Permalänk

Multiplier pendlar!?

Tjenare!
Har ett lite skumt problem just nu. Har precis uppdaterat Bios och ominstallerat datorn och nu så verkar mulipliern pendla. Kollar man i Coretemp och Everest så hoppar den mellan antingen x6 eller x9 men det är inställt som ggr 9 i Bios. Kan det pendla sådär eller är det nå kompabilitets problem?

Permalänk

speedstep

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Proffsmoddare

Precis. Här för den late

http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Speedstep eller cool n' quiet beroende på om du har Intel eller AMD. Gör så att processorn klockar ned sig när inte all kraft används.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Sorry såg vad felet var nu... skulle bara disabla EIST och C1E sen fixade det sig

Tack för de snabba svaren iaf

Permalänk
Medlem

Eller så lämnar du den aktiverad och åtnjuter en svalare processor.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Vi behöver verkligen en FAQ klistrad angående detta fenomen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vi behöver verkligen en FAQ klistrad angående detta fenomen.

jup, är väldigt många som kallar det ett fel, snart börjar dom väll säga att det är fel på grafik kortet när det klockar ner sig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Behövs ingen FAQ om detta, då det finns hundratals av dessa trådarna, det ända folk behöver lära sig är att SÖKA innan de skapar en ny tråd.

Visa signatur

Orkar inte med folk som inte kan hålla en konversation på vuxennivå.

Permalänk
Hedersmedlem

De här trådarna blir mer och mer ovanliga, snart kanske dom dör ut helt!

Permalänk

Dessa trådar är guldvärt när man hittar dem. Satt igårkväll och undrade varför multipliern ändrade sig hela tiden. Dock skall EIST och C1E vara avstängt eller rättare sagt den möjligheten att påverka försvann när jag ändrade min multiplier till 9 istället för 6 som den stod på default. Skall kika på detta idag när jag kommer hem. Samt om Qool and Quiet är avstängd. Fast jag har höga temperaturer så det kanske är lika bra att de är igång.
Tydligen haft en topp på en kärna på 91c.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP