Permalänk
Medlem

hp dv6-????

Dom här 4 funderar jag på

Hp dv6-1419 , Hp dv6-2134 , Hp dv6-2153 eller kanske Hp dv6-2057

Prisjakt

har även kollat på dv6-2070 men nu finns den inte kvar på expert

Undrar också om det är så stor skillnad på dessa...

Intel Core i3 330M

Intel Pentium DC T4300

AMD Turion II Ultra M620

AMD Athlon II M320

Jag spelar TheSims3 och ungarna spelar Left4Dead, Day of Defeat, Spore och CS

Permalänk

i3 är överlägset snabbast.

T4300 och M620 är väl ganska likvärdiga, T4300 är nog något snabbare, och svalare.

M320 är klart sämst.

Jag skulle inte rekommendera någon av dom, kika på denna. Mkt snabbare på alla punkter. Finns dock inte i lager än, den ska komma i lager 8'e mars enl. åf. hemsidor.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538756

Har du inte tålamod att vänta så kolla denna: Samma spec som dv6-1419, förutom lite snabbare cpu t4400

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522908

Permalänk

Köp en dator med Core i3!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hur e de med Acer nu för tiden då...
innan var dom väl lite plastiga och kvalitén var väl lite si så där eller minns jag fel?

...och bluetooth måste jag ha på den...

Permalänk

Rentdrifsäkerhetsmässigt så ligger hp sist, dom har flest havererade datorer helt enkelt. Acer är lite bättre på den punkten, men inte så jätte mycket.

Hur mycket hade du tänkt lägga ungefär? Om man går upp till 8k som maxgräns så kan man få ganska mkt mer. Men ett 4650 och t4400 klarar dom spel du nämner hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur det kan ändra sig...för ett tag sen och enligt bekanta så är hp bättre än acer och asus bättre än dom bägge, men när man lusläser innehållet i dom så är det i princip samma ju...rena djungeln.

Jag har sagt max 7000:- men å andra sidan har jag inte så bråttom utan kan väl vänt ett tag till och då kanske det blir lite utförsäljning...jag hinner spara lite...

Helst vill jag väl också köpa direkt i butik så man kan klämma lite på den innan man slår till.

Permalänk

Du kan ju klämma på datorn i en butik, och sedan beställa samma dator från det billigaste stället

Permalänk
Medlem

HP

Var i samma läge för en vecka sen, klämde på dem i butik och slog till på en HP DV6-2153eo på elgiganten för 7990:- Denna vecka finns den för 6990:- på PC-City. Den har M620 processorn, snabb och så och spela spel går alldeles utmärkt men den är inte direkt tyst! Hårddisken surrar hela tiden och datorn blir väldigt varm och varvar upp ännu mer när man spelar. Ska skaffa en kylplatta/stöd att ha när man spelar.

Tror i3 /i5 är svalare. Acer är möjligen mer för pengarna men gillar itne deras tangentbord. Möjligt att de är tystare också, borde vara det för HP är faktiskt väldigt brusig!! enda felet dock i övirgt är jag supernöjd, bra tangentbord, bra finesser och snygg. Bra fart i den är det också, 6 gb ram och 640 gb hårddisk. För 7 papp är den iallafall inte ett dåligt köp men man måste nog ta reda på om man gillar HP eller Acer i grunden, för de är väldigt olika.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk

Re: HP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kelimutu
Var i samma läge för en vecka sen, klämde på dem i butik och slog till på en HP DV6-2153eo på elgiganten för 7990:- Denna vecak finns den för 6990:- på PC-City. Den har M620 processorn, snabb och så och spela spel går alldeles utmärkt men den är inte direkt tyst! Hårddsiekn surrar hela tiden och datorn blir väldigt varm och varvar upp ännu mer när man spelar. Ska skaffa en kylplatta/stöd att ha när man spelar.

Tror i3 /i5 är svalare. Acer är möjligen mer för pengarna men gillar itne deras tangentbord. Möjligt att de är tystare också, borde vara det för HP är faktiskt väldigt brusig!! enda felet dock i övirgt är jag supernöjd, bra tangentbord, bra finesser och snygg. Bra fart i den är det också, 6 gb ram och 640 gb hårddisk. För 7 papp är den iallafall inte ett dåligt köp men man måste nog ta reda på om man gillar HP eller Acer i grunden, för de är välidgt olika.

M620 är nog en av dom varmare cpu man kan hitta, och tyvärr inte så snabb. Jag har en liknande dv6'a fast med intel c2d t6500, den hörs knappt förutom när man spelar då grafikkortet blir ganska varmt. Nu har jag 42grader på cpu, kör opera med 10 flikar igång så det är ingen större belastning på datorn.

Jag skulle lämna tillbaks hp'n om jag vore du, det är ju öppet köp.

Och köpa typ en sånhär, sony med i3 och 5650. Sony har ju bra kvalité också till skillnad från hp.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555614

Permalänk
Medlem

Har hittat en Samsung också...Samsung R580-JS02 som verkar vara ok.
Annars blir det kanske Hp dv6-1419....

men det får nog ligga på is lite,
grabbens stationära rasade igår
så jag får väl hjälpa honom först

Permalänk
Medlem

Nja...

Tror faktiskt att jag kommer att lämna tillbaka den, efter att ha använt den mera i helgen kan jag konstatera att det här surret är rätt irriterande... det är nog som sagt processorn men den låter mkt mer än min flickväns HP som har Intel processor, den burken har iofs inget grafikkort alls utan bara integrerad krets men 2153eo låter ju hela tiden, även när kortet inte belastas och när det väl gör det så varvar den upp ännu mer och blir väldigt varm!

Det är en OK dator för pengarna men det går ju inte att missa att Acer nog är ännu mer för samma pengar, just nu är det generationsskifte och står man inför att köpa en ny dator just denna vecka ska man nog ta en med i3 eller i5 känns det som, och eftersom Elgiganten faktiskt har 30 dagars öppet köp (även om det bara gått 9 dagar sen jag köpte den) så kommer jag att rensa datorn lämna tillbaka den imorgon coh köpa en Acer 5740, troligen den från JMEData med i5, 4/640 gb och ATI5650, det är ju faktiskt mer för pengarna.....

Tack för åsikter, hoppas mina erfarenheter också är till nån hjälp, gillar verkligen tangentborde på HP DV6 men det är andra detaljer som är irriterande, som hörlursuttagens placering, mm.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka den och fick pengarna åter. Bra service faktiskt, 30 dagars öppet köp på en dator som sjunker i pris en gång i veckan är generöst....

DV6 tyckte jag till slut var rätt plastig eftera att ha använt den ett tag. Lite småsaker som att hörlursporten satt fel för mig och lite andra småmissar störde också.

Sen blev den med AMD M620 sjukt varm när man spelade.
Snabb och grym och så, men lät som en höfläkt, under 3 veckor gick fläkten på 60% jämnt, oavsett vad man gjorde. Möjligt att det går att ändra i nån BIOS om man är händig men det kändes inte som så hälsosamt att processorn blev så galet varm bara man spelade ett ganska simpelt spel.

Jag tror AMD M620 och de som liknar denna är för uppklockade, kommer satsa på en Intel nu, får se vad det blir men troligast nåt med i3 eller i5.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Hade också en hp och den lät hela tiden högt vilket var sjukt störande så jag lämnade också tillbaka den men onoff krävde 900 spänn i återställningsavgift! Jävla bullshit rent utsagt. Men, men.

Nu är jag sugen på acer aspire 5738zg-444g50Mn för 6000 spänn men undrar om det är nån som har den som kan säga om musplattan är bra? Har läst på prisjakt i en kundrecension att den ska vara lite klumpig och när jag använde den på mediamarkt tyckte jag att den släpade efter lite. Det kanske bara är en inställning att den var satt på söliga rörelser?

Permalänk

AMD's cpus blir varmare, speciellt dom högt klockade varianterna.

Istället för dv6-1419 så skulle jag ta denna, den saknar dock bluetooth. Men det finns ju såna "plug and forget" donglar, tar förvisso upp en usb då. Men den har lite snabbare processor och mkt snabbare grafikkort än 1419.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=554063

kelimutu --> Den jag länkade här ovan är mkt prisvärd, men vill du ha i3 eller i5 så skulle jag kolla på ngn av dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565263

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565556

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=521884

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

i5 processorn är marginellt snabbare än i3'an, så jag skulle ta sonyn med tanke på att dom har 2års garanti och ett bra rykte vad gäller kvalité. I spel märker du aldrig nån skillnad på i5 och i3.

Permalänk
Medlem

Det blev en hp dv6-1419...tror nog att jag kommer att bli nöjd.

Har spelat Sims 3 och det funkade bra.
Den är ganska tyst tycker jag men har ju bara min stationära
att jämföra med och den låter en hel del.

Köpte inte Acer för jag gillade inte deras tangetbord.

Permalänk
Medlem

OK mUdhead, hoppas du blir nöjd. Jag tyckte först att tangentbordet på min 2153eo var kanon men kom på att det är en vanesak iallafall vilken man än väljer. Jag har valt bort HP helt nu, de med i3 och i5 är sjukt mkt dyrare och samma småfel (placering av portar etc).

Av de som Therealtwisted länkade till så står det nu mellan:

Sonyn med i5 (vill ha svart isådanafall)
Acer 5740 med i5 och 640 gb
Packard Bell med i3 och 500gb, allt i5 och 640 gb...
Asus X64 med hd5730, i3 och 4/500

Grymt svårt att bestämma sig....

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk

Personligen skulle jag ta asusen, prestanda skillnaden på i3/i5 är minimal. Skillnaden på 5650/5730 är väl inte heller jätte stor men väldigt mkt större än skillnaden på i3/i5. Enda gången du märker av ngn skillnad är i vissa benchmarks, tycker absolut inte det är värt 1000kr extra.

Dom tidiga siffror jag har sett indikerar att 5730 ger ca 500p mer i 3dmark06. Asus har ju bra kvalité och 2års garanti också(det har även sony).

Iofs kostar väl packarden med i3 och 5650 6990:-. Vilket är sjukt prisvärt. Sonyn med i3 finns bara i vitt eller? Det är ju illa eftersom i5'an är såpass mkt dyrare, hellre då x64'an än sonyn med i5. Men allra helst, sonyn med i3 i svart, fram med sprayburken

Permalänk
Medlem

Packard Bell TJ75

Blev en Packard Bell Easynote Tj75 med i5, 4/640gb och hd5650, har kört några timmar nu och installerat och är sjukt nöjd! Mycket smidigare och tystare än den HP jag köpte, tangentboret kräver lite tillvänjning och så, har inte den bästa "känslan" men det duger, när jag spelar har jag ett annat tangentbord iallafall, och för att skriva såhär duger det alldeles utmärkt!

kan berätta lite mer när jag testat mer men för 8000 kr är den väldigt prisvärd med dessa prestanda!!

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem
Citat:

Blev en Packard Bell Easynote Tj75 med i5, 4/640gb och hd5650, har kört några timmar nu och installerat och är sjukt nöjd! Mycket smidigare och tystare än den HP jag köpte, tangentboret kräver lite tillvänjning och så, har inte den bästa "känslan" men det duger, när jag spelar har jag ett annat tangentbord iallafall, och för att skriva såhär duger det alldeles utmärkt!

kan berätta lite mer när jag testat mer men för 8000 kr är den väldigt prisvärd med dessa prestanda!!

Hur är kvalitetskänslan? Är den bra byggt?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Kul att du hittade en dator du känner är schysst! Det är knasigt att man får så grymt mycket för pengarna nu när det gäller bärbara och det vore kul med en tråd om prestandan i spel och inställningstips och dylikt med 5650 kortet nu när en hel del verkar ha just det parat med en i3 eller i5 processor.
Jag vet inte riktigt vart den skulle ligga dock och bidrar mer än gärna om någon annan tar på sig att starta en sådan tråd:)

Permalänk

Re: Packard Bell TJ75

Citat:

Hur är det med värmen när den får lite belastning?

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Re: Packard Bell TJ75

Citat:

Härligt! För 8k går det inte att få mer prestanda i nuläget, viss skillnad mot hp'n misstänker jag

Det är många som är nyfikna på packardbell just eftersom dom är så otroligt prisvärda. Så berätta gärna mer om ljudnivå osv.

Permalänk
Medlem

TJ75:an blir lite varm när man spelar men inte i närheten av HP 2153. Den brände man sig på, den här är mer normal. Ska fixa ett bättre ställ med kylning iallafall, kanske lugnar ned fläkten ngt.

Men på det stora hela så går bara fläkten när den jobbar hårt, i övrigt är den tyst när man bara surfar.
Moder Warfare flyter på sjukt bra med allt på högsta (OBS inte 2 utan CoD4) och jag är som sagt mkt nöjd!

Visa signatur

Kelimutu