Permalänk
Medlem

Dålig hastighet dlink trådlöst

Jag har installerat Windows 7 och nu har jag fått dålig hastighet på mitt trådlösa nätverk. Jag körde med Vista innan och då låg hastigheten mellan 5-6 mbit neråt enligt Bredbandskollen tptest. Men nu när jag testade låg den mellan 2,9 - 3 mbit. Och jag tappar kontakten med routern ganska ofta.

Jag har en dlink dir-655 router och ett dlink dwa-547 kort i datorn. Jag har nyaste drivrutinerna till kortet och jag har lagt in nyaste fimwaren till routern. Men det hjälper inte. Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat med trådad anslutning. Och då kommer jag upp i en hastighet på mellan 7,7 - 8 mbit på 5 försök. Ska man verkligen förlora så mycket på ett trådlöst nätverk? Plus att det trådlösa tappar kontakten med routern stup i kvarten. Och det ända sättet som jag lyckats lösa det på är att starta om datorn.

Är det ingen som har någon ide på vad det kan vara som är fel?

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kolla vilken Wireless Channel Routern använder, och sätt den till 3, 6 eller 9 och prova om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

På kanal 3 kom jag upp i 4,2 - 4,7 mbit på 5 försök. Men det är ju fortfarande ganska mycket sämre än med trådat. Ska det vara så?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Prova med alla kanaler, från 1 till 13.

Betänk att våglängden för 2.4 GHz är endast 10 cm så att gå från maximal till minimal mottagning behöver du bara flytta burken/antennen 5 cm.

Permalänk
Medlem

Jo jag har också lägre hastighet med WLAN än trådat (Har samma router som dig.) men min uppkoppling tappar aldrig kontakten nu i alla fall. Jag är helt ok att den går lite saktare än med trådat då jag inte gör speciellt tunga grejer med min Netbook. Prova andra kanaler (6 och 9 först, sedan andra om det inte blir bättre.) och se om det blir bättre. Om det fortfarande inte blir bättre så vet jag inte, hoppas att andra här kan detta bättre än jag.

Permalänk
Medlem

Trådlöst är aldrig bättre än trådad anslutning. Trådlöst kom fram bara för att folk med sina datorer absolut ska kunna sitta dit man absolut inte kan dra kablar.

Det som suger med trådlöst är att trafiken är hubbad, dvs om en dator skickar kan alla datorer lyssna OCH alla andra datorer måste också vara tysta under tiden en dator skickar trafik.

Det andra som suger med trådlöst är hur lätt det kan störas ut. 2.4 ghz-bandet är olicensierat så alla möjliga enheter använder samma eller närliggande frekvenser. Till och med en mikrovågsugn skickar mikrovågor runt 2.4. För att ge ett exempel:
Du har 11/13 möjliga kanaler i 2.4ghz bandet. Varje frekvens har ett frekvens område på typ 22 mhz. Men grejen är att frekvenserna överlappar varandra, så om kanal 1 kör på 2.200-2.220 ghz så börjar kanal 2 på 2.205-2.225. Och så vidare.

Oj vad löjligt mycket text det blev, men summan av kardemummam: Kan du köra trådat, gör det. För din egen säkerhets skull, samt för att slippa krånglet.

Visa signatur

CCNP
FCSS