ytterst få åka dit. Däremot var de nog medvetna om att det fanns en risk för att de kan bli skadade och/eller dödade.

Sen är det ju självklart så som redan påpekat att man har inom sin "sociala krets" lättare att relatera till människor som kommer från likartade situationer - alltså de svenska soldaterna. Men enbart för det betyder det inte att man undervärderar de döda afghanerna.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
boohoo cry more. 2 SOLDATER dör, det är deras jobb att dö (helt ärligt...) vad fan förväntade de sig när de for ut i KRIG. Dessutom dör det säkert mer civila per dag i det landet så varför bryr vi oss så mycket om 2 svenskar dör? Öppna ögonen

Njae en soldats jobb är att ta kål på saker, eller uppnå andra objektiv utan att dö.. vore rätt efterblivet att anställa och träna upp folk för dyra pengar med förhoppningen att de gör sitt land stolta genom att springa och dö de första de gör.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet. Synd om de berörda (offrens anhöriga etc). Utöver det så håller jag samma åsikt som MoOrbid gör, i princip. Bortsett från att dö inte är deras jobb.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Är man inte förbannad över att afghaner dödar svenskar i Afghanistan så är man känslokall och ett svin, men är man förbannad över att invandrare dödar svenskar i Sverige så är man rasist. Discuss.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Är man inte förbannad över att afghaner dödar svenskar i Afghanistan så är man känslokall och ett svin, men är man förbannad över att invandrare dödar svenskar i Sverige så är man rasist. Discuss.

Nej, man är rasist om man anser att alla invandrare är skyldiga eller potentiella mördare för att några har dödat några svenskar. Man blir väl upprörd när svenskar dödar svenskar också, men inte fan börjar man anse att alla svenskar är våldtäktsmän för det?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?