Datorn startar men bilskärmen svart, hjälp

Permalänk
Medlem

Datorn startar men bilskärmen svart, hjälp

Hej,

Måste först säga att jag är ingen uber människa på detta men har sökt på detta forum för att hitta vad som kan vara fel då jag har helt slut på ide.

Vad är problemet?
När man drar igång datorn så startar fläktar på nätagg grafikkortet och modekortet och CPU men bildskärmen reagerar inte. Kan inte svara på om datorn startar upp så att jag kommer in i BIOS.
När jag har allt inkopplat så börjar datorn pipa . korta konturneligt korta pip( enligt manualen för modekort så är det "Power fail".

När inträffar problemet?

- Problemet inträffade efter jag installerade ett spel Bad Company 2. (insatllerade om det flera ggr)
Fick blue screen några gånger men han inte se vad det stod. Efter ett tag så starta den inte helt enkelt.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?

- vet inte vad som har orsakat detta problem ...eller jo bad company 2 är ju en sak men men.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: MD Phenom II X4 955 Black Edition, Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB
Processorkylare: Vet ej exakt men standard till: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4,
Minne: 2x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2GB
Grafikkort: GeForce 8800GT 512MB PCI-E
Hårddisk: tror det är en Samsung SpinPoint 500GB SATA
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) 750W HX

Vad har jag testat?

- Gått igenom alla kablage och kollat så allt sitter där det skall.
- Testat att flytta RAM minnena.
- Bytt nätagg.
- Testat annat Grafikkort.
- Koppalt ut onödiga saker som, cd spelare,nätkort,ljudkort.
- Testat en annan Processor med annan kylare (pipet försvann men samma sak i alla fall)

- Sedan kommer det skumma, tog mitt gamla modekort med gamla processor och kylare och andra minnen till den men samma problem.(testat med 2 grafikkort på den med)

Hoppas jag har kunnat föklara vad som är fel och vad jag har för saker för att folk ska förstå. Tack för er som tar er orken kanske att läsa mitt "wall of text"

Visa signatur

Chieftec Super Series 750W PSU | Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II | Kingston HyperX SO-DIMM 16GB DDR3 |Seagate Barracuda 1TB Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s | Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s

Permalänk
Medlem

Testa en till HDD med bara OS på och sen se om du kan gå in på din gamla hårddisk. Eftersom du har provat annat mk, processor, minnen och grafikkort så borde det vara något skumt med hårddisken.

Hände exakt samma sak för min bror men han var så dum och kopplade ut alla hdd sladdar när datorn var igång.. haha

Permalänk
Medlem

Ok ska testa med en annan HDD och sedan ska jag testa med att bara koppla in frontkablarna från chassit för starten bara för se så att de kablarna inte gör något.

Tack för tipset jag återkomma i fall det fungerar

Visa signatur

Chieftec Super Series 750W PSU | Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II | Kingston HyperX SO-DIMM 16GB DDR3 |Seagate Barracuda 1TB Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s | Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s

Permalänk

skärmen ska starta och du skall även kunna komma in i bios även om hårdisken är kaputt (förutom om det är massiv kortslutning i hdd då),

testa montera allt utanför chassi,moderkort, cpu med kylare, en minnssticka, g-kort och stöm från nätagget, om kablarna från powerknappen på chassit når till moderkortet när det ligger utanför så använd dom, om inte kortslut piggarna
till power knappen på moderkortet med tex en skruvmejsel för att få datorn
att starta.
funkar det inte då så, tror jag att ditt nätagg har sagt god natt.
funkar det så är det bara att börja om i låda,
1. sitter distanserna mellan moderkort och chassi där och sitter dom rätt.
2. efter att moderkort är installerat i chassi och minnen, g-kort är monterat
koppla all stöm och kablarna till powerknappen, testa starta
3. koppla in hdd, testa
4. koppla in övrigt testa

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Tack för tipset cossie_martin men det hjälpte tyvärr inte.

Jag testade att lägga allt på ett bord utan burken och kopplade ihop dem utan resulat.

Jag testade även med mitt gamla modekort på bordet men samma sak svart skärm men fläktar och liknande drar igång.

Har även köpt ett nytt nätagg.

Kan det finnas möjlighet att min burk har kortslutit båda mina modekort så de har blivit defekta?

Visa signatur

Chieftec Super Series 750W PSU | Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II | Kingston HyperX SO-DIMM 16GB DDR3 |Seagate Barracuda 1TB Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s | Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s