Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ljud och bild via hdmi

Kan jag på något sätt få ut både ljud och bild från mitt 8600GT med en hdmi-kabel eller krävs något nyare kort?

Har ett moderkort som har en SPDIF-utgång. (koaxial + optisk)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Funkar det att köra en DVI>HDMI i datoränden och sen en kabel till tvn och sen förhoppningsvis få ut ljudet även där? Vore kanon, då kan man sen köpa något ljudsystem och koppla till tvn.

Permalänk

Har du HDMI utgång på grafikkortet så jag annars om du vill ha de skaffa ett annat kort med HDMI.

Permalänk
Medlem

Aha nej jag har bara dvi, men det fungerar om jag köper ett kort med HDMI alltså?

Då blir det rätt billigt också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Kan jag på något sätt få ut både ljud och bild från mitt 8600GT med en hdmi-kabel eller krävs något nyare kort?

Har ett moderkort som har en SPDIF-utgång. (koaxial + optisk)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Funkar det att köra en DVI>HDMI i datoränden och sen en kabel till tvn och sen förhoppningsvis få ut ljudet även där? Vore kanon, då kan man sen köpa något ljudsystem och koppla till tvn.

Ljudet får du genom att koppla SPDIF kabeln som du säger mellan grafikkort å moderkort. Sen använder du dej av en "DVI till HDMI" adapter

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Snozan----> Mjo men DVI kan inte leverera ljud så de skiter sig la ändå med en adapter om jag inte har fel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Snozan----> Mjo men DVI kan inte leverera ljud så de skiter sig la ändå med en adapter om jag inte har fel ?

Du har fel, DVI klarar av att leverera ljud. Dock så stödjer inte alla adraptrar det men de som följer med när man köper grafikkort brukar göra det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Min erfarenhet av detta är att det ska gå om du bara kopplar DVI>HDMI, med en sån adapter som visas ovan.
Sen för att ändra ljudkällan högerklickar man på ljudikonen nere i verktygsfältet, tar playback devices ( i mitt fall står det Ati Hdmi Output) Men eftersom du har ett Nvidia kort så står det ju såklart något annat
testa det, dock vet jag inte om grafikkortet har inbyggt ljudkort ?