Intel: Prestandagrafik endast för fåtalet

Permalänk
Medlem

Det är inte alla som spelar spel. Och även de som spelar har inte behov av ett toppkort ifrån 5000-serien. Många populära spel som warcraft 3, world of warcraft och counter strike source går utmärkt att lira på intels grafikkort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Han menar istället att prestandan främst är användbar i spel, en sysselsättning som endast ett fåtal kunder är intresserade av.

Yeah, right

Av alla sålda datorer totalt visst, då spelas det inte så mycket, speciellt inte när man räknar in alla arbets, server och företagsdatorer. Men om man istället ser till konsumentmarknaden? Knappast bara ett "fåtal" som är intresserade av det då.

Låter mer som klassisk vridning av information för att passa PR-kampanjen... Lika smaklöst och genonskådligt som vanligt, om inte mer så dessutom.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Och sen gnäller folk, på t.ex. OnOff och Elgiganten för att de sysslar med falsk marknadsföring... när det är precis lika mycket konsumenternas fel som är för lata för o ta reda på fakta.

Här håller jag inte alls med.
Jag tycker det är helt absurt vilka saker man får påstå angående datorer och andra IT-relaterade saker som okunniga inte förstår sig på.
Jag tycker inte man ska behöva ha så mycket kunskap för att kunna välja vad man ska köpa bara för att det handlar om datorer.

Men det är konsumenternas fel som inte kräver skarpare regler på det iofs kan jag tycka då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Ungefär som o klaga på någon sportbil... att den inte är bekväm o köra i stadstrafiken... den är ju avsedd för BANkörning.

Som sagt... man ska göra rättvisa jämförelser såklart.

Skillnad på en sportbil och ban racing bil.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Någon som på allvar tror att Intel "hoppar över" ett marknadssegment?
Tror snarare att intel inte vill kasta sig in i prestandasegmentet och göra bort sig. Dom kommer jobba på det "i smyg", sen kommer dom sätta igång den största hypen världen har skådat med reklam som syns från månen(och på månen:)). Och när dagen för release kommer så kan dom sitta på sina enorma berg pengar och hånskratta åt både ati och nvidia medan dom sakta men säkert konkurrerar ut dom med mycket lägre priser(till en början)...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Yeah, right

Av alla sålda datorer totalt visst, då spelas det inte så mycket, speciellt inte när man räknar in alla arbets, server och företagsdatorer. Men om man istället ser till konsumentmarknaden? Knappast bara ett "fåtal" som är intresserade av det då.

Låter mer som klassisk vridning av information för att passa PR-kampanjen... Lika smaklöst och genonskådligt som vanligt, om inte mer så dessutom.

Tror du majoriteten av hemanvändare sitter på t.ex. sweclockers/nordichardware/techsweden eller fragbite? Det är en förhållandesvis liten grupp fortfarande, jämför bara med alla som sitter med en hemdator i Sverige och du lär inse att pc-spelandet inte alls är särskilt viktigt som marknad.
De flesta som spelar sitter fortfarande med konsoller för att de ska slippa tänka på kompatiblitet och hårdvara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Någon gång under 90-talets mitt hävdade intel att det inte behövdes någon 3D-accelerator. Deras processorer var så snabba att de kunde ta hand om det jobbet.
Nu när 3D-acceleratorerna börjar ta hand om vanligt processorarbete hävdar Intel att det inte behövs någon prestanda i 3D-acceleratorn.

Kommer historien upprepa sig ännu en gång? GPGPU är redan på gång hos apple i och med snow leopard och på windowssidan lär det förhoppningsvis inte dröja länge innan det kommer fler applikationer som kan accelereras med gpun.
Först då kommer Intel bidra med högre grafikprestanda och inte låtsas om det som tidigare sagts.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Låter lite som en ursäkt för att de mobila korten ska få prestera rätt dåligt bara...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Skillnad på en sportbil och ban racing bil.

Pallar vanligtvis inte att leka språkpolis men här måste jag nog göra ett undantag. Du har begått ett språkbrott som kallas för "särskrivning", och måste härmed straffas.

Ta ett linjerat A4-ark, och skriv ordet banracingbil från början till slut, ta en bild, och mosa in den i denna tråden som bevis på att du sonat för ditt brott.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

He he förstår varför Intel valt att ändra sin strategi.
De har ju bevisligen inte lyckats med att få fram en krets som kan mäta sig med AMD och Nvidias tungviktare. Om man inte lyckas hävda sig bland de stora grabbarna så får man satsa på att bli bra i knatteligan istället.

Tror dock inte att vi hört/sett det sist från Intel i den här frågan. De lär försöka göra ett nytt försök i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tror du majoriteten av hemanvändare sitter på t.ex. sweclockers/nordichardware/techsweden eller fragbite? Det är en förhållandesvis liten grupp fortfarande, jämför bara med alla som sitter med en hemdator i Sverige och du lär inse att pc-spelandet inte alls är särskilt viktigt som marknad.
De flesta som spelar sitter fortfarande med konsoller för att de ska slippa tänka på kompatiblitet och hårdvara.

Nej så många sitter nog inte på forum för entusiaster (nej, fragbite räknas inte). Men hur många har ungar som vill spela? Hur många köper egna datorer åt sina ungar? Hur många unga köper egna datorer? Jag skulle chansa på en hel del.

Visst, inte i den form att de sitter och beställer hem senaste korten en gång i halvåret för att sedan och leka hårdvarudoktor, men det var inte frågan heller. Intel hävdar att endas ett fåtal är intresserade av prestandagrafik, men hur många köper idag en dator utan att tänka tanken "går det spela på den"?

Men visst, räknar man med att prestandagrafik tvunget måste innebära senaste generationen kort av övre topsegmentet så visst, då är det inte många. Men prestandagrafik betyder inte hårdvaru-nörd. Räknar man istället med hur många som köper en dator med förväntningen att det ska gå att spela på den i acceptabel utstäckning så är det nog betydligt fler. Jag har då aldrig ens hört talas om någon som köpt en dator för att deras tonåring enbart ska kunna kolla aftonbladet och skriva noveller...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

På den elektronikkedjan jag jobbar på, har jag hand om datoravdelningen. Och jag kan säga att det är nog c:a 55% av alla kunder som kommer in och vill ha en bärbar som svarar JA på frågan om det kommer att spelas på den. Av dessa blir c:a 60% förfärade när de inser att den datorn för 3990:- inte kommer att klara av Crysis på högsta inställning.

"-Så du menar att om jag köper en ny dator så är den sämre än min gamla?"
Sen att den gamla datorn är ett hem-pc paket för 18000:- är inget de reflekterar över...

OnT. Jag tror nog att det är fler än man tror som nog skulle spela på sin PC om de hade pengarna och kunskapen för det.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en Core i5 clarkdale CPU. Jämfört med mina inneboendes jävla torkskåp är detta världens bästa jävla CPU och GPU. Aaaah

Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer? Det faktum att intel säljer flest GPU'er är nog bevis för detta.

Permalänk
Medlem

Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer?

haha, vilken sten kröp du fram ifrån...

/över 30

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foilan
Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer?

haha, vilken sten kröp du fram ifrån...

/över 30

+1

Permalänk
Medlem

Jag tror ganska många köper grafikkort till sin stationära dator fast de inte spelar mycket/något spel som inte kräver mycket... När jag köpte mitt 4870-kort julen 2008 så var det på topp, men jag spelade typ inget, och nu spelar jag inte något alls... Men jag kan behöva kortet tills jag börjar spela ett nytt MMO som kan kräva lite.... Nästan alla jag känner har ett grafikkort... Men det är inte många som spelar, och ännu mindre som spelar något krävande spel....

Faktiskt när jag tänker efter, så alla jag känner som köpt en Laptop har köpt en med hög prestanda De tycker inte de behöver en stationär dator för att de inte spelar mycket, men de ska ändå ha en laptop som kan spela ganska krävande spel.... De är riktigt dyra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer? Det faktum att intel säljer flest GPU'er är nog bevis för detta.

Märkligt nog känner jag ingen under 50 som inte spelar på sin dator. Det må vara hänt att en del bara spelar flash-spel, som inte riktigt når upp till de krav vi har för att det ska ehövas ett "riktigt" grafikkort, men nog spelas det rätt friskt i hemmen, och på arbetsplatser.

Ingen jag känner, under 40, spelar spel med så låga krav att de klarar sig trå år framåt med ett integrerat grafikchip. Oavsett tillverkare. Inklusive laptopar i budgetklassen. Ett endantag finns, och det är tjejen som köpten en bärbar inriktad mot spel för 4'a år sedan, för att tävla i CS. Hon använder fortfarande samma laptop, och spelar fortfarande samma spel...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foilan
Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer?

haha, vilken sten kröp du fram ifrån...

/över 30

Hehe +1, vi är en ansenlig mängd Filf:s här ute som gärna smiskar fjårtisar i exempelvis cod!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Ja min farfar som är 60 spelar fan och min farsa med som är 43år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer? Det faktum att intel säljer flest GPU'er är nog bevis för detta.

bara för din skull ska jag fixa en bild på en tjej över 30 som sitter och spelar på sin jobbdator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Hehe +1, vi är en ansenlig mängd Filf:s här ute som gärna smiskar fjårtisar i exempelvis cod!

Och när dom fattar att man är äldre, så rasar hela deras värld !

/över 40

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Synd då att Intel inte ens kvalificerar sig som enklare varianter på grafikmarknaden. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är inte alla som spelar spel. Och även de som spelar har inte behov av ett toppkort ifrån 5000-serien. Många populära spel som warcraft 3, world of warcraft och counter strike source går utmärkt att lira på intels grafikkort!

Eh, vet du hur usel prestanda intel integrerade grafikkort har?
Det finns inte en chans i helv att man kan spela de spelen på intel kretsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Eh, vet du hur usel prestanda intel integrerade grafikkort har?
Det finns inte en chans i helv att man kan spela de spelen på intel kretsar.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3704&p=4

Nä, det var klart sämre än jag kom ihåg faktiskt. Shit vad illa.

Permalänk
Medlem

visst det stämmer att det är många som inte behöver bra grafik prestanda. Men dom behöver ofta inte så bra processorer heller och då blir det ju billigare att köpa amd... Men det är många som vill spela och dem brukar jag hjälpa sätta ihop datorer åt. Brukar sätta ihop amd system eftersom det är ofta inte processorn som flaskar i spel utan grafikkorten och lägga mer pengar på grafiken istället. eller en ssd hårddisk istället.

tycker det är synd att nivån på forumet har sjunkit. har suttit på den här sidan i snart tre år och läst varje nyhet. Jag tycker såhär vet man inte vad man pratar om ska man inte kommentera. orkar inte såga alla som snackar massa skit men fattar inte varför fragbite har nämnts i nyheten. Det har ju inte någonting med det här att göra. Tycker nästan att det borde finnas varningar för off topic.

om någon har vill kommentar det jag nått jag skrivit pma kollar ofta inte tillbaka på tråden efter jag läst den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4nt3n
visst det stämmer att det är många som inte behöver bra grafik prestanda. Men dom behöver ofta inte så bra processorer heller och då blir det ju billigare att köpa amd... Men det är många som vill spela och dem brukar jag hjälpa sätta ihop datorer åt. Brukar sätta ihop amd system eftersom det är ofta inte processorn som flaskar i spel utan grafikkorten och lägga mer pengar på grafiken istället. eller en ssd hårddisk istället.

tycker det är synd att nivån på forumet har sjunkit. har suttit på den här sidan i snart tre år och läst varje nyhet. Jag tycker såhär vet man inte vad man pratar om ska man inte kommentera. orkar inte såga alla som snackar massa skit men fattar inte varför fragbite har nämnts i nyheten. Det har ju inte någonting med det här att göra. Tycker nästan att det borde finnas varningar för off topic.

om någon har vill kommentar det jag nått jag skrivit pma kollar ofta inte tillbaka på tråden efter jag läst den.

Exakt.. Processorn är inte så viktig i spel.

Vet många som bygger en dator främst tänkt att spela på. Då väljer de den fetaste i7 processorn och sen ett 5770.. När man kommenterar att det hade vart vettigare att köpa amd phenom eller iaf Intel I5 och lägga pengar på fett grafikkort så säger de bara "Jag spelar ju bara wow och cs ändå och bryr mig inte om grafiken". Då är det väl fan ännu mer onödigt att köpa en dyr I7a om de inte tänkt sitta i tunga program. Betydligt vettigare att köpa amd eller intel I5 och köpa ett fetare grafikkort. Roligare att lägga pengarna där man åtminstone märker lite skillnad än att slänga pengar i sjön.. Bättre att i så fall spara pengarna eller köpa en dyr ssd. För man känner ju ingen EXTREMT stor skillnad i windows mellan en amd phenom och en intel I7 extreme?^^

Synd att folk är så insnöade på processorn och tror att man behöver en intel I7 extreme för att spela spel, kolla på film och chatta på msn.. Windows blir ju liksom inte snabbare av en snabb processor. Är ju hhd'n som flaskar i de fallan.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30. Alla företag. Alla.. tjejer? Det faktum att intel säljer flest GPU'er är nog bevis för detta.

Den erfarenhet jag personligen besitter bestrider dina påståenden ordentligt.

Av alla människor jag känner som har en dator, så finns det bara två som överhuvudtaget inte spelar.

#1: Farsan, 70 år, men det måste tilläggas att han faktiskt lärde mig att skriva spel i Basic på VIC-20 på 80-talet, så HELT spelagnostisk är han inte.

#2: Syrran, 40 år, som är permanent Mac-fanatiker (som verkligen inte kan ett djävla skit om datorer) och har hårdvara som alltid ligger minst 5 år efter i utvecklingen.

Alla andra spelar. I liten eller stor utsträckning, allt från enkla flashbaserade casualspel till de mest hårdvarukrävande. Även min sambo. Har min sambo koll på hårdvara? Absolut inte. Men hon märkte definitivt att hon behövde något bättre för att köra Sims 3, så jag fixade ett 4770 åt henne. Jag har även assisterat min sambos systrar i val av hårdvara, och de vill inte heller ha slö grafik i spelen. Skulle min sambo och hennes systrar vara unika? Glöm det.

Att folk över 30 inte spelar är fullständigt felaktigt. Jag är själv över 30, och alla jag känner över 30 (förutom ovan angivna undantag) spelar.

Den enda anledning jag kan se att Intel säljer flest GPU-kretsar är att de finns överallt - integrerat i moderkort, integrerat i bärbara. Hur många väljer aktivt Intels GPU:er?

Det här handlar enbart och endast om att Intel mycket väl vet att de inte har något att konkurrera med, och att alla som är någorlunda insatta vet att Intels GPU:er i dagsläget är lågpresterande skräp.

Nej, Intel, sluta upp med sådana här fåniga uttalanden och koncentrera er på att åstadkomma något istället för att försöka bromsa utvecklingen. Var fanken tog Larrabee vägen? Kom igen nu. Ni har råd. Sluta söla.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det är en ofantlig jävla massa människor som inte tänker spela en sekund på datorerna. T.ex.. alla över 30.

Öööö... Från vilken planet är du ifrån???
Jag är 35 år. När jag var 14 år fick jag min första dator, en Atari 520 STfm.
Sedan dess har jag spelat. Tror inte jag kan komma på någon som INTE spelar spel som är över 30 år och har en dator.

Min äldsta syrra som är 15 år äldre än mig (50 år) spelar tex Sims mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Alla.. tjejer?

ÖÖööööö??? Vet inte hur många tjejer jag känner som spelar spel.

Får man fråga hur gammal DU är???
Om det hade varit 1990 kunde jag nog anse du hade rätt, men inte 2010...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
bara för din skull ska jag fixa en bild på en tjej över 30 som sitter och spelar på sin jobbdator

Det stämmer in på en av mina syrror som är över 40, jag kanske skulle fråga henne.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Dadi Perlmutter? Daddy Pärlmutter.. helt fantastiskt ju. Inte att leka med den snubben.

Han heter egentligen David Perlmutter. "Perlmutter" betyder pärlemor på tyska. Efternamn som anspelar på pärlor, guld, silver, diamanter, safirer och rubiner, är vanligt hos judar. "Dadi" är hans smeknamn.